دانش‌آموزانی که بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌مانند

مدال طلای آینده اشتغال، بر  گردن مراکز فنی و حرفه ای

صحرا ثابت قدم / یادگار امروز

آموزش های عملی در مراکز فنی و حرفه ای و هنرستان ها نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کار در کشورهای مختلف جهان ایفا می کند. این آموزش ها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش های مختلف اقتصاداین کشورها است، بلکه ازطریق بستر سازی خود اشتغالی، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می نمایند.

به علاوه، این آموزش ها راه میان بری در مسیر تربیت نیروی انسانی نیزبه شمار می روند، چرا که از یک سو با توجه به بهره مندی این آموزش ها از مبانی علمی و استفاده از روش های پذیرفته شده آموزش های کلاسیک راه خود را از یادگیری بر مبنای تجربه عملی صرف جدا کرده و از این طریق راه دراز مدت و غیر علمی این نوع فراگیری را کوتاه نموده و این توانایی را در آموزش دیده فراهم می کند تا بتواند خود را در مقابل تغییرات تکنولوژیکی به آسانی هماهنگ نماید. از سوی دیگر این آموزش ها با توام نمودن آموزش های نظری و عملی این امکان را برای آموزش دیده فراهم می نمایند که همسویی بیشتری با نیازهای بازار کار داشته و از این طریق امکان بیشتری برای جذب آنها در فعالیت های اقتصادی- اجتماعی فراهم گردد. بنابراین در نظام آموزشی ما مدارس فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌هایی است که متناسب با بازار کار دانش‌آموزان‌شان را آموزش می‌دهند تا به‌راحتی بعد از مدرک دیپلم با توجه به تخصصی که آموخته‌اند جذب بازار کار شوند اما نکته اینجاست که این افراد به‌راحتی از سوی بازار کار پذیرفته نمی‌شوند. کارفرمایان دغدغه قرارداد و بیمه این افراد را دارند اما همین که مدرکی از سازمان فنی و حرفه‌ای وزارت کار به کارفرما ارایه کنند به راحتی جذب می‌شوند. در شرایطی که هر دو گروه آموزش یک نوع فن و تخصص را دیده اند اما تفاوت چیست که گروه دوم به راحتی و بدون دردسر از سوی بازار کار پذیرفته می‌شوند؟

 

دانش‌آموختگان مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای وزارت کار به‌راحتی جذب بازار کار می‌شوند

غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: کارآموزان سازمان فنی و حرفه‌ای که در کارگاه‌های متعلق به سازمان فنی و حرفه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آموزش‌ دیده‌اند و مدرک گرفته اند به‌راحتی می‌توانند جذب بازار کار شوند. دلیل نوع بیمه و حمایتی است که سازمان از دانش‌آموخته‌هایی دارد که در کارگاه‌هایی آموزش دیده‌اند که به‌طور رسمی ذیل و وابسته به سازمان فنی و حرفه‌ای است. این افراد مشمول بیمه حوادث هستند پس کارفرما به راحتی و بدون دغدغه می‌توانند نیروی ماهر آموزش ‌دیده را جذب کنند.حسینی‌نیا گفت: امیدواریم بقیه دستگاه‌هایی که درگیر این موضوع هستند از این نوع بیمه استفاده کنند و دانش‌آموختگان خود را زیر پوشش قرار دهند تا برای ورود به بازار کار دردسری نداشته باشند. ما مسئولیت مدنی‌مان این است که بیمه حوادث را برای این کارآموزان در هرجایی که متعلق به سازمان فنی و حرفه‌ای هستند، تامین کنیم.

 

اگر آموزش‌های هنرستان‌ها کاربردی باشد هیچ دانش‌آموزی بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌ماند

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اصلاح قوانین کار برای پذیرش فارغ‌التحصیلان هنرستانی و فنی و حرفه‌ای و به‌طورکلی کارآموزان، گفت: در برنامه هفتم توسعه و در راستای سیاست‌های کلی ابلاغی اصلاحاتی در پیش داریم. امیدواریم این اصلاحات برنامه هفتم توسعه به نفع آحاد مختلف جامعه و مخصوص کارگران اجرایی شود. وی افزود: برای کارفرمایانی که کارآموزان را جذب کنند در برنامه توسعه هفتم تشویق‌هایی در نظر گرفته شده است و البته موانع قانونی گذشته هم تا حدودی مرتفع شده تا جذب نیروی انسانی تسهیل شود و از سوی دیگر حقوق آن کارگر هم لحاظ شده است. وی با اشاره به اینکه هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در امر مهارت‌آموزی کار مهم و باارزشی انجام می‌دهند، گفت: مهارت حلقه مفقوده بازار کار است و حالا برای این دانش آموزان که تخصص پیداکرده‌اند باید شرایطی فراهم شود که به‌راحتی جذب بازار کار شوند البته که افراد متخصص و ماهر عموماً بیکار نمی‌مانند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت کار و آموزش و پرورش و آموزش عالی برای مهارت پرورش در اوقات فراغت نوجوانان طراحی شده است، عنوان کرد: باید سیاست‌های آمایشی آموزشی را طراحی کنیم و در همین راستا این طرح خلاقانه متناسب با نیاز بازار است. انشاله هر فردی که در این دوره‌های خلاقانه تابستانه که به همت سه نهاد وزارت کار، آموزش و پرورش و آموزش عالی اجرایی می‌شود، شرکت کرد حتماً مابه ازای آن شغل در کشور وجود دارد و مشغول کار می‌شوند. مرتضوی افزود: امکان دارد در برخی از رشته‌ها نیروی مازاد از نیاز کشور تربیت شود ازجمله آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای یا هنرستان‌ها و غیره که اگر آموزش‌ها کاربردی و متناسب با نیاز بازار کار جامعه باشد هیچ دانش‌آموزی بعد فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌ماند.

 

اهمیت به‌روز بودن معلمان مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان ها

همانطور که اشاره شد مهم‌ترین فلسفه شکل‌گیری مراکز فنی و حرفه‌ای ایجاد شغل است و به گفته کارشناسان این مهم درگرو به‌روز شدن تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای و آشنایی معلمان این مراکز با علم و روش کار کردن با این تجهیزات است.الهام یوسفی، کارشناس آموزش و پرورش درباره نقش معلمان مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها برای ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: در شرایطی که تجهیزات هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای ضعیف است انتظار ارتقای کیفیت آموزش توسط معلمین کمی سخت است اما قطعاً می‌توانند از روش‌های آموزشی مؤثری برای ارتقای کیفیت آموزششان استفاده کنند.یوسفی عنوان کرد: دیدار با صنعتگران و تولید کنندگان تجهیزات می‌تواند در نوع نگاه دانش‌آموزان هنرستان‌ها به رشته‌ای که می‌خوانند مؤثر باشد. معلمان مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستانی می‌توانند با برقراری ارتباط با صنعتگران و تولیدکنندگان تجهیزات، به دنبال کسب اطلاعات از تکنولوژی‌های جدید و تجهیزات پیشرفته باشند. استخدام افراد باتجربه درزمینهٔ تعمیرات تجهیزات مختلف، می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای جبران کمبود تجهیزات در مراکز فنی و حرفه‌ای باشد.این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان این مراکز باید اطلاعات و مطالعات به روزی داشته باشند، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی آنلاین می‌تواند یک گزینه مناسب برای معلمان باشد تا بتوانند به‌صورت آنلاین اطلاعات خود را در مورد تجهیزات به‌روزرسانی کنند و آنچه لازم است به شاگردان خود منتقل کنند.یوسفی گفت: استفاده از منابع شبکه، همچون ویدئو‌ها، فایل‌های صوتی، اسلایدها و مقالات، می‌تواند به‌عنوان یک منبع آموزشی مؤثر برای معلمان در مراکز فنی و حرفه‌ای باشد.

 

تربیت نیروی متخصص راهکار اساسی برای توسعه صنعت  است

احمدعلی ربانی، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه نباید مانند دو خط موازی دانش‌آموز درس خود را بخواند و بازار کار مسیر خودش را برود، عنوان کرد که نظام آموزشی تدبیر کند تا همان دانش‌آموز رشته‌های مرتبط با صنعت هم‌زمان با آنچه در مدرسه آموزش می‌بیند به بازار کار برود و عملیاتی با رشته تحصیلی‌اش آشنا شود.ربانی، با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی در صنعت به شکلی وسیع مشکلات اساسی ایجاد کند، گفت: راهکار توسعه و به‌روزرسانی صنعت در تربیت نیروی انسانی متخصص است.وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در تأمین نیروی انسانی لازم در حوزه صنعت گفت: هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای بهترین ظرفیت را برای تربیت نیروی انسانی ماهر دارند اما اگر خروجی آن را در بازار کار نمی‌بینیم باید دید اشکال کار کجاست.

چاپ در شماره ۱۲۸۳ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۷

 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور