تولید ریل ذوب آهن اصفهان در تراز جهانی است

اصفهان-مریم مومنی،خبرنگاریادگارامروز-ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان بر اساس استاندارد جهانی ۱۳۶۷۴ DIN EN توسعه خطوط ریلی را در اقصی نقاط کشور رقم زده است و سبب شده این محصول استراتژیک با خدمات پس از فروش مناسب در دسترس مصرف کنندگان قرار بگیرد، به نحوی که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام نموده همواره متقاضی تولید این محصول است اما نیاز است سازمان برنامه و بودجه از تولید ریل حمایت بیشتری داشته باشد. مهدی صیدگر مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص کم و کیف این رویکرد با خبرنگار ما سخن گفته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

مهدی صیدگر مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت : این شرکت طی پنج سال گذشته سالیانه به طور میانگین حدود ۲۰۰ کیلومتر ریل گذاری انجام داده است، در صورتی که توان اجرایی کشور در این حوزه چندین برابر عدد اعلام شده میباشد اما وجود چالش هایی نظیر محدودیت های مالی و سرعت پایین در تزریق نقدینگی، سرعت اجرای پروژهها را کاهش داده و عملکرد روسازی پروژهها به این میزان محدود شده است.

وی افزود: از آنجایی که ریل، مهمترین و راهبردی ترین کالای روسازی راه آهن می باشد، هماکنون مصرف سالیانه ریل در کشور، با لحاظ کردن مصرف ریل توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خطوط مترو و راه آهن های درون شهری، شهرهای مختلف کشور، بنادر و کارخانجات، بیش از ۵۰ هزار تن (بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر توسعه خطوط ریلی) میباشد.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز ادامه داد: با توجه به برنامهریزی های انجام شده در خصوص تامین منابع مالی پایدار و اولویت اجرای طرحهای تحول زای ریلی شامل پروژههای رشت-آستارا، زاهدان- مشهد، دورود-خرم آباد، شیراز- بوشهر-عسلویه و چابهار- زاهدان مصرف ریل سالانه به ۱۰۰ هزار تن نیز می رسد و نظر به اینکه این کالای مهم از سال ۱۳۹۷ به طور پیوسته در داخل کشور تولید می گردد، بر این اساس به صورت متوسط ۱۰۰ میلیون یورو از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.

ذوب آهن اصفهان تولید ریل را به عنوان یک موهبت بزرگ به کشور هدیه داد

صیدگر تصریح کرد : تولید ریل در داخل کشور، پازل صنعت حمل و نقل ریلی کشور را با اطمینان خاطر تکمیل کرد، زیرا کشورمان سال ها از تولید ریل ساخت داخل به عنوان یک موهبت بزرگ محروم بود، بنابراین واردات آن با مشقت های فراوان مانند ثبت سفارش خارجی، حمل دریایی، ترخیص و حمل به محل اجرا به عنوان یک فرایند زمان بر انجام می گرفت.

این مقام مسئول در خصوص برخی از مهمترین مزایای استفاده از ریل تولید داخل اضافه کرد: در کنار خودکفایی ماندگاری که تولید ریل در داخل کشور رقم زد، دانش فنی این موفقیت بزرگ نیز در کشورمان به ثبت رسید و هم اکنون این محصول کلیدی در صنعت حمل و نقل با خدمات پس از فروش مناسب همواره در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد و همان گونه که اشاره شد صرفه اقتصادی بسیاری بالایی برای کشور در پی دارد.

چاپ در شماره ی ۱۲۸۷ روزنامه یادگارامروز مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۱

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور