مردی که معجزه هزاره سوم بود !

پایانِ محمود

اختصاصی یادگار امروز -عباس دارایی/  بدون تردید هر رئیس جمهور یا فعال سیاسی به مانند احمدی نژاد رفتارهای ساختار شکنانه ای را در پیش می گرفت امروز یا در خانه حبس می شد یا در دادگاه پیاپی خبرنگاران او را با لباس زندان و دمپایی مخصوص زندانیان با فلش های دوربین مورد نوازش می دادند. فراموش نکنیم که اردی بهشت ماه سال ۹۰ هنگامی که احمدی نژاد، وزیر اطلاعات را عزل کرد ف حیدر مصلحی با دستور رهبری در دفتر کار خود در وزارت اطلاعات یک روز بعد حاضر شد و احمدی نژاد به حالت قهر، دفتر کار خود را ترک کرد و ۱۱ روز خانه نشین شد. این گونه بود که در ده روز ه اردی بهشت ۹۰، طیف‌های مختلفی از اصولگرایان مجلس و دیگر نهادها و بزرگان جریان اصولگرا و عالیرتبه های نظام به دیدارش رفتند و با او گفتگو کردند تا از قهره صرف نظر و ساختار شکنی نکند. البته همزمان در مجلس  هشتم برخی نمایندگان درخواست استیضاح او از تریبون مطرح شد و  حتی اعضای جبهه پایداری هم از او حمایت نمی‌کردند. به‌گفته محمدرضا باهنر نایب‌رئیس وقت مجلس، در این ماجرا احمدی‌نژاد قصد استعفا داشت اما در نهایت به این نتیجه رسید که بهتر است به کار خود ادامه دهدتا اینکه او به جریانی موسوم شد که تحت تاثیر مشایی و دوستانش منحرف شده اند.

احمدی نژاد در آن ایام سه شرط را برای بازگشت به کار با واسطه ها و برخی بزرگان در میان گذاشته بود که     معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی ،  برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات و  برکناری سعید جلیلی از دبیری شورای عالی امنیت ملی از جمله این سه شرط بود. احمدی‌نژاد در تاریخ ۱۱ اردیبهشت و پس از ۱۰ روز غیبت، در جلسه هیئت دولت حاضر شد. مرتضی آقاتهرانی، رئیس فراکسیون هواداران دولت در مجلس که مدتی نیز به عنوان استاد اخلاق هیئت دولت، احمدی‌نژاد در هیات دولت حاضر می شد در این خصوص روایت کرده بود :”  احمدی نژاد در دیداری با مقام معظم رهبری  از او مهلتی خواسته‌بود که تصمیم گیرد که کناره‌گیری کند یا با ماندن مصلحی موافقت کند.”!!برخی از شخصیت های اصولگرا و چهره های عالیرتبه ای که به دیدار احمدی نژاد در دوره قهره ۱۱روزه رفته بودند روایت کرده بودند که  احمدی‌نژاد به آنها گفته است که «اگر همین الان انتخابات برگزار شود بیش از سی و پنج میلیون رای خواهد آورد”!!

او با قهره یازده روزه و مشروط کردن بازگشت خود به دولت نشان داد در دفاع از نیرو های خود هیچ خط قرمزی را رعایت نمی کند و اتفاقا بر ای او نه نظام و رهبری بلکه این بقایی و مشایی و رحیمی و امثالهم هستند که خط قرمز هستند و نباید به محدوده آنها ورود کرد. احمدی نژاد اینک نیز در واکنش به قضایی شدن یارانش و احتمال برخورد دستگاه قضا با مشایی و بقایی آتشی شده و هر روز کلیپ ها و ادعاهایی از او در کانال تلگرامی و سایتش منتشر می شود.

احمدی نژاد در مقطعی  لاریجانی را مانعی برای ادامه فعالیت خود به عنوان چهره ای تاثیر گذار می دید  و به همین دلیل بر دامنه حملات به او می افزود ، میزان این دشمنی البته به قبل برمی گشت جایی که که او با  هماهنگی سعید مرتضوی ، فاضل یکی از برادران لاریجانی را به جلسه ای فرا خوانده و برای او تله گذاشتند و فیلمبرداری مخفیانه کرده و در جلسه استیضاح وزیرکار احمدی نژاد در آن یکشنبه معروف آنرا در یک سی کپی کرده و به مجلس آورد و آن رخداد تلخ را در مجلس رقم زد و همان موضوع نیز باعث شد تا لاریجانی که پیش بینی می شد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲باشد قید کاندیداتوری را بزند.

احمدی نژاد زمانی که هاشمی را چهره ای دید که می تواند با تخریبش موج آفرینی کند این امر را در دستور کار خود قرار داده و در دو انتخابات ۸۴و ۸۸تا توانست بر هاشمی تاخت ،احمدی نژاد این روزها برگ برنده ای برای محبوب کردن خود و مطرح کردن در فضای سیاسی ندارد زیرا به زعم هواخواهان رادیکالش در بازه زمانی حوادث سال گذشته سکوت اختیار کرد ، او عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در مراسمات مهم نظام حضور دارد و از این رو برای طیف رادیکالی که چشم به احمدی نژاد دوخته بودند ، او دیگر معنا و مفهومی ندارد ، احمدی نژاد مواضع رادیکال گرفت و متفاوت با سیاسیون اصلاح طلب و اصولگرا ،  منتقد نظام عمل کرد و به نوعی در نزد افکار عمومی برای خود برو بیایی درست کرده بود اما حباب او ترکید و او نیز به مانند بسیاری از سیاسیون درون نظام به نقطه ای رسیده است که فاقد تاثیر گذاری است ، او در این برهه صرفا می خواهد با  مطرح ماندن در افکار عمومی و ادامه حیات سیاسی اش یک رفتاری کند که عوام بفهمند و برخی خواص سیاسی از هر دو جناح  نیز از آن استقبال کنند،  او احساس می کند برای مطرح شدن دوباره  نیاز به درگیری با جدی ترین عناصر حاضر در قدرت دارد و این روزها  احساس می کند با این حربه می تواند موج آفرینی کند اما اینگونه نیست و او نیز به همان سرنوشتی دچار شد که پیش از این سیاسیون قدیمی چپ و راست دچار شدند.

چاپ در شماره ی۱۳۳۴روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۰۵/۲۸

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور