جدال مدعیان زیر سبد توری؛  

قمار داوری در جام‌جهانی

تیم ملی بسکتبال ایران پس از کش‌وقوس‌های فراوان به اولین ایستگاه مهم خود رسید؛ جام‌جهانی نخستین محک جدی آسمانخراش‌های ایرانی با سرمربی ترکیه‌ای است و باید دید آیا او می‌تواند یکی از سهمیه‌های المپیک پاریس را به نام ایران ثبت کند یا خیر.

رقابت‌های جام‌ جهانی بسکتبال از سوم تا ۱۹ شهریورماه به میزبانی ۳ کشور ژاپن، فیلیپین و اندونزی در شرایطی برگزار می‌شود که شاگردان هاکان دمیر در گروه هفتم این مسابقات با تیم‌های اسپانیا، برزیل و ساحل‌عاج همگروه هستند.

تیم ملی بسکتبال ایران در راه جام‌جهانی مسیر عجیبی را طی کرد. مصطفی هاشمی در میانه راه جای خود را به سعید ارمغانی داد تا او به هر شکل ممکن و در روز پایانی پنجره ششم ایران را به جام‌جهانی برساند اما خلاف تصور این مربی بازیکن‌ساز، خودش به این بازی‌ها نرسید چرا که مسئولان فدراسیون بسکتبال و در راس آن، جواد داوری، بعد از قطعی شدن حضور ایران در جام‌جهانی با تفکر تغییر در راس کادر فنی با دمیر به توافق رسیده و قرار شد این مربی تُرک‌تبار سکان هدایت تیم ملی ایران را در دست بگیرد.

دمیر سوم خردادماه وارد تهران شد تا نظاره‌گر فینال دوم لیگ برتر بسکتبال بین تیم‌های شهرداری گرگان و کاله مازندران باشد تا از نزدیک با بسکتبالیست‌های ایرانی و سبک بازی‌ آنها آشنا شود. او ششم خرداد از تهران خارج شد و بار دیگر نوزدهم همین ماه به تهران بازگشت تا در نهایت ۲۷ بازیکن را به اردوی تیم ملی فرابخواند. هاکان دمیر ۲۰ خرداد و در اولین واکنش‌ پس از پذیرفتن هدایت تیم ملی بسکتبال ایران گفت: کسب سهمیه المپیک و حضور در فینال بازی‌های آسیایی اهداف تیم ملی بسکتبال است.

دمیر در ابتدای کار خود سعی کرد در فضایی به دور از رسانه‌ها و در آرامش کامل، تمرینات تیم ملی را آغاز کند تا به نوعی شناخت نسبی از بازیکنان ایرانی به دست بیاورد. هرچند این اتفاق چند هفته‌ای به طول انجامید اما او پس از اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، خبرنگاران را به جمع ملی‌پوشان برد تا از تیم جدید ایران رونمایی کند.

در این میان تیم ملی بسکتبال ایران چند اردوی برون‌مرزی و دیدارهای تدارکاتی مختلف را پشت سرگذاشت که در ۹ دیدار برگزار شده، ۷ شکست و ۲ پیروزی نصیب ایران شد. هر چند به اذعان کارشناسان بسکتبال نباید نتایج بازی‌های دوستانه ملاک ارزیابی این مربی قلمداد شود و انصاف حکم می‌کند به او وقت بیشتری داده شود تا بتواند تفکرات خود را به تیم تزریق کند.

حضور در جمع ۳۲ تیم برتر جهان بدون شک یک افتخار محسوب می‌شود اما باید دید تیم ملی ایران در این رویداد، چه عملکردی را از خود به نمایش می‌گذارد. جام‌جهانی محفلی برای حضور بهترین‌ها و نشان ظرفیت و توانمندی بسکتبال روز دنیاست و باید امیدوار بود هدف اصلی ما از حضور در این مسابقات که کسب سهمیه المپیک است، محقق شود. در واقع، باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا دمیر می‌تواند، هدف‌گذاری که برای تیم ملی ایران انجام داده را محقق کند یا خیر.

آسمان‌خراش‌های ایرانی در جام جهانی باید امروز( چهارم شهریور )به مصاف برزیلی بروند که در رده‌بندی جهانی در جایگاه سیزدهم قرار دارد و در قاره آمریکا رده سوم را از آن خود کرده است. دو روز بعد شاگردان دمیر باید به مصاف ساحل عاج، نماینده قاره آفریقا بروند. این تیم نیز با حضور در رده چهل‌ودوم جهان و پنجم قاره سیاه پا به این مسابقات گذاشته و به نظر می‌رسد شانس برتری برابر این تیم را داشته باشیم.

اما سخت‌ترین حریف ایران در این مسابقات بدون شک اسپانیایی است که رده اول جهان و اروپا را به خود اختصاص داده است که باید هشتم شهریور رو در روی آنها به میدان برویم. هر چند این تیم قدرت چندسال گذشته را ندارد اما همچنان یک مدعی تمام‌عیار به حساب آمده و به جرات می‌توان گفت شاگردان دمیر شانسی در این بازی نخواهند داشت و باید امیدوار باشیم تا صرفا عملکرد خوبی را از ملی‌پوشان کشورمان شاهد باشیم.

تیم ملی ایران همچنین در شرایطی جام را آغاز خواهند کرد که در رده دوم آسیا و ۲۲ جهان است و در بهترین شرایط، امکان یک یا ۲ برد را در این بازی‌ها دارد. شاید مهم‌ترین اتفاق در این مدت خط خوردن محمد جمشیدی از فهرست تیم ملی ایران و بازگشت دوباره حامد حدادی پس از آن مصدومیت شدید باشد که امیدواریم هر چه هست، به خیر و صلاح بسکتبال ایران باشد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال اسامی ۱۲ بازیکن را برای حضور در جام جهانی اعلام کرده است؛ حامد حدادی، بهنام یخچالی، ارسلان کاظمی، میثم میرزایی، سجاد مشایخی، محمد امینی، جلال آقامیری، متین آقاجان‌پور، حسن علی‌اکبری، محمدسینا واحدی و نوید رضایی‌فر نفرات اعزامی تیم ملی بسکتبال کشورمان در جام‌جهانی هستند. تیم ملی بسکتبال ایران بعد از این مسابقات راهی هانگژو می‌شود تا در بازی‌های آسیایی به میدان برود.

چاپ در شماره ۱۳۴۰ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۴

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور