چگونه دربی 100 سرخ شد؟

محو استقلال در شطرنج گل محمدی

(عباس دارایی/ یادگار امروز)

پرسپولیس برنده اولین دربی سه رقمی تاریخ شد. سرخ پوشان در حالی در صدمین دربی تهران برابر رقیب سنتی خود به برتری رسیدند که آنالیز دقیق بازی هیجان انگیز صدم استقلال – پرسپولیس نشان می دهد پرسپولیسی ها حساب شده پای به بازی گذاشته و بسیار با برنامه عمل کردند.

شاگردان گل محمدی هفته گذشته در شرایطی مقابل استقلال به برتری رسیدند که پیش از شروع مسابقه با توجه به فرم هفته‌های اخیر آبی‌پوشان به نظر می‌رسد شاگردان ساپینتو شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشند اما این پرسپولیس بود که با یک بازی هوشمندانه حساس ترین دربی سال‌ های اخیر را به نفع خود رقم زد.

در دربی سیستم استقلال تغییرنکرده بود و همان ۳-۳-۴ همیشگی بود، ساپینتو اما در ترکیبش یک تغییر داشت، حضور پیمان بابایی و نیمکت نشینی ارسلان مطهری که در سابقه اش پنج بار گلزنی به پرسپولیس دیده می شود!

این تغییر ساپینتو نه تنها نتیجه نداد بلکه حضور ارسلان نیز نتوانست به برون رفت استقلال از بازی بسته مدافعین پرسپولیس منجر شود. سرمربی پرتغالی استقلال شاید هیچگاه فکر نمی کرد اینگونه تیمش در دربی محو شود به گونه ای که حتی نتواند یک خطر جدی روی دروازه پرسپولیس ایجاد کند و در نهایت نیز برای ایجاد موقعیت روی دروازه این تیم با اضافه کردن میرزایی و آرمان رمضانی روی به بازی مستقیم بیاورد اما پرسپولیس آنقدر در منطقه یک سوم دفاعی متراکم بود که اجازه استفاده از هیچ توپی را به آبی‌ها نداد.

استقلالِ ساپینتو در دربی صدم  محو شده و موفق به ایجاد یک خطر هم نشد، پرسپولیس با هوشمندی یحیی گل محمدی با تعویض بین دو نیمه مهدی عبدی و ورود عیسی آل کثیر خیلی زود در ابتدای نیمه دوم به گل رسید و با چنگ و دندان از گل محافظت کرد، استقلالِ ساپینتو بر خلاف سایر تیم های لیگ، میلی به حملات سازمان دفاعی شده و شروع حمله از خط دروازه ندارد، این تیم پرس از بالا را در دستور کار قرار می دهد و بیشتر گل هایش نیز حاصل توپ گیری از حریف بوده است. این بار اما یحیی گل محمدی دست ساپینتو را خوانده بود و این استراتژی استقلال را خنثی کرد.

استراتژی پرسپولیس این بود که روی به پاس بلند برای شکستن پرس استقلال نکند، پرسپولیسی ها اجازه می‌دادند استقلال برای پرس جلو بکشد و در آن زمان با پاس‌های زمینی متعدد پرس را می شکستند و بعد به بازی خود ادامه می‌دادند زیرا می دانستند که اگر روی به بازی منطقه ای و پاس بلند بیاورند با دفاع سازمان یافته استقلال مواجه خواهند شد.

بازی سردرگم محبی، مراقبت شدید مدافعین پرسپولیس از قائدی و کلافه شدن سعید مهری و آرش رضاوند در میانه میدان با بازی ترکیبی هافبک های پرسپولیس که نه توانستند توپ گیری کنند و نه ایجاد موقعیت در نهایت باعث شد تا سرخ پوشان بر بازی احاطه پیدا کرده و همان اندوخته یک گل ابتدای تیمه دوم کافی بود تا آنها در دربی صدم تاریخ سازی کنند.

یحیی گل‌محمدی  که در ۱۰ حضورش در دربی بعنوان سرمربی پرسپولیس  به ۸ تساوی و ۲ برد دست یافته در دربی صدم جنگ تاکتیکی را از ریکاردو ساپینتو برد و به بازیکنان استقلال هرگز اجازه موقعیت‌سازی نداد. بر اساس آمار متریکا، امید گل آبی ها در مقابل پرسپولیس ۰.۳۹ بوده است،  استقلالی ها در نیم فصل دوم در هر بازی به طور متوسط امیدگل بالای ۲ گل داشتند، همین نکته به خوبی نشان می دهد که خط میانی و مدافعان پرسپولیس با استراتژی بازی کنترل شده به خوبی توانستند از پس مهار مهره‌های هجومی استقلال بر بیایند.

پرسپولیس حالا با پیروزی در دربی و البته توقف سپاهان در برابر ملوان آن هم در اصفهان با ۵۷ امتیاز به تنهایی بالاتر از سپاهان و استقلال در صدر قرار گرفته است، این تیم اگر بتواند در سه بازی آتی برابر پیکان و گل گهر در تهران و نساجی در مازندران به پیروزی برسد فاتح لیگ برتر فوتبال ایران خواهد شد.

 

(چاپ در شماره‌‌ی ۱۲۴۵ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور