یارششم انتخابات جمهور

میرزاعلی آیت اللهی
انتخابات پرالتهابی بود که در آن علاوه بر نامزد ها و طرفدارانشان ،تحریمی ها و براندازها هم شبانه روز به فعالیت مشغول بودند.مسئولین برتر مملکت به چند نکته اگر نیندیشند و راه حل پایا برای آن نیابند در انتخابات سال های آینده با چالش های فراوانی روبرو خواهد شد.
۱. رد صلاحیت ها به نظر اکثریت جامعه جهت دار است و باعث دلسردی جامعه می شود. می بینید که جدای از براندازها و تحریمی ها باز هم اکثریت جامعه به کسی رای دادند که از جناح او فقط یک نفر تایید شده بود. این امر ۱ دربرابر ۵ انواع شائبه را در مورد تایید و رد صلاحیت ها ایجاد می کند.
۲. در جناح ۵ نفره از اول کاندیداهای پوششی مشخص بودند وجالب این که بعضی از این ها نه تنها مقبولیت اجتماعی نداشتند بلکه شاید موضوعات قابل رسیدگی داشته باشند. شاید شورای نگهبان با تایید صلاحیت افراد برتری از همین جناح بهتر عمل کرده بود
۳. گاهی طوری برخورد می کنیم که غرب و عادات غربی قابل قبول نیست ولی عملا از آنها تقلید می کنیم . در مناظره ها از آمریکایی ها یاد گرفته ایم که رقیب را لجن مال کنیم و طرفداران ما هم در جامعه حقیقی و مجازی چندین برابر ما همین کار را انجام دهند. این رفتار باید با فرهنگ سازی مناسب اصلاح شود.واگر نامزدی در روند مناظرات و گردهمایی ها به طرف مقابل یا سایر افراد وصله دروغی می بندد مورد تذکر و مواخذه و در صورت نیاز ، مورد تعقیب قرار گیرد.
۴. بعضی از نامزدهای انتخاباتی وعده های رویایی غیر قابل اجرا می دهند تا رای بیاورند یا ایجاد انتظار در جامعه بکنند. در حالی که درآمد سالانه دولت و ظرفیت حال کشور تقریبا مشخص است و هر صاحب نظری می داند چنین وعده ای قابل تحقق نیست.آیا مقامات قضایی در برابر این ایجاد انتظار و دروغگویی و فریب مردم مسئولیتی ندارند؟
۵. استفاده از امکانات دولتی و تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم مقامات دولتی در تجمع ها مثل اجتماع دهداری ها یا استفاده تبلیغی از معاون رئیس جمهور و شهردار و….ولو به مرخصی رفته باشند ،آیا جرم هست یا نیست؟ اگر این موارد واقعیت داشته باشد و مدعی العموم فوری ورود نکند سابقه ذهنی مردم در برابر دستگاه قضا خدشه دار می شود.
۶. آیا از اجرای احکام خبرنگاران و افرادی که در مورد بعضی از نامزدهای انتخابات افشاگری هایی درست یا غلط داشته اند دقیقا مقارن با ایام انتخابات می شود برداشت جهت دار بودن یا لااقل بی تدبیری کرد یاخیر؟
۷. صدا و سیما در مناظرات به عنوان یارششم یکی از نامزدهای انتخاباتی وارد شده بود.از او سوال میکرد و طرف طفره می رفت و زمین و زمان را به هم می دوخت و وقت اضافی هم احتمالا داشت و وسط حرف دیگران ورود میکرد وپای دولت های قبل و…. را به میان می کشید و به نامزد رقیب ربط می داد آیا اهمال مجری با توجه به چالش هایی که برای طرف مقابل ایجاد می کرد به عنوان سوگیری یک دستگاه حکومتی به نفع یک یا چند کاندیدا قابل پیگیری نیست؟
۸. مشاهده شد که همین ایجاد روزنه در تایید صلاحیت ها به طور نسبی بخشی از تحریمی ها و بی تفاوت شده ها را به صحنه آورد و در صورت گشایش بیشتر و عملکرد صحیح دستگاههای اجرایی قطعا انتخابات آتی را پرشور تر خواهد کرد.
‏دوست محبوب ملت ایران جناب خاتمی . هم وطن دوست داشتنی جناب ظریف، جناب آذری و سایر عزیزان که تلاش کردید ریل حرکت جامعه را به نفع جوانان ملت ایران عوض کنید، خسته نباشید اجرتان باخدا.

چاپ در شماره ۱۵۸۲ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۸

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور