مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان:

یکهزار و ۲۸۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران لرستان پرداخت شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: یک هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران استان تسویه و بدهی دولت بابت خرید تضمینی گندم از این افراد تا پنجم تیرماه جاری پرداخت شده است.

حجت الله بیرانوند در نشست با خبرنگاران افزود: این مبلغ، بخش اول مطالبات گندم کاران و شامل ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است و در مرحله بعد نیز۲ هزار تومان جایزه و یکهزار و ۵۰۰ تومان یارانه نیز به ازای هرکیلوگرم توسط دولت پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه از اول خردادماه همزمان با آغازفصل خرید تضمینی گندم در استان تاکنون ۲۲۵ هزار تن از این محصول خریداری شده است تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۷ درصد رشد یافته و رکود برداشت در رومشکان، چگنی و پلدختر شکسته شده است.

وی میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان در سال قبل را ۲۷۵ هزار تن برشمرد و ادامه داد: میزان مصرف سالانه گندم در لرستان ۳۰۰ هزار تن و پیش بینی خرید امسال ۴۰۰ هزار تن می باشد.

ظرفیت سه برابری نگهداری غلات

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان همچنین گفت: سال گذشته ۱۳ هزار تن کالای اساسی شامل هفت هزار تن برنج و ۶ هزار تن شکر در استان توزیع شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز این رقم ۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

بیرانوند ظرفیت سیلوهای نگهداری غلات در استان را نیز ۸۵۰ هزار تن برشمرد و افزود: این میزان حدود ۳ برابر نیاز ذخیره سازی استان است همچنین ۱۳ کارخانه آرد استان نیز ۷۰۶ هزار تن ظرفیت دارند.

متخلفان حمل و توزیع آرد در استان بازداشت شدند

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی لرستان با بیان این که  اختلاس و تخلف همیشه بوده و وجود دارد ، اما باید با آن مبارزه کرد و به حداقل رساند گفت: متخلفان حمل و توزیع آرد در استان بازداشت شدند و در حال گذران مراحل قضایی هستند.

وی افزود: با توجه به گستردگی حوزه آرد و نان سال گذشته عده‌ای متخلف در این حوزه بازداشت شدند که علی رغم تخلفات سنگینی که دارند همچنان پرونده قضایی آنان در جریان است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: برای نظارت صحیح و کنترل طریقه حمل و نقل آرد، طرح هوشمندسازی در لرستان به عنوان پایلوت آغاز شده که در این راستا کامیون‌های حمل آرد مجهز به جی پی اس برای ثبت تخلف می‌شوند و نتایج این طرح اعلام می‌شود.

وی سرانه مصرف نان در لرستان را ۱۲ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: سطح زیر کشت گندم دیم در لرستان ۱۹۲ هزار هکتار و آبی ۴۵ هزار هکتار می‌باشد

بیرانوند یادآور شد: ۹۰ تن از سهمیه آرد نانوایی‌های متخلف از ابتدای طرح سهمیه بندی آرد تاکنون کم شده که در برابر مصرف سالانه ۱۷۸ تن آرد دراستان ناچیز است.

وی با بیان اینکه فاصله قیمت تمام شده آرد با آردی که به دست نانوا می‌رسد راه را برای تخلف در این حوزه هموار کرده ،افزود:گندم لرستان به لحاظ کیفیت از میانگین کشوری پایین‌تر نیست و عوامل متعددی از جمله کمبود نیروی انسانی در بی‌کیفیتی نان نقش دارند.

خرید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی  لرستان گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۴۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در لرستان خریداری شود وامسال با توجه به وضعیت بسیار مناسب و مطلوب بارندگی در لرستان، پیش بینی می‌شود ۱۰۰ هزار تن گندم اضافه بر نیاز استان و مازاد بر نیاز کشاورزان نیز خریداری شود.

وی افزود:تاکنون در فصل برداشت در لرستان درسال جاری ۲۲۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از آنان خریداری شده که در مقایسه با خرید تضمینی مدت مشابه سال گذشته ۱۰۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بیرانوند یادآور شد:تاکنون در سال زراعی جاری در حوزه دانه‌های روغنی ۲هزار تن کلزا توسط غله استان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۲۷۵ هزار تن گندم در استان خریداری شده که ۲۵ هزار تن نیز از بیرون استان خرید گندم داشته‌ایم.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت:سال قبل‌تر از سال گذشته غله لرستان ۱۲۰ هزار تن گندم خریداری کرده و ۱۸۰ هزار تن نیز از محل واردات استان استفاده کرده که امسال با توجه به وضعیت مناسب در تولید، لرستان می‌تواند نیاز سایر استان‌ها را نیز تامین کند.

وی زیرساخت‌های استان را مطلوب عنوان کرد و افزود: لرستان بیش از ۸۵۰ هزار تن ظرفیت استاندارد نگهداری غلات را دارد واستان لرستان ۱۳ کارخانه آرد پراکنده با ظرفیت اسمی ۷۰۶ هزار تن دارد در حالی که کل آرد مصرفی استان ۲۷۸ هزار تن  می باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: تهیه کالاهای اساسی خانوار در حوزه تنظیم بازار از جمله برنج و شکر زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه می‌شود، نیز به عهده اداره غله است که سال گذشته ۱۳ هزار تن کالای اساسی شامل هفت هزار تن برنج و ۶ هزار تن شکر در استان توزیع شد وامسال تاکنون بیش از ۲هزار۵۰۰تن کالای اساسی برای توزیع در اختیار اداره‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور