احیای «گردشگری زیست محیطی» در لرستان

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اشاره به برنامه‌ریزی این اداره کل در راستای احیای «گردشگری زیست محیطی» در این استان طی یک سال اخیر، از ایجاد موزه‌های تاریخ طبیعی و تنوع زیستی، مرکز تکثیر گوزن زرد، ایجاد اولین پاسگاه موزه‌ها در تالاب‌های استان، توانمندسازی جوامع محلی در راستای حفاظت مشارکتی و برنامه‌ریزی برای ایجاد سایت‌های پرنده‌نگری و معرفی زون‌های تفرج متمرکز و گسترده به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و … در این راستا در استان خبر داد.

علی سالاروند اظهار داشت: ظرفیت‌های طبیعی، اقلیمی، تاریخی و گردشگری زیادی در استان لرستان وجود دارد به طوری که طبیعت چشم‌نواز و بکر، جنگل‌ها و مراتع، رودخانه‌های خروشان، تالاب‌ها و چشمه‌های جوشان و… این استان را به یکی از مقاصد سفر گردشگران و طبیعت دوستان تبدیل کرده است.
وی افزود: این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها زیست محیطی در حوزه گردشگری لرستان، اگر چه در سال‌های گذشته آنچنان کمکی به رونق اقتصادی این استان نکرده، اما با ورود اداره کل محیط زیست لرستان و اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های کارشناسی زمینه شکوفا شدن حوزه «گردشگری زیست محیطی» فراهم شده است.
سالاروند ادامه داد: در این راستا اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان با اقدامی ابتکاری و علمی و اجرای طرح‌های مختلفی از جمله راه‌اندازی پیگیری ایجاد موزه‌های تنوع زیستی، ایجاد سایت تکثیر گوزن زرد، توانمندسازی جوامع محلی و… اقدام به ترویج و احیای «گردشگری زیست محیطی» در استان کرده است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با تاکید بر ضرورت توجه به مقوله گردشگری زیست محیطی و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری محیط زیست لرستان در این حوزه، گفت: کشورهای مختلفی از جمله تانزانیا، کنیا و … در این حوزه اقدامات زیادی انجام داده‌اند که منجر به کسب درآمدهای زیادی در این بخش و رونق اقتصادی این کشورها شده است.
وی با اشاره به اقدامات گردشگری محیط زیستی و بازدید از حیات وحش از سوی این کشورها و همچنین درآمدزایی بالای این کشورها با استفاده از این ظرفیت، عنوان کرد: توجهات جهانی بسیاری به حوزه اکوتوریسم وجود دارد، چرا که این حوزه برای گردشگران جذابیت دارد.
سالاروند با اشاره به برنامه‌ریزی اداره کل محیط زیست لرستان در این حوزه طی یک سال اخیر، تصریح کرد: همه ما برای رونق حوزه اقتصادی استان موظف هستیم که اقدامات کارشناسی و لازم را انجام دهیم.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با بیان این‌که در این راستا «گردشگری زیست محیطی» که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته بود را برنامه‌ریزی کردیم که این مهم را از جایی شروع کنیم، افزود: کلید این کار و اقدام را با ایجاد سایت گوزن زرد با همکاری بخش خصوصی در استان زده شد.
وی با اشاره به ایجاد سایت گوزن زرد در محل مجتمع کشت و صنعت «فجر صفا» لرستان، بیان کرد: خوشبختانه این پروژه با توجه به این‌که از ظرفیت نخبگان و بازدیدهای میدانی آن‌ها و کار علمی انجام شده بود تا کنون موفق بوده، این مجتمع نیز همواره از کشورهای خارجی و حوزه خلیج فارس گردشگر می‌پذیرد و باعث رونق اقتصادی استان خواهد شد.
سالاروند افزود: حتی گونه‌های قوچ و میش که در گذشته به تعداد محدودی در این محل نگهداری می‌شد، به تعداد ۳۰ رأس افزایش پیدا کرده و برنامه داریم که این‌ها را در کنار این مجموعه ۴۰۰ هکتاری رها کنیم و حتی ایجاد سایت تکثیر و پرورش کل و بز هم در این مجموعه در دست بررسی کارشناسی می‌باشد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با اشاره به این‌که در گذشته تنها دو موزه تنوع زیستی در استان داشتیم، یکی در اداره کل محیط زیست و دیگری تحت نظر آموزش و پرورش استان، که ظرفیت بسیار محدودی داشتند، عنوان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با مدیرکل میراث فرهنگی استان، ایجاد موزه تنوع زیستی در محل قلعه «فلک الافلاک» را در دستور کار قرار دادیم که به زودی این موزه در محل قلعه راه‌اندازی می‌شود.
وی تاکید کرد: اکثراً روی اشیایی که در محل قلعه نگهداری می‌شوند نگاره‌های حیات وحش از جمله کل و بز، قوچ، میش، پلنگ و … وجود دارد و همین ویژگی و قرابت معنایی باعث ملموس‌تر شدن تروفه‌های حیات وحش با این اشیاء ذی قیمت برای علاقمندان می‌شود.
سالاروند با اشاره به «مهر نگهبان طبیعت یا همان مهر محیط‌بان» که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در استان رونمایی شد، بیان کرد: این مهر، که در قالب دو بز کوهی بوده که یک فرد در مقابل یک شیر و یک پلنگ از آن‌ها حفاظت می‌کند، مربوط به پنج هزار سال پیش بوده که نشان دهنده آن است که از آن زمان قوم لر طبیعت دوست بوده و حفاظت از حیات وحش بعنوان امری مهم تلقی می‌شده است.
وی با اشاره به جنبه آموزشی، علمی و همچنین جذب گردشگر این موزه در استان، تصریح کرد: علاوه بر این موزه در قلعه «فلک الافلاک» که سالانه حتی حدود ۷۰ هزار گردشگر دارد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مشابه آن را در کوهدشت و همچنین محل ورودی دریاچه «گهر» از سمت شهرستان دورود که سالانه بین ۱۰ تا ۳۵ هزار نفر گردشگر دارد را راه‌اندازی کنیم.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان در ادامه سخنان خود از ایجاد اولین پاسگاه موزه کشور در لرستان خبر داد و گفت: در قالب این طرح، «دست نوشته‌های» قدیمی محیط‌بانان، گونه‌های حیات وحش، تصاویر و تروفه‌های پرندگان تالاب‌ها و … پیش‌بینی شده است.
سالاروند با تاکید بر این‌که برنامه داریم که در سال آینده سایت‌های پرنده‌نگری را در محل تالاب‌های استان ایجاد کنیم، اظهار داشت: اقدامات اولیه در این رابطه انجام شده است که همه این اقدامات در راستای ترویج گردشگری محیط زیستی در استان است.
وی اقدام دیگر صورت گرفته را توانمندسازی جوامع محلی اطراف تالاب‌های استان عنوان کرد و گفت: زمانی مردم تالاب را خشک می‌کردند و آن را تبدیل به اراضی کشاورزی مانند برنج می‌کردند، اما با توانمندسازی و اقدامات آموزشی که انجام دادیم به طور مثال در روستای «کپر جودکی» شهرستان بروجرد به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مردم اعلام کرده‌اند حاضر به واگذار زمین برای حفاظت از گونه لک‌لک و حفظ تالاب‌ هستند.
سالاروند با اشاره به عملیاتی شدن حفاظت مشارکتی در این راستا عنوان کرد: از یک سو مردم با حفاظت از این گونه‌ها با رونق گردشگری منتفع می‌شوند و از طرف دیگر محیط زیست منتفع می‌شود و این گونه‌ها مورد حفاظت قرار می‌گیرند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با تاکید بر این‌که با این اقدامات صورت گرفته و ترویج گردشگری محیط زیستی از سوی محیط زیست، به اندازه یک تیم اقتصادی برای استان کار انجام شده است، افزود: می‌طلبد که سایر دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی و … برای احیا و ترویج گردشگری در حوزه کاری خود پای کار بیایند و امیدواریم شاهد ورود گردشگران مختلف به استان و توسعه اقتصادی آن باشیم.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور