رد و بدل توپ «تأثیر معدل» میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی

دل مشغولی کنکوری‌ها پا بر جا است

پس از تصویب مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خردادماه سال ۱۴۰۰ و ماده واحده اصلاحیه آن در تیرماه سال ۱۴۰۱، مقرر شد دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شود، تأثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی باشد و سالانه ۱۰ درصد به آن اضافه شود و در نهایت سوابق تحصیلی از سال دوازدهم آموزش و پرورش گرفته شود.

بر اساس بند ۳ ماده ۳ اصلاحیه این ماده واحد که به مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» مشهور است، به این صورت اصلاح شده است: «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۴ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۶ – ۱۴۰۵ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود».این بخش از مصوبه سرآغاز مخالفت بسیاری از داوطلبان کنکور شد. از زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲، بسیاری از داوطلبان به دلیل شرایط امتحانات نهایی که شبهاتی را برای برگزاری امن این آزمون‌ها ایجاد کرده بود، مخالفت خود را با تأثیر قطعی نمرات سوابق تحصیلی و معدل ناشی از امتحانات نهایی ابراز کردند.بسیاری از کنکوری‌های مخالف تأثیر قطعی سوابق تحصیلی و معدل معتقد هستند با تأثیر قطعی، نتیجه زحمات شأن در کنکور تحت الشعاع این نمرات قرار می‌گیرد. برخی از آنها می‌گویند در امتحانات نهایی تقلب می‌شود، سوالات لو می‌رود، شرایط امتحان امن نیست، برگه‌های امتحانی سلیقه‌ای تصحیح می‌شوند و در نهایت نمره آن ممکن است در مدارس مختلف با هم تفاوت‌های زیادی داشته باشد.اما در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی از مصوبه خود دفاع می‌کند و حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که داوطلبان و خانواده‌های آنها کاملاً با آرامش بدانند که به هیچ وجه این مصوبه تغییر پیدا نمی‌کند.از سوی دیگر با توجه به اصلاحیه تبصره ۱ ماده ۲ که در آن آمده است: «تبصره ۱: عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروه‌های آزمایشی که به ترتیب توسط سازمان و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود، توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور)، اطلاع رسانی شود»، تمامی تصمیمات مرتبط با کنکور باید تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور)، اطلاع رسانی شود، اکنون ضرب الاجل مصوبه کنکوری شورا در ۳۱ شهریورماه به پایان می‌رسد و هر گونه تغییری باید پیش از این تاریخ به اطلاع داوطلبان برسد.

 

سه تغییر عمده در کنکور ۱۴۰۳

پیش از این دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تغییرات کنکور ۱۴۰۳ گفته بود: ما در کنکور سال ۱۴۰۳ سه تغییر عمده خواهیم داشت. اولین تغییر درباره زمان آزمون‌ها است که دو نوبت در اردیبهشت و تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. دومین تغییر این است که داوطلبان در فاصله بین اردیبهشت و تیرماه فرصت ترمیم نمره دارند. همچنین تغییر دیگر این است که تأثیر سوابق تحصیلی و نمره آزمون به میزان هر کدام ۵۰ درصد / ۵۰ درصد خواهد بود.نکته مهمی که پیش از این رئیس سازمان سنجش به آن اشاره کرده بود به اصلاحیه ماده ۲ بر می‌گردد. وی یادآور شده بود: برمبنای مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، اقدامات و تغییرات باید قبل از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به سازمان سنجش اعلام شود. مبنای ما قوانینی است که تا قبل از شهریورماه ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد.وی در پاسخ به اختلاف نظر میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأثیر سوابق تحصیلی و نتیجه آن برای داوطلبان نیز گفته بود: در حوزه سنجش، دو مرجع قانونگذاری وجود دارد. یک مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری قوانین مجلس شورای اسلامی است. طی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، مقرر شد کمیته مشترکی میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و برای کنکور ۱۴۰۳ مروری بر قوانین داشته باشند.وی تاکید کرد: تعامل میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ریزی و رسماً هم اعلام شده است. سازمان سنجش به عنوان مجری منتظر می‌ماند و هر موردی که در چارچوب قوانین باشد و قانونگذار قبل از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به سنجش اعلام کند، اطلاع رسانی خواهیم کرد.در حالی که زمان چندانی به ۳۱ شهریورماه نمانده است، بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور که مجری قانون کنکور است، اگر تغییری اعلام نشود مصوبه کنکوری شورا ملاک عمل و میزان تأثیر سوابق تحصیلی و معدل به صورت ۵۰ درصد قطعی خواهد بود. در مقابل در روزهای اخیر مخالفان مصوبه کنکوری شورا در مجلس تاکید دارند که باید طرح فوریت دار مجلس درباره لغو تأثیر قطعی معدل به سرعت در مجلس بررسی شود.یکی دیگر از انتقادات مخالفان مصوبه کنکوری شورا به موضوع سوابق تحصیلی به مساله ترمیم نمره بازمی گردد. بر اساس ماده ۴ مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که اصلاح شده است: «وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام کند به گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند».داوطلبان بسیاری نسبت به اینکه علاوه بر کنکور باید در آزمون‌های ترمیم معدل هم شرکت کنند و هزینه بسیاری متحمل شوند، اعتراض داشتند و تاکید می‌کردند، با وجود حذف دروس عمومی از آزمون سراسری اما همچنان داوطلبان برای کسب نمره بالا در آزمون‌های ترمیم معدل مجبور هستند که کتاب‌های کمک آموزشی تهیه کنند تا در آزمون موفق شوند.در اول شهریور ۱۴۰۲ شورای عالی آموزش و پرورش در مصوبه هزار و بیستم خود موضوع نحوه ایجاد سابقه تحصیلی، محاسبه نمره کل و ترمیم نمرات دروس نهایی دوره دوم متوسطه را مصوب کرد. بر اساس این مصوبه شرکت در آزمون ترمیم نمره به یک بار محدود شد.

 

پا فشاری بر مصوبه کنکوری

با وجود این انتقادات عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان تاکید کرده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی ممکن است مصوبه را بررسی و تکمیل کند اما آن را لغو نمی‌کند.خسروپناه در پستی در یکی از شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به منتقدان نوشت: «حساب نقد دلسوزان به مصوبه #کنکور از اختاپوس کنکور جداست. مافیای کنکور شبانه روز هزینه می‌کند تا مصوبه شورا درباره کنکور لغو شود؛ خواب لغو را هم نمی‌بینند؛ هر چند شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه نقدهای دلسوزان را می‌شنود و بررسی و مصوبه را تکمیل می‌کند؛ اما لغو نمی‌کند».با این وجود هنوز نتیجه تعامل مشترک شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ مشخص نیست و دو طرف تنها در این باره سخن می‌گویند و تکلیفی را به صورت عملی مشخص نمی‌کنند.نکته جالب توجه این است که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز عزم و همت مدیران مدارس سراسر کشور در اجرا و برگزاری شیوه جدید کنکور را شایسته تقدیر دانست.بر اساس این گزارش ، به نظر می‌رسد در میان سخنان و اظهارنظرهای مختلف مسئولان مربوطه، جای یک اقدام عملی برای رفع دغدغه کنکوری‌ها همچنان خالی است و در حالی که تنها چند روز به پایان ضرب الاجل تعیین تکلیف موضوع کنکور ۱۴۰۳ باقی مانده است، همچنان توپ «تأثیر معدل» میان مجلس و شورا در حال حرکت است.

چاپ در شماره ۱۳۵۷ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۸

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور