آرش، قهرمان فرهنگی و ملی

تیرگان، جشن کهن و باستانی مردم ایران

همایش بزرگداشت تیرگان، جشن کهن و باستانی مردم ایران و جشنواره آرش کمانگیر ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ همراه با مراسم یادبود استاد فرهنگ و ادب مازندران فرهود جلالی در پژوهشگاه برگزار شد.

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در این مراسم با اشاره به اینکه جشن کهن و باستانی تیرگان ریشه عمیق در گذشته ایرانیان دارد، گفت: امروز از گذشتگانی چون آرش، سپاهین مرد آزاده، و خیلی از افرادی که در تاریخ این سرزمین آرش مسلک بودند یاد می‌کنیم.

او افزود: به عنوان یک باستان‌شناس که تاریخ این کشور را خوانده و لمس کرده‌ می گویم که ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش همواره در مسیر تاخت و تازهای فراوان بوده و گردان و دلیران زیادی بودند که در مقابل دشمنان این سرزمین ایستاده اند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: امروز در میان اقوام ایرانی،  مردمان خطه زاگرس، لرستان، بلوچ و … تفنگ اهمیت بسیاری دارد و داستانهای زیادی در خصوص تفنگ و دلیری وجود دارد و کمی که عقبتر می‌رویم می‌بینیم که این تفنگ تبدیل به کمان می شود.

او در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاهی با عنوان «کمان سلطنتی» در گذشته توسط وی که با هدف انتقال اهمیت کمان ایران به مخاطب با مشاوره و راهنمایی‌های استاد شاهرخ رزمجو و وستا سرخوش در انتخاب آثار انجام شده از وجود این مضمون در برخی از نقش‌برجسته‌های آشوری سخن گفت و افزود: آشوراییان حکومت‌های هولناکی داشتند و تفسیرهایی که شاهان آشوری بر سنگها و کتیبه های مختلف دارند از حملات آنان به سرزمین‌های مختلف همچون خوزستان و ایلام حکایت دارد. در یکی از این نقش برجسته‌ها که در موزه بریتانیا قراردارد، افسر آشوری می‌خواهد سر پادشاه ایلام را از تنش جدا کند، موی پیرمرد راگرفته و شاه را مجبور می‌کند پیش از قتل کمان شاهی که نشان شرافت یک مرد است را با خنجرش ببرد. وجود این موضوع ۸۰۰-۹۰۰ سال پیش از میلاد گویای اهمیت کمان است.

ده‌پهلوان تصریح کرد: جلوتر که بیاییم، روی مقبره و آرامگاه‌های شاهان هخامنشی می‌بینید که شاه در مقابل آتش‌دان با کمان به تصویر کشیده شده، روی سکه‌های هخامنشی و در سکه‌های اشکانی نیز مشاهده می‌کنید که بدون استثنا کمان در دست شاه است، پس تیر و کمان اهمیت بسیار زیادی برای مردان و جنگاوران ایرانی در دفاع از هست و نیستشان داشته و آرش نمادی از این دلیری و نمادی از صلح است.

رئیس  پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عنوان کرد: در طول تاریخ می‌بینیم که ایرانیان در کمتر زمانی آغازگر جنگ بوده‌اند و اغلب از خویش دفاع کرده‌اند اینها واقعیت‌هایی است که در تاریخ وجود دارد و امیدواریم که در آینده هم شاهد صلح، رونق و شکوفایی در سرزمینمان و در سطح جهان باشیم.

علیرضا حسن‌زاده عضو هیأت علمی و رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی با اشاره به حماسه آرش قهرمان فرهنگی و ملی و اینکه چگونه او در این اسطوره و آیین کهن با جان بیدار و عاشق خویش حافظ  ایران شد، گفت: به گمان من هر ایرانی در وجودش یک آرش پنهان دارد که سرزمین خویش را دوست دارد و جان خود را بر چله عاشقی نهاده و برای حفظ ایران آن را رها خواهد کرد. در تمام فراز و فرود ایران این دلاوری‌ها قابل نظاره است.

مهرداد قدردان پژوهشگر حوزه فرهنگ و تمدن ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در جشن تیرگان با سه مناسبت عمده روبرو هستیم، نخست بزرگداشت ایزد باران تیشتر، بزگداشت تیر و پاسداشت آرش کمانگیر که نسبت به میهن دارد، به تشریح حماسه آرش از وجوه مختلف پرداخت.

در ادامه، امیلیا نرسیسیانس عضو هیأت علمی گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران موضوع تیرگان در میان ارمنیان ایران و ارمنستان، وارداوار را مطرح کرد و گفت: اعتقادات از هر نوع وقتی همراه با اجرای مراسم بصورت گروهی باشد به اتحاد اجتماعی خواهد انجامید.

او افزود: وارتاوار جشنی منسوب به گل سرخ پس از برداشت محصول و مجالی برای ستایش آب و طبیعت در گرماگرم فصل تابستان است، پاشیدن آب در این مراسم همه مردم را به یکسان خنک می‌کرد و آنها را در مقام مساوی قرار می داد. از روز شنبه یعنی یک روز پیش از وارداوار مردم برای آن تدارک می‌دیدند و همه افراد زن، مرد، پیر و جوان در آن سهم داشتند. تهیه خوراکی توسط زنان صورت می‌گرفت، قربانی کردن گوسفند، روشن کردن آتش و درست کردن کباب وظیفه مردان، آواز و مشاعره سهم دختران و پسران جوان بود.

نادعلی فلاح مردم‌شناس و محقق فرهنگ عامه از مازندران به فلسفه وجودی آیین تیرماه سیزده شو در مازندران اشاره کرد و گفت: در این شب بنا بر سنت پیشینیان آیین لال زنِ شو یا کتک خوردن از لال برگزار می شود که در آن فردی که به خوش قدمی در منطقه خود معروف است با لباس مبدل وارد خانه می شود. این فرد به عنوان لال که نمی بایست حرف بزند با  شیش (ترکه) که به دستش دارد به آرامی به افراد می زند که اهالی بر این باورند که لال هرکسی را بزند تا سال دیگر مریض نمی شود. بیشتر مواقع لال سراغ زنان نازا، دختران دم بخت، حیوانات نازا و درختان بی میوه می رود.

مریم قاسم‌پور عضو هیأت مدیره کانون فرهنگی هنری دایا نیز به ارائه گزارش جشنواره «آرش کمانگیر؛جان خود را بر چله نهاد برای ایران» پرداخت و با اشاره به اینکه همواره در این سرزمین آرش‌هایی بودند که جانشان را فدای میهن کردند، گفت: در نمایشگاه نقاشی آرش کمانگیر ۱۵۰ اثر شرکت کردند که ۱۰۰ اثر پس از داوری پذیرفته شدند. از بین آثار  ۸ اثر در بخش بزرگسال و ۷ اثر در بخش کودکان برگزیده شدند.

سید مهدی کوهپر استاد باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه این مراسم که به بزرگداشت فرهود جلالی کندلوسی اختصاص داشت، در بیان سجایای اخلاقی جلالی گفت: یافتن انسان‌هایی شبیه به فرهود کاری بسیار دشوار است. او به معنای واقعی و اخص کلمه عاشق ایران، مازندران و اقوام ایرانی بود. او همواره می‌گفت غم همزاد انسان است و شادی را باید خلق کرد. فرهود آزاده بود و جامعه ما به چنین افرادی نیاز دارد.

او افزود: تا فرهنگ ایران زنده است فرهود نیز زنده است. فرهود می‌خواست با خلق شادی به مردم بیامورد که فرهنگ ما با شادمانی همراه است. امیدوارم بتوانیم با اقدامات به جا و موثر در این حوزه بتوانیم در باززنده سازی تمدن غنی ایران گامی برداریم تا جوانان امروز را که به شدت از فرهنگ گریزان هستند به آن علاقه‌مند سازیم.

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در ادامه با یاد خاطراتی از  استاد فرهود و جلالی گفت: با فرهود از کودکی در یک روستا بزرگ شدیم. در کنار عضوییت در موسسه پارپیرار به واسطه مسئولیت در انجمن مددکاران اجتماعی ایران که سرود آن را فرهود سروده است با هم ارتباط دوستی و کاری داشتیم.

چاپ در شماره ۱۵۸۱ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۷

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور