تحولی عظیم در صادرات نفت خام؛

آینده روشن در بخش انرژی کشور

افزایش صادرات انرژی نه تنها به افزایش چشمگیر ذخایر ارزی کشور کمک کرده، بلکه باعث رشد ۲۷۵ درصدی در وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی نیز شده است.

سید علی مرتضوی اظهار داشت: دولت شهید رئیسی با وجود چالش های ناشی از تشدید تحریم‌ها، گام های مهمی در توسعه تجارت خارجی کشور در بخش انرژی برداشته است. تلاش های راهبردی دولت منجر به دگرگونی قابل توجهی در صادرات نفت خام ایران، رشد ۳۰۰ درصدی صادرات، رشد ۳۰ درصدی صادرات گاز و رشد ۱۰۰ درصدی صادرات LPG شده است. این افزایش صادرات باعث رشد ۲۷۵ درصدی در وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی شده است.

کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در رابطه با رویکرد دولت سیزدهم در زمینه تحولات حوزه تجارت نفت و گاز ایران در دولت شهید رئیسی گفت: گام های قابل توجهی در توسعه تجارت خارجی کشور در بخش انرژی برداشته است. تلاش‌های دولت برای بازطراحی تجارت انرژی ایران، افزایش تولید نفت، کشف بازارهای جدید، تنوع بخشیدن به صادرات انرژی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ثمر نشسته است که نتیجه آن تحول قابل‌توجهی در صادرات نفت خام ایران و افزایش چشمگیر ذخایر ارزی است.

وی ادامه داد: رشد تجارت انرژی ایران تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور داشته است و سیاست‌های سرمایه‌پسند دولت به ایجاد اعتماد در بین سرمایه‌گذاران کمک کرده است. آینده بخش انرژی ایران روشن به نظر می رسد و تلاش های دولت سیزدهم پایه های رشد اقتصادی پایدار در سال های آینده را پی ریزی کرده است.

مرتضوی اضافه کرد: همچنین موفقیت دولت سیزدهم در بازطراحی تجارت انرژی ایران از آنجا مشهود است که ارز حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی افزایش چشمگیری داشته است. این رشد نتیجه مستقیم تلاش دولت برای جذب سرمایه گذاران خارجی است که منجر به رکوردشکنی سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز شده است. این صنعت در سال ۱۴۰۲ با جذب بی‌سابقه سرمایه‌گذاری خارجی بالغ بر پنج و نیم میلیارد دلار، رکورد سرمایه‌گذاری خارجی ایران در ۱۷ سال گذشته را شکست.

این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در رابطه با رویکرد دولت سیزدهم در جهت بازطراحی تجارت انرژی گفت: تلاش های دولت سیزدهم برای بازطراحی تجارت انرژی ایران رویکرد چند وجهی بوده است. یکی از راهبردهای کلیدی تمرکز بر افزایش مرادات گازی بین ایران و همسایگان بوده است. برای تحقق تنوع بخشی به صادرات انرژی کشور ، دولت تلاش کرده است تا صادرات گاز و LPG را افزایش دهد.

وی عنوان کرد: توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با منابع و مشارکت توان داخلی از تلاش‌های راهبردی دولت بوده است. موفقیت دولت سیزدهم در جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز نشان از تمرکز دولت سیزدهم در زمینه تحقق دیپلماسی فعال انرژی با جذب سرمایه‌گذار با بازار تضمین شده در خارج از کشور دارد.

چاپ در شماره ۱۵۸۱ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۷

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور