کسب و کارهای کوچک؛ غول چراغ جادوی اقتصاد(قسمت پایانی )

 

علی اصغرسلیمانی –روزنامه نگار

نگاهی به نظام اقتصادی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نوظهور جهان نشان می‌دهد که حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط یکی ازاولویت‌های اساسی در برنامه‌های توسعه اقتصادی این کشورها محسوب شده و نسبت به سرمایه‌گذاری در این زمینه استقبال زیادی صورت می‌پذیرد.مطالعه صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است که نظام تأمین مالی کسب وکارهای کوچک در ایالات متحده آمریکا، یکی از پیشرفته‌ترین نظام‌های موجود در این زمینه درجهان است. این نظام با تشریح وظایف و مسئولیت‌های دولت و تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یکی از دلایل اصلی رشد توسعه کسب وکارهای کوچک در آمریکاست.

 دراقتصاد آمریکا تعداد بسیارزیادی از شرکت‌های بزرگ امروزی مطابق لیست ۱۳۳ شرکت برتر مجله «فورچون » از شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها ایجاد شده‌اند. شاید جالب باشد بدانید که گوگل به عنوان بزرگ ترین موتور جست و جو، اپل، بزرگ‌ترین شرکت دنیا از نظر ارزش بازار، مایکروسافت، بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا، آمازون به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی و استارباکس که بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای دنیاست در گذشته شرکت‌های بسیار کوچکی بودند که تبدیل به غول‌های تولید و خدمات تبدیل شده‌اند. در نیم قرن گذشته کسب و کارهای کوچک را می‌توان مهم‌ترین و اصیل‌ترین راهکار ایالات متحده برای توسعه و رشد اقتصادی به شمار آورد که تمام سیاست‌هایش را برای تامین مالی و تقویت و نظارت بر این شرکت‌ها به کار گرفته است. به این ترتیب بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم آمریکا به عنوان توسعه یافته‌ترین کشور جهان از طریق حمایت از کوچک‌ترین اجزای اقتصادی خود در چند دهه گذشته توانسته غول‌های تولیدی و خدماتی و دیجیتال را به عرصه بیاورد. این غول‌ها نه تنها در حال حاضر ثروتمندترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شوند، بلکه بسیاری از زنجیره‌های خدمات را در کشورهای توسعه یافته و حتی درحال توسعه به خود وابسته کرده‌اند.

مهمترین و نیرومندترین عنصر نظام تأمین مالی کسب وکارهای کوچک در آمریکا، قوانین  حاکمیتی است. دولت با تنظیم و تصویب قوانین و مقررات مربوط به حمایت از کسب وکارهای کوچک ازجمله حمایت‌های مالی، زمینه را برای رشد و توسعه این بنگاهها فراهم می‌آورد. این قوانین، چارچوب فعالیت‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات سایر اجزای نظام تأمین مالی در این زمینه را مشخص کرده‌اند.یک نکته مهم در مورد شیوه حمایت مالی از کسب وکارهای کوچک در قوانین و مقررات ایالات متحده، بسنده نکردن به اعطای وام‌ها و تسهیلات مالی است. درواقع یکی از جنبه‌های مهم حمایت مالی از کسب وکارهای کوچک کاهش هزینه‌های قانونی آنهاست. به‌عنوان مثال: در قانون اشتغال، کسب وکارهای کوچک مشمول معافیت‌های مالیاتی قابل توجهی می‌شوند. اگرچه موظف به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات برای حفظ شفافیت اقتصادی هستند؛ اما دولت مالیات دریافتی را به آنها بازمی‌گرداند تا با کاهش هزینه‌های قانونی کسب وکارها، به تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش آنها کمک کند. سیاست‌های کسب و کار کوچک در ایالات متحده که در سال ۱۷۱۳ به تصویب رسید؛ وام‌ها، کمک‌های مدیریتی و فناوری وخریدهای دولت را بر اساس الگوهای مشخصی تعیین کرده است.  همچنین در این قانون، مبنای حقوقی و قانونی تأسیس »اداره بنگاههای کوچک«  ایجاد شده است. همه قوانین و سیاست‌های وابسته به بنگاه‌های کوچک در آمریکا از یک سیستم سیاستی یکپارچه تشکیل شده است. این مسئله موجب تقویت بنیادی بنگاه‌ها شده و شکل‌گیری یک راهبرد واقع‌بینانه برای عملکرد کسب وکارهای کوچک و متوسط با پشتیبانی نظام‌های حمایتی و راهنمایی به وجود آورده است.

همچنین کنگره آمریکا در سال ۱۹۵۳ قانون کسب و کارهای کوچک را به تصویب رساند. ارائه وام به کسب و کارهای کوچک و نظارت بر عملکرد آنها از سوی دولت از جمله موارد این قانون بود که برای نخستین بار مورد توجه دولت قرار گرفت. در این قانون همچنین انجام سرمایه گذار‌ی‌های پایه ‌ای برای توسعه تحقیق در این باره نیز مورد توجه قرار گرفت.

در سال ۱۹۵۸ در تکمیل حمایت‌های قانونی، ایالات متحده قانون سرمایه گذاری کسب و کار کوچک را تصویب کرد که درآن نحوه سرمایه گذاری‌ها برای تقویت پایدار بخش خصوصی و مدرنیزه کردن کسب و کارها مورد توجه قرار گرفت. تضامین مورد نظر برای وام دهی و بیان دستورالعمل های تخصیص وام به شرکت های محلی و تشویق به تولید در زمینه‌های غذایی و آبزی پروری و دامپروری از جمله موادی بود که در قانون جدید دیده شد.

همچنین در سال ۲۰۱۰ رئیس جمهور آمریکا قانونی مربوط به اشتغال و فعالیت کسب وکارهای کوچک را امضا کرد که به نوبه خود مهمترین بخش از قوانین کسب وکارهای کوچک در طول یکی دو دهه دهه اخیر به حساب می آید. این قانون منابع حیاتی برای کمک به ادامه فعالیت این بنگاه‌ها را در جهت انجام اصلاحات اقتصادی و ایجاد اشتغال تأمین می‌کرد. این قانون زمینه های اعطای وام‌های مربوط به اداره کسب وکارها را گسترش داده و اجازه اعطای میلیاردها دلار وام‌های حمایتی، تخفیف مالیاتی و شیوه‌های گوناگون دیگر را به کارآفرین‌ها و صاحبان بنگاه‌های کوچک صادر کرد.

طبق آخرین آمارها بیش از ۷۷ درصد بنگاه‌ها در آمریکا بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط دارای کمتر از ۵۰۰ کارکن هستند. براساس همین آمار، سهم بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط از تولید بخش خصوصی، ۴۶ درصد، سهم آنها از ایجاد اشتغال جدید،۶۴ درصد و سهم آنها از کل حقوق و دستمزد پرداختی در بخش خصوصی، ۴۳ درصد است.

در ایاالت متحده، بنیاد ملی کسب وکار مستقل«nfibK» که به جمع آوری داده‌های روندی درخصوص بنگاه‌های کوچک پرداخته است، صرفاً ۲ درصد از صاحبان بنگاه‌های کوچک، مسئله تأمین مالی را به‌عنوان مهمترین و تنها مشکل عنوان کرده‌اند. همچنین ۴ درصد از پرسش شوندگان بیان کرده‌اند که نیازهای اعتباری آنها تأمین نشده است. (قسمت اول در روزنامه شماره ۱۳۴۸مورخ۱۳شهریور۱۴۰۲ چاپ شده است)

چاپ در شماره ی۱۳۴۸روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۰۶/۱۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور