با تاکید دادستان کل کشور صورت گرفت؛

فراهم شدن تسهیلات سفر برای مسافران

(حنانه شفیعی/ گروه جامعه یادگار امروز)

ماه رمضان، نهمین ماه قمری و مبارک‌ترین ماه در دین اسلام است که مسلمانانِ سرتاسر دنیا در آن به روزه‌داری، عبادت و انجام فرائض دینی می‌پردازند. در زمان‌های دور، سختی راه سبب می‌شد که روزه گرفتن در سفر بسیار طاقت فرسا باشد؛ به همین دلیل مسلمانان جز در موارد ضروری، به ندرت در این ماه به مسافرت می‌رفتند. امروزه وجود روش‌های نوین حمل و نقل و امکان مسافرت با هواپیما، سفر را آسان‌تر و زمان آن را کوتاه‌تر کرده است. امکانات رفاهی نیز در سطوح بسیار بالایی در اقصی نقاط دنیا در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. بنابراین، مسافرت در ماه رمضان همچون ماه‌های دیگر پر رونق باقی می‌ماند. کشورها و نواحی مختلف دنیا، سنت‌ها و آداب و رسومِ رمضانی متفاوتی دارند. از این رو بازدید از این نقاط و آشنایی با سنت‌های گوناگون، از جذابیت‌های سفر در ماه رمضان است که هم برای گردشگران مسلمان و هم غیر مسلمان می‌تواند بسیار جالب و هیجان‌انگیز باشد.دادستان کل کشور با اشاره به همزمانی نوروز ۱۴۰۲و ماه مبارک رمضان بر لزوم ایجاد تسهیلات سفر برای مسافران معذور از روزه‌داری تاکید کرد.

همزمان با ایام پایانی سال و در راستای حفظ امنیت عمومی و صیانت از حقوق مردم در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری بخشنامه‌ای را خطاب به دادستان‌های سراسر کشور ابلاغ کرد و ضمن تاکید بر ایجاد کشیک شبانه‌روزی، انجام وظایف قضایی و همکاری با دستگاه‌های مسئول در برخورد با هرگونه اعمال مجرمانه و حرمت‌شکنی ماه مبارک رمضان را خواستار شد.

وی تصریح کرد: در راستای حفظ امنیت عمومی و صیانت از حقوق مردم در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و با عنایت به شرایط حساس کنونی ناشی از تلاش همه‌جانبه معاندین در به راه‌اندازی جنگ ترکیبی لازم است همکاران نسبت به برخی موارد با اهتمام بیشتر و مدیریت همه‌جانبه برنامه‏‌ریزی، پیگیری و اقدام قانونی معمول و نتایج کلی و مهم را به دادستانی کل کشور گزارش کنند.

منتظری افزود: همکاران مربوطه در اجرای دستورالعمل فوریت‌‏های قضائی و نحوه‏ی عملکرد واحدهای کشیک و بمنظور انجام وظایف قضائی و پذیرش و پیگیری شکایات فوری و رسیدگی به گزارش ضابطان دادگستری، حداقل یک واحد کشیک قضائی و اداری؛ در هر دادسرا و ناحیه‎ی دادسرائی تشکیل و بطور فعال نسبت به ارائه خدمات قضائی در تمامی ساعات شبانه روز و بدون تعطیلی در خدمت مردم بوده و انجام وظیفه کنند.

وی تاکید کرد: طبق ماده ۳۲ قانون آئین دادرسی کیفری و بنابر اقتضای إعمال وظایف دادستان بعنوان رئیس ضابطین، دستورات لازم را برای عدم تعطیلی واحدهای مربوط که بعنوان ضابط انجام وظیفه می‌کنند، در حوزه قضایی هر شهرستان و نواحی صادر و هماهنگی‌‏های لازم جهت انجام وظایف قانونی و دسترسی آسان مردم به آنان بعمل آید؛ بنابراین در ایام تعطیلات نوروزی جهت نظارت از نحوه انجام وظیفه و سرکشی از محل استقرار و خصوصاً بازداشتگاه‏‌ها برنامه‌‏ریزی‏ شود.

دادستان کل کشور اظهار داشت: با توجه به ضرورت پیشگیری از وقوع و ارتکاب جرائم و ایجاد آرامش روانی و اطمینان خاطر برای مردم و با لحاظ اینکه بیشتر جرائم خصوصاً قاچاق کالا، سلاح و مهمات غیرمجاز و اقلام پُرخطر (شیمیایی، بیولوژیکی، انفجاری، مخرب) و سرقت‌های عادی یا مسلحانه از اماکن خصوصی یا عمومی، وسایل نقلیه، زورگیری، کیف قاپی، جیب‌بری یا اقدامات مجرمانه با پوشش مأموران دولتی، نظامی یا انتظامی در ایام تعطیلات که معمولاً توسط مجرمین و سارقین باسابقه و اخلال‌کنندگان امنیت جامعه انجام می‏‌گیرد، ترتیبی اتخاذ شود که چنانچه افراد مذکور در زندان هستند، به آنان‏ مرخصی داده نشود؛ در صورت آزاد بودن، در اجرای دستورالعمل کنترل مجرمان حرفه‏‌ای و سابقه‌‏دار، فهرست مشخصات آنان و سایر مجرمین خطرناک در اختیار ضابطین خصوصاً فراجا قرار داده شود تا بصورت نظام‌مند بر رفتار آنان نظارت و نتیجه را به دادستان عمومی و انقلاب حوزه قضائی اعلام کنند. باتوجه به تقارن تعطیلات نوروزی با ماه مبارک رمضان و افزایش سفرها و لزوم ایجاد تسهیلات سفر برای مسافرانی که معذور از روزه‌داری هستند از یک سو؛ و ضرورت حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و جلوگیری از روزه‌خواری در ملأعام، از سوی دیگر لازم است که مسئولان مربوط با همکاری فراجا، اماکن ویژه یا مهمان‌پذیر و غذاخوری‌هایی را داخل شهرها با پوشش مناسبی که مانع از تظاهر باشد، برای مسافران آماده و معرفی کنند.

منتظری افزود: با این ترتیب ضابطان ضمن ممانعت از روزه‌خواری علنی، با متجاهرین و حرمت‌شکنان ماه رمضان برخورد قانونی کرده و آنان را به مراجع قضائی مربوط معرفی کنند.

 

تاکید دادستان کل بر لزوم ایجاد تسهیلات سفر برای مسافران معذور از روزه‌داری

وی اضافه کرد: نظر به اینکه برخی از فرصت‌طلبان و سودجویان با استفاده از تعطیلات نوروزی و تعطیلی ادارات و سازمان‏‌های ذیربط، اقدامات غیرقانونی و مجرمانه‌‏ای را در جهت تغییر کاربری اراضی، تعرّض به اموال عمومی، منابع طبیعی، اراضی ملّی و کشاورزی، مناطق ییلاقی و باغی، سواحل دریاها و رودخانه‏‌ها، محیط زیست و بیت‌‏المال مرتکب می‌شوند، لازم است که با مسئولان سازمان‏‌های مرتبط هماهنگی کامل صورت گیرد تا در ایام تعطیل نسبت به صیانت از حقوق عمومی و اراضی و منابع ملّی فعالیت مضاعفی داشته و از هرگونه تخلفی ممانعت بعمل آورند و در صورت تعرّض و ارتکاب جرائم در این حوزه‌ها بلافاصله مراتب را به دادستان و ضابطین مربوط گزارش کنند؛ همچنین شخص دادستان و قضات کشیک به موارد اعلامی با فوریت رسیدگی و با استفاده از اختیارات قانونی دستورات لازم قضائی را صادر و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق و برخط داشته باشند.

دادستان کل کشور افزود: نظر به اینکه در تعطیلات نوروزی؛ که معمولاً با کاهش نظارت بر غذاخوری‏‌ها و دیگر مراکز توزیع مواد غذایی و آشامیدنی و مایحتاج عمومی همراه است، عده‌‏ای سودجو مبادرت به عرضه‏ اقلام غیربهداشتی و مضر به سلامت و بهداشت عمومی کرده یا با قیمت‏‌های غیرواقعی مرتکب گران‌فروشی یا احتکار می‌‏شوند، بنابراین از حیث صیانت از حقوق عامه با هماهنگی مسئولین ذیربط، اتحادیه‌‏ها، تشکّل‌‏های صنفی و تعزیرات حکومتی نسبت به نظارت بر واحدهای مزبور اقدام و در موارد ارتکاب اعمال مجرمانه، مرتکبین مورد تعقیب قرار گرفته و بدون هرگونه اغماضی نسبت به آنان تصمیم قضائی گرفته شود.

وی یادآور شد: همچنین نظر به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی و مدتی قبل و بعد از آن با افزایش سفرهای نوروزی، تصادفات جاده‌‏ای نیز افزایش می‏‌یابد و منتهی به جرح و فوت عده‌‏ای از هموطنان عزیز می‏‌شود، لذا بمنظور احیاء و صیانت از جان، مال و حقوق مردم و برقراری امنیت بیشتر جانی و پیشگیری از وقوع جرائم غیرعمدی، با پلیس راهور و سایر مسئولین مرتبط همکاری و تمهیدات لازم را به عمل آورند.به گفته این مقام قضایی، با توجه به گزارش های موجود؛ جریانات معاند تلاش دارند در ایام تعطیلات نوروزی و در زمان عدم فعالیت مطبوعات و روزنامه‏‏‌ها، با استفاده از فضای مجازی جوّ جامعه را با شایعات و دروغ‌پردازی‏‌های معمول خود آلوده و ملتهب کرده و آرامش روانی مردم را هدف قرار دهند، بر این اساس با هماهنگی مسئولین انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی حوزه قضائی نسبت به پایش مرتب و پالایش مؤثر و هدفمند و پیگیری جرائم و تخلفات در فضای مجازی اقدامات لازم قانونی انجام گیرد.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۲۲۱ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور