تعامل مناسب با فعالان عرصه تولید و ایجاد  اشتغال از برنامه های شهرک های صنعتی  است

درخشش شهرک صنعتی  لرستان در حمایت از صنعتگران 

خرم آباد –خبرنگار یادگار امروز :امروزه در اکثر کشورهای جهان، صنایع کوچک و متوسط از جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، تولیدی، صنعتی و ارائه خدمات در حال نقش‌آفرینی هستند و  سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش‌افزوده دارند و با استفاده از رو‌ش‌هایی مانند شبکه‌سازی که منجر به کاهش محدودیت‌ها و توانمندسازی واحدهای کسب و کار می‌شوند،امکان رشد و توسعه اقتصادی بیش از پیش را فراهم می اورند  و با ارائه محصولات به بازارهای گسترده‌تر از طریق صادرات، تولید داخلی می‌تواند افزایش یافته و تولیدکنندگان کالاها و خدمات بدون مواجه شدن با محدودیت بازار به نقطه بهینه تولید اقتصادی دست یابند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یک سازمان دولتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که وظایف مربوط به حمایت و توسعه صنایع کوچک و مطالعه و سازماندهی احداث شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی در ایران را بر عهده دارد وفلسفه وجودی این سازمان توسعه‌ای و همچنین شرکت‌های تابعه استانی، خدمت به سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد شد.

در شرایط فعلی  ایجاد اشتغال و مشارکت مردم در امور اقتصادی ،رفع و کاهش نرخ بیکاری و رونق تولید از دغدغه  ها و رسالت شهرک‌ها و نواحی صنعتی است  و حمایت از صنایع کوچک ؛ارتقای کیفیت مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی ،خدمت به متولیان واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ، تعامل مناسب با صنعت‌گران و فعالان عرصه تولید از برنامه های شهرک های صنعتی ایران است که در این میان شهرک صنعتی لرستان نیزکارنامه قابل قبول ودر خور توجهی  دارد .

فرصتی پیش آمد تا با همراهی مهندس فرزاد محمدی، مدیرعامل شهرک های صنعتی استان لرستان، دکتر شفقت استاندار لرستان، سیروس ابراهیمی معاون اقتصادی استاندار و تنی چند از مدیران و مسئولان استانی از۴ شهرک صنعتی در شهرستان خرم آباد بازدیدی داشته باشیم.این بازدید همراه بود با کلنگ زنی پروژه های عمرانی شهرک شماره ۳، بررسی مشکلات و موانع ارزی و ریالی و سرمایه در گردش شرکت لاستیک سازی خرم آباد، تشریح مشکلات و موانع و احداث شهرک شماره ۴ خرم آباد ،بازدید از چند واحد تولیدی گیاهان دارویی در شهرک شماره یک و در آخر  هم به جلسه شورای ستاد تسهیل  و رفع موانع تولید در شهرک شماره ۲ خرم آباد ختم شد.

فرزاد محمدی مدیرعامل شهرک های صنعتی استان لرستان در حاشیه این بازدید به خبرنگار ما گفت:در طول دوسال فعالیت در شهرک های صنعتی براساس آمارو پروژه های  انجام گرفته؛  بیش از ۸ برابر  مشابه این فعالیت و کار های عمرانی وزیر بنایی صورت گرفته است .

مدیرعامل شهرک های صنعتی استان لرستان اظهار کرد :امروز با حضور استاندار استان لرستان دو پروژه زیر بنایی با اعتبار ۱۶۰میلیارد ریال کلنگ زنی و برون سپاری خواهد شد .

محمدی افزود : این پروژه ها شامل احداث شبکه های توزیع آب و جمع آوری فاضلاب با اعتباری بالغ بر۱۳۰میلیارد ریال و تکمیل جدول گذاری معابربا اعتباری بالغ بر ۳۰میلیارد ریال و زمان اجرای چهار ماهه می باشند  .

وی با بیان این که با توجه به وضعیت توپوگرافی ونبود زمین در شهرستان خرم آباد تملک اراضی برای کارهای صنعتی سخت و با هزینه بالا انجام می گیرد، افزود: با پیگیری های جدی و در راستای انجام امور زیربنایی در شهرک های صنعتی ۴۲ هکتار از اراضی ملی، با وجود معارضین محلی از طریق ماده ۹ تحت عنوان شهرک شماره ۴ تملک کرده ایم که به واحدهای گارگاهی اختصاص خواهد یافت.

وی گفت: از مشکلات شهرک های صنعتی لرستان که موجب افزایش قیمت تمام شده زمین می شود ،کمبود اراضی ملی یا اراضی هستند که تپه ماهور هستند و بایستی تسطیح شوند که در همین راستا ۱۲۰ هزار مترمکعب در شهرک شماره ۳ خرم آباد خاکبرداری صورت گرفته است.

وی افزود: ۱۸ هکتار از اراضی مازاد لاستیک سازی با حفظ اجرائی برنامه های آینده و افق کاری شرکت کاهش داده ایم  و انها را تملک کردیم که در حال آماده سازی و ساخت واحد های کارگاهی کوچک در این ۱۸ هکتار هستیم.

محمدی افزود: در سال جاری به دنبال این هستیم که ۱۰۰۰ هکتار به اراضی شهرک ها اضافه کنیم و در همین راستا تا به امروز ۲۶۲ هکتار تملک داشته ایم که این تملک اراضی باعث شده از رتبه ۲۹ به رتبه ۲۵ کشوری ارتقا پیدا کنیم و ۴ پله صعود داشته باشیم.

مدیرعامل شهرک صنعتی استان لرستان به اهمیت زیرساخت ها و ایجاد فضای سبز و شهرک ها اشاره داشت و افزود: ورودی شهرک شماره ۲ را آسفالت کرده ایم و فضای سبز آن را نیز اجرا کرده ایم و تا پایان سال سردرب ورودی آن را هم عوض خواهیم کرد.

وی افزود: در جهت حمایت از واحدهای کوچک کارگاهی در سال گذشته تعداد ۱۰۸ واحد کارگاهی را شروع کرده ایم و الان بالای ۵۰ درصد پیشرفت کار داریم و در هفته دولت آماده واگذاری به شرط تملیک و یا بصورت اجاره هستند.

وی گفت: این واحدهای کارگاهی ۱۵۰ متری هستند و با توجه به نوع ساخت آنها قابلیت افزایش تا ۶۰۰ متر را دارند.محمدی افزود: احداث این واحدها باعث جذب سرمایه های کوچک و افزایش سرمایه افراد، مشارکت مردم در امور اقتصادی و تولیدی می شود.

محمدی با بیان اینکه برای اجرای پروژه های زیرساختی در شهرک های صنعتی ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تعریف کرده ایم افزود: در صورت اختصاص این اعتبار زیرساخت های شهرک شماره ۲، تکمیل جداول و آسفالت خیابانها، ساخت ساختمان های اداری را عملیاتی خواهیم کرد و فاز دوم و سوم آن را اجرا می کنیم. وی افزود یکی از مشکلات عمده شهرک های صنعتی اعتبارات و تزریق پول است که از مسئولان استان به خصوص استاندار لرستان درخواست توجه ویژه ای به این موضوع داریم.

 

۱۰۰۰ هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی لرستان اضافه می‌شود

استاندار لرستان با اشاره به اینکه دو سال گذشته ۲۶۰ هکتار به فضای شهرک‌های صنعتی استان اضافه شده است، گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۵، ۱۰۰۰ هکتار به فضای شهرک‌های صنعتی استان اضافه شود.ابوطالب شفقت در جلسه ستاد تسهیل  که فعالان صنعتی استان حضور داشتند، اظهار کرد: دراین  جلسه  وضعیت شرکت شهرک‌های  صنعتی استان بررسی و  چند مصوبه کمیته کارشناسی برای کمک به  آسان سازی فعالیت‌های  صنعتگران همچنین اختلاف خانه صنعت با برخی دستگاه‌ها اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: در این جلسه یک سیاست راهبردی مصوب و ابلاغ شد که بر اساس آن از امسال تا سه سال آینده ۱۰۰۰ هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی استان اضافه شود تا به میانگین کشوری نزدیک شویم.

استاندار لرستان با بیان اینکه برای توسعه صنعتی در استان نیاز است شهرک‌های صنعتی گسترش پیدا کند، تاکید کرد: از سرمایه‌گذاران هم دعوت می‌کنیم در شهرک‌های صنعتی سرمایه‌گذاری کنند، چون  زیرساخت‌ها در آن فراهم است و وبا قیمت ارزان تر می‌توانند فعالیت داشته باشند.

شفقت با اشاره به اینکه دو سال گذشته ۲۶۰ هکتار به فضای شهرک‌های صنعتی استان اضافه شده است، گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۵، ۱۰۰۰ هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی استان اضافه شود.

وی تاکید کرد: توجه به صنعتگران با توجه به سهمی که اشتغال‌زایی دارند بسیار مهم است،  صنعتگران هم باید سهم خود را در اشتغال و توسعه استان افزایش دهند.

استاندار لرستان با اشاره به بازدید از یک واحد دارویی گفت:  تنوع کشت شهریور ماه به سازمان جهاد کشاورزی استان ابلاغ می‌شود تا توسعه کشت گیاهان دارویی که قابلیت صنعتی و  تجاری سازی شدن را دارند، گسترش پیدا کند.به گفته شفقت با توسعه کشت گیاهان دارویی در لرستان  شاهد کاهش کشت گیاهان ممنوعه در استان خواهیم بود .

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور