خروج دهه شصتی‌ها از سنین جوانی

(شهلا کاظمی پور/ جمعیت شناس)

مشکل جمعیت جوان فعلی در خصوص ازدواج، مسائل اقتصادی و عدم امنیت اقتصادی است. متاسفانه تمامی آحاد جامعه مشکلات اقتصادی را حس می‌کنند اما با توجه به اینکه جوان ها تازه وارد بازار کار می‌شوند و تشکیل زندگی می‌دهند، هزینه تشکیل زندگی بالا است و خودشان نمی‌توانند مخارج خود را تامین کنند، نگرانی‌های بیشتری برایشان ایجاد می‌شود.

بهرحال نسبت به سال‌های قبل جمعیت جوان کم شده است. مطابق با سرشماری سال ۹۵ یعنی حدود شش سال پیش جمعیت مردان ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و زنان جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۳ میلیون نفر بوده است. یعنی جمعیت جوان ما در آن سال ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده است اما اکنون به ۲۱ میلیون نفر رسیده است چراکه دهه شصتی‌هایی که جمعیتشان زیاد بود در حال حاضر  از دوره سنی جوانی خارج شده و به بالای ۳۵ سال رسیده اند. حتی اگر پنج سال دیگر نیز زمان بگذرد، این جمعیت جوان ۷ و نیم میلیون نفری دهه شصتی فعلی به بالای ۳۵ سال می‌رسند و از دوره سنی جوانی خارج می‌شوند.

در واقع خروجی ما بیش از ورودی است و از این رو کاهش جمعیت جوان را شاهد هستیم. اما کاهش جمعیت جوان طبیعی است ما با بحران جمعیت جوان مواجه نیستیم. در دهه هفتاد و هشتاد نیز با کاهش باروری، تعداد جمعیت جوان کم شد، در واقع اینطور می‌توان عنوان کرد که از آنجا که در دهه شصت نسبت به دهه پنجاه باروری بسیار زیاد بالا رفت، آن افزایش باروری در دهه شصت باعث شد که وسط هرم جمعیتی ما متورم شود و اکنون این هرم به حالت قبلی خودش باز گشته است و این بازگشت نسبت به روند گذشته خود نرمال است. برآمدگی هرم در دهه شصت غیر متعارف بود چراکه یک دفعه بالا آمده بود و مشکلات عدیده‌ای نظیر تراکم جمعیت در مختلف ایجاد کرده بود.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۲۱۳ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور