دو کلمه حرف حساب با رییس فدراسیون روستایی و عشایری

ورزش در روستا باید منطبق با آداب و سنن روستایی باشد

مرتضی برکاته  / گروه ورزش 

مجامع انتخاباتی فدراسیون ها طی یکسال اخیر و با روی کارآمدن آرش فرهادیان با چالش های فراوانی مواجه بوده و کار آنقدر خراب شده که دو سه فدراسیون در آستانه تعلیق قرار دارند و انتخابات دوسه فدراسیون هم در آستانه ابطال.

ایراد از اساسنامه است یا اجرا نمی دانیم در هر صورت ضعف مدیریت در دفتر مشترک فدراسیون ها چیزی نیست که قابل کتمان باشد.

شاید از بین مجامعی که برگزار شده مجمع انتخاباتی فدراسیون بومی ، محلی و عشایری طبق روال طبیعی پیش رفت و انتخابات این فدراسیون در شرایط تقریبا مناسب و برابر برگزار شد هرچند که سرپرست فدراسیون کاندیدای ریاست هم بود و این خود یک اشکال اساسی  از نگاه کارشناسان و سایر کاندیداها  است و هنوزهم برخی کاندیداها در تلاش برای احقاق حق هستند اما شکل ظاهری برگزاری انتخابات فدراسیون بومی و محلی درست و متناسب بر قوانین بود.

به طور رسمی هم هیچکدام از کاندیداها اعتراضی به برگزاری مجمع نداشتند و مجمع در نهایت اصول دموکراسی برگزار شد و شاهد بودیم که اعضای حاضر در این مجمع ۴۸ نفر بودند که در پایان رای گیری و از میان ۴۸ رای ماخوذه، علیرضا پسندیده با ۳۷ رأی رئیس فدراسیون روستایی و عشایری شد. عباسعلی اکبری نیز ۱۱ رأی را به خود اختصاص داد و این یعنی نهایت دموکراسی در برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوق.

اگر چه بعضا شایعاتی هم شد که تمام مجمع انتخاباتی را تحت شعاع خود قرار داد و به دلیل ارائه یک کلیپ حرفه ایی از سوی پسندیده سرپرست فدراسیون این شایعه به وجود آمد که هزینه های زیادی بابت ساخت کلیپ پرداخت شده ولی با توضیحاتی که ارایه شده و اسناد و مدارک موجود مشخص شد که هزینه ای از فدراسیون بابت کلیپ پرداخت نشده و اگر هم هزینه شده به صورت شخصی بوده که ایرادی هم ندارد.

به قول علی آقا خسروی یکی از اعضای مجمع و نماینده سازمان ورزش شهرداری تهران ، کلیپ بسیار عالی بود و دیگر کاندیداها هم می توانستند برای خود تهیه کنند.

اکنون اما با رییس فدراسیون روستایی و عشایری حرف داریم چون از زمانی که فدراسیون انجمنی بود در دل فدراسیون همگانی کنار این ورزش بودم و خودم نیز یک ورزشکار روستایی و روستا زاده ام و عاشق این رشته های بومی و محلی.

اولا مسابقات باید در روستاها و در محل کوچ عشایر با همان شکل و شمایل سنتی برگزار شود و وسایل بازی ها  و البسه ورزشکاران همان شکل و شمایل سنتی خود را حفظ کند.

برای روستاییان و عشایر نمی توان مسابقات فوتبال و والیبال را در استادیوم ها شهری برگزار کرد و آنقدر فضای طبیععت روستاها زیبا هست که نیازی به استادیوم نیست و به اعتقاد بنده مسابقات فوتبال و والیبال هم نباید با شکل رسمی باشد و همانند مسابقات گل کوچک در زمین های خاکی روستا با توپ های مخصوص برگزارشود تا آن جذابیت و اصیل بودنش .حفظ شود.

جشنواره ها و فستیوال های روستایی و عشایری اغلب به صورت قوم و قبیله ایی و با همیاری خودشان برگزار می شود و فدراسیون کافی است هدایت کننده و حمایت کننده باشد و دخالتی در تغییر قوانین بازیها و تفریحات سالم نداشته باشد.

اسب سواری – شتر سواری –قیقاچ(که نوعی تیراندازی با کمان بر روی اسب در حال تاخت و تاز  به ۴ طرف است . هرودوت مورخ یونانی در این باره می نویسد: ایرانی ها به فرزندان خود از طفولیت اسب سواری و کمانداری را آموزش می دهند و عامل پیروزی های ایرانیان در جنگ با دشمنان استفاده از نوعی تیراندازی با کمان بر روی اسب در حال تازیدن است و جالب است که سوارکاران ایرانی با تبرحری خاص روی اسب در حال تاخت به ۴ طرف تیر رها می کنند و دشمن را خیلی زود از پا در می آورند ) تسمه باری –هفت سنگ –کلاه پران – گرگم به هوا- و صدها بازی سنتی که اگر لیاقت  داشته باشیم برخی از اینها مثل همین قیقاچ آنقدر جذاب و زیباست که می توان با کمی دور اندیشی به یکی از بازیهای رسمی آسیایی و المپیک اضافه کنیم ولی هنر ما در ورزش های وارداتی چینی و تایلندی است که یک ورزش رزمی را با ۵۰ تا اسم وارد کشور کرده ایم و جالب است که تبلیغات زیادی هم روی آن داریم اما ورزش های اصیل و تاریخی خودمان که ریشه در سنت ها و باورها و جغرافیای کشورمان دارد را فراموش کرده ایم.

اینها مواردی است که در ابتدای کار باید خدمت رییس جدید فدراسیون روستایی و عشایری می گفتیم و البته در ادامه بازهم مواردی هست که بنا بر رسالت حرفه ای و رسانه ای مطالبی را در جهت پیشرفت کار بیان خواهیم کرد.

این را بارها به آقای جعفری که ۱۶ سال رییس فدراسیون بودند عرض کردیم که بخشی را عملی کردند و بخشی نشد اما بافت ورزش های روستایی و عشایری باید با همان سنت ها و شکل و شمایل در کوه و بیابان و کنار مزرعه و محل کوچ عشایر باشد.

چاپ در شماره ۱۳۳۰ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور