در گفتوگو با نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران مطرح شد:
(مریم بهنام راد/ گروه اقتصادی یادگار امروز)
در آخرین ماه سال ۱۴۰۱ نوسانات قیمتی در بازار خودرو ادامه دارد، به طوری که قیمت برخی خودروهای تولید داخل ۱۰ تا ۶۰ میلیون تومانی تنها در طی هفته اخیر افزایش داشته است. رقابت افزایش قیمت بین ارز و خودرو، نگرانیهای زیادی را به وجود آورده است هر چند نوسان نرخ دلار بر تمام بازارها و کالاهای مصرفی ضروری و غیرضروری تأثیر تورمی داشته، اما در آخرینماه سال وضعیت قیمت خودرو را به گونهای تغییر داده که ارزانترین خودرو با رقم بالای ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و با توجه به سیاست ضدحمایت از مصرفکننده دولت سیزدهم، احتمال افزایش این محصول به ۵۰۰ میلیون تومان خیلی زیاد است!
شرایط بازار خودرو در یک سال اخیر دلیل اصرار نمایندگان برای برکناری فاطمی امین بود، اما با رایزنیها از سوی بدنه دولت در مجلس این ماجرا ناتمام ماند. وزیر کارت زردی دولت سیزدهم با وعدههایی چون، حذف قرعهکشی شرکتهای خودروساز، آزادسازی واردات، واگذاری سهام دولتی خودروسازان، کاهش قیمت، بهبود کیفیت، افزایش تیراژ تولید خودرو و قطعه برای احیای صنعت خودروسازی همچنان بر مسند وزارت خود باقی مانده است و تنها هر از گاهی یک نماینده اعتراضی از پشت تریبون مجلس به راه میاندازد تا کمی دل مردم آرام گیرد!
اما این مدل سیاستگذاری و اجرای هدفمند برنامه تورمزا در بازار خودرو شایسته مردم نیست. شاید در ظاهر عدهای در این بازار اقدام به سرمایهگذاری کردهاند، اما دومینوی این تورم به سایر بازارهای مصرفی مردم رسیده تا جایی که پس از ارز و سکه، معیار تعیین سایر محصولات، قیمت جدید خودرو در بازار شده است.
اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران گفت: دولت مجری خوبی برای گرانی خودرو در بازار است چراکه قدرت کافی برای افزایش تولید خودرو را ندارد و با عرضه قطرهچکانی خودرو به بازار و استفاده از تمام ظرفیتهای اجرایی خود، این محصول را نزد مردم به کالای سرمایهای تبدیل کرده تا مردم برای حفظ و افزایش سرمایههای خود در نبود اطمینان به بازار سرمایه و ارز و سکه به این بازار هجوم بیاورند و نقدینگیهای خود را در بازار خودرو خرج و سرمایهگذاری کنند!
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا امروز بر تأثیر منفی نوسان نرخ ارز بر قیمت خودرو در بازار و کاهش قدرت خرید از سوی فعالان و کارشناسان این محصول هشدارهای زیادی داده شده است.
کرمی گفت: سیاستهای دولت در راستای تنظیم عرضه و قیمت خودرو هیچ اثر مناسبی در وضعیت بازار این محصولات نداشته و حتی اثر معکوس بر جای گذاشته است.
وی افزود: خرید خودرو در بورس یکی از سیاستهای تحمیلی دولت به خریداران واقعی بود که متأسفانه باعث تشنج بیشتر قیمتها در بازار شد تا حدی که خودروی پژو ۲۰۷، را با افزایش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان به مرز یک میلیارد تومان رساند!
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران بیان کرد: سیاستهای شکست خورده دولت در راستای قیمتگذاری و عرضه خودرو آنقدر تبعات داشته که پس از ارز که به عنوان مرجع اصلی تعیین قیمت خودرو محسوب میشود، سلیقه فروشندگان در قیمتگذاری نیز تأثیر زیادی بر نوسان نرخ محصولات داخلی و وارداتی در بازار گذاشته است.
به گفته کرمی، سیاستهای خودرویی اشتباه دولت در بازار خودرو پُر قدرت است. هنوز دولت تکلیف خود را در نحوه عرضه و قیمتگذاری خودرو نمیداند و بازار را به گونهای در اختیار قیمت ارز گذاشته که با هر تغییر یک هزار تومانی نرخ دلار، چند میلیون تومان به قیمت خودرو افزوده میشود.
این فعال صنفی با تأکید بر اینکه دولت با این تصور که مردم پول دارند و کشش خرید خودرو بیش از این قیمتها است،عنوان کرد: احتمال افزایش قیمتها بیش از رقمهای فعلی بازار بسیار زیاد است تا جایی که قیمت پراید به عنوان ارزانترین خودروی بازار تا رسیدن به ۵۰۰ میلیون تومان نزدیک است.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران تصریح کرد: امروز دیگر دلال بازی در بازار مختص یک گروه خاص نیست؛ نگاه مردم به خرید خودرو صرفاً سرمایهای است و برای حفظ و توسعه سرمایههای خود اقدام به خرید خودرو میکنند.
وی خاطرنشان کرد: خرید و فروش خودرو به عنوان کوتاهترین و پُر سودترین مسیر افزایش سرمایه در بین مردم جا افتاده و همین دلیلی بر صفکشی مردم در زمان ثبتنام برای پیش خرید و قرعهکشی خودرو شده است.
کرمی تأکید کرد: خودرو هرچند کالای اساسی نیست، اما به سبب بالا بودن حساسیت اجتماعی نسبت به آن و سودآور بودن آن برای بخش اقتصادی، دولت راضی به آزادسازی قیمت در این حوزه نیست و حتی در کاهش قیمت هم احتیاط به خرج میدهد.
(چاپ در شماره ی ۱۲۰۷ روزنامهی یادگار امروز
مورخ ۷ اسفند ۱۴۰۱)
دیدگاه ها