مخملکوه طرحی مهم که نباید مغفول بماند!

(عباس دارایی/ یادگار امروز)

در حالی مجلس شورای اسلامی به صورت فشرده این روزها در حال چکش کاری لایحه بودجه سال ۱۴۰۲کشور است که میزان لابی و نفوذ نمایندگان حوزه‌های انتخابیه در پیگیری پروژه‌ها و اخذ اعتبار از ردیف‌های بودجه برای پروژه‌های نیمه تمام بسیار تاثیرگذار است.

سد مخملکوه یکی از پروژه‌های مهم شهرستان خرم‌آباد در حوزه آب است که به رغم گذشت سال‌ها از شروع عملیات اجرایی آن، تکمیلش در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

تامین آب آشامیدنی بلند مدت و پایدار خرم‌آباد با بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده و بر این اساس طرح انتقال آب کاکارضا به شهر سال ۸۳ در قالب فازهای مختلف در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت که یکی از این فازها احداث سد مخملکوه بود.

در مقاطعی یعنی سال ۹۵ و ۹۶ سد مخملکوه از اولویت وزارت نیرو خارج شد، اما با پیگیری و مکاتبات انجام شده از سوی بیرانوندی نماینده وقت خرم‌آباد که طور ویژه‌ای این موضوع را به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری‌اش در دستور کار قرار داده بود و همچنین شرکت آب منطقه‌ای لرستان سال ۹۷ ردیف اعتباری برای این پروژه مهم اخذ و در نهایت عملیات اجرایی سد آغاز شد.

سد مخملکوه که در ۷ کیلومتری شمال شهر خرم‌آباد و در ضلع شرقی مخمل‌کوه واقع شده است همزمان با دولت دوم تدبیر و امید در ششم تیرماه سال ۹۸ با حضور اردکانیان وزیر وقت نیرو کلنگ‌زنی شد.

سد مخملکوه و تجهیز کارگاه اما زودتر از کلنگ‌زنی رسمی اجرایی شده بود، با گذشت ۴۵ماه اما این پروژه مهم و حیاتی تاکنون فقط ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این سد از آن‌جا مهم و حیاتی است که با حجم مخزن ۳۴ میلیون مترمکعب علاوه بر تامین آب شرب شهرستان خرم‌آباد، با اشتغالزایی سه هزار نفر می‌تواند به رفع مشکل بیکاری در این شهرستان کمک کند.

علاوه بر این، سد مخملکوه با ۵۳ متر ارتفاع و حجم تنظیم ۶۰ میلیون مترمکعبی در صورت تکمیل ۵۵ میلیون مترمکعب آب شرب و پنج میلیون مترمکعب آب مورد نیاز صنعت خرم‌آباد را تامین خواهد کرد.

در سال اجرایی شدن سد مخملکوه اعتبارات بودجه‌ای در اختیار نمایندگان قرار گرفته بود که به گفته محمد بیرانوندی نماینده وقت خرم‌آباد که در حاشیه کلنگ‌زنی طرح با خبرنگاران گفتگو می‌کرد: “۷۰ میلیارد ریال از محل بودجه‌ای که در اختیار نمایندگان لرستان قرار داده شده به سد مخملکوه اختصاص یافته است”.

تخصیص آب اولیه طرح، ۱۳۵ میلیون مترمکعب بود شامل ۱۱۷ میلیون مترمکعب انتقال آب از تونل، ۱۲ میلیون مترمکعب آب میان حوضه روستای ده پیر و ۶ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی، اما در برنامه جدید وزارت نیرو که سال ۹۹ ابلاغ شد تخصیص آب این پروژه به ۶۰ میلیون مترمکعب شامل ۵۵ میلیون مترمکعب برای شرب شهر خرم‌آ‌باد و ۵ میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی کاهش پیدا کرده و تخصیص کشاورزی آن حذف شد.

طرح به دلایلی به حاشیه رفته و اعتبارات بسیار ناچیزی روی کاغذ در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ به پروژه اختصاص یافت که کفاف نمی‌داد، در سال ۹۹ اعتباری در حدود ۶ میلیارد و در سال ۱۴۰۰ نیز ۶میلیارد به مخملکوه اختصاص پیدا کرد!

اینک بعد گذشت نزدیک به چهار سال از شروع عملیات اجرایی طرح، ضرورت دارد بیش از پیش در راستای احیای این طرح کلیدی در حوزه آب تلاش شود.

در بودجه سال ۱۴۰۲ پروژه‌های آبی لرستان از جمله سدها و ایستگاه‌های پمپاژ به صورت ویژه باید در دستور کار نمایندگان لرستان به ویژه نمایندگان مرکز استان قرار گیرد زیرا اخذ اعتبار و توجه به پروژه‌ها در گروی چانه‌زنی، لابی و میزان نفوذی است که یک نماینده در کمیسیون تخصصی مربوط به بودجه دارد، قرارگرفتن در نزدیکی شهر، وجود ارتفاعات مخمل‌کوه و ایجاد دریاچه جاذبه‌های گردشگری اهمیتِ سد مخملکوه را چند برابر کرده است. نکته جالب توجه دیگر در خصوص سد، احداث تونلی است با طول ۶۰۰ تا ۷۰۰ متر که فاصله سد را تا شهر کوتاه می‌کند علاوه بر ایمن بودن وجود تونل دسترسی روستاها به شهر را نیز آسان می‌کند.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۲۱۹ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور