توسعه گردشگری سلطانیه در گرو همت مسئولان و جذب سرمایه گذار است

بی مهری  به اقتصاد گردشگری سلطانیه

امروزه نقش گردشگری در اقتصاد جهان بر کسی پوشیده نیست و به اعتقاد کارشناسان، این صنعت، بهترین منبع اقتصادی است که می‌تواند جایگزین نفت شود.

این صنعت مهم به اعتقاد کارشناسان می تواند علاوه بر افزایش تولید ناخالص داخلی اشتغال زیادی را به همراه داشته باشد.

متولیان این حوزه در کشور طی چند سال گذشته تلاش کرده اند صنعت گردشگری در اقصی نقاط کشور رشد یابد، اما بروز مشکلات و موانع متعدد مانع تحقق این امر مهم شده است.

بنا بر آمارهای اعلام شده بیش از ۲ هزار اثر تاریخی و طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۲۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از طرفی استان زنجان دارای آثار باستانی فراوان و ارزشمندی مانند گنبد سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری جهان و یا معبد داش کسن است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

یکی از مناطق بکر و دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری استان، شهرستان سلطانیه به مرکزیت شهر تاریخی سلطانیه مشتمل بر بخش‌های مرکزی و باغ حلی است.

این شهرستان که در سال ۱۳۹۲ به شهرستان ارتقا یافت از شمال به شهرستان طارم، از شرق به ابهر و استان قزوین، از جنوب و جنوب غربی به شهرستان خدابنده و ایجرود و از غرب و شمال غرب به شهرستان زنجان محدود می‌شود.

سلطانیه، تاریخی کهن را در دل خود جای داده که از قرن ها اقتدار و عظمت هنر و فرهنگ ایرانی برآمده است، این شهرستان جاذبه‌های گردشگری تاریخی ـ طبیعی زیادی دارد و موقعیت جغرافیایی آن به گونه ای است که ساکنان غرب کشور و حتی پایتخت به‌راحتی امکان دسترسی به آن را دارند.

شهر سلطانیه ویژگی‌هایی خاص و کم‌نظیری دارد و برخلاف بقیه پایتخت های ایران که حاصل پیشرفت و تکامل تدریجی بودند، ‌یکباره و به‌دستور پادشاه مغول، اولجایتو یا همان سلطان محمد خدابنده بنا شد تا پایتخت جدیدی برای امپراتوری بزرگ باشد.

آخرین باری که نام سلطانیه را در میان صفحات تاریخ می بینیم، مربوط به زمانی است که در گیر و دار جنگ با روسیه تزاری در عهد پادشاهان قاجار دشت سلطانیه به عنوان قرارگاه قشون ایران مورد استفاده قرار گرفت و در این زمان بود که به دستور فتحعلی‌شاه با استفاده از مصالح باقیمانده از ابنیه تاریخی، بنایی جدید به نام کوشک احداث شد که امروزه بقایای آن همچنان وجود دارد.

تبلیغات و توسعه مراکز اقامتی، محرک رونق گردشگری سلطانیه

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سلطانیه با بیان اینکه یکی از اقدامات این اداره برگزاری جشنواره های متعدد در راستای جذب گردشگر بوده است، گفت: به تازگی جشنواره گل محمدی و گلاب در سلطانیه به مدت یک هفته برگزار شد.

پروانه عسگری افزود: در این مدت بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از بناهای ماندگر چلبی اوغلی، ملاحسن، داش کسن و گنبد سلطانیه بازدید کردند.

وی یکی از چالش های پیش رو در توسعه گردشگری شهرستان را در حوزه عرصه، حریم و ساخت و ساز غیر مجاز عنوان کرد و گفت: همین مسایل، مشکلات و چالش هایی را ایجاد کرده است.

این مسوول ادامه داد: بیشتر زمین های کشاورزی در گذشته عرصه حریم بوده و با حفاری هایی که انجام شده برای خود مردم مشکل ساز شده است.

شهرستان سلطانیه سه اثر ملی، یک اثر ثبت جهانی و یک پایگاه ملی ” داش کسن” را در خود جای داده است که سرمایه گذاری برای جذب گردشگری نتایج بهتری را در این حوزه به دنبال دارد.عسگری با بیان اینکه شهرستان سلطانیه سه اثر ملی، یک اثر ثبت جهانی و یک پایگاه ملی داش کسن را در خود جای داده است، افزود: سرمایه گذاری برای جذب گردشگر نتایج بهتری را در توسعه این منطقه به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری سلطانیه در مقایسه با گذشته تفاوت هایی دارد، گفت: اطلاع رسانی های مستمر و تاسیس واحدهای بوم گردی، خانه های گردشگری و مسافر در جذب گردشگر تاثیر فراوانی داشته است.

عسگری با اشاره به آخرین وضعیت گنبد سلطانیه به عنوان تنها اثر جهانی استان، افزود: مرمت این اثر با محدودیت هایی مواجه شده است و این اجازه را نداریم هر روش مرمتی را اجرا کنیم، پیش از این گنبد سلطانیه با کمبود اعتبار مواجه بود که تاکنون منابع خوبی جذب شده است.

وی با بیان اینکه گردشگری شهرستان به درآمدزایی بخش خصوصی منجر شده است، اظهار داشت: توسعه گردشگری سلطانیه نیازمند تبلیغات و ساخت مراکز اقامتی و هتل های متعدد نیاز دارد که در حال حاضر اقداماتی در این زمینه در حال انجام است.

این مسوول با بیان اینکه برای واگذاری بناهای تاریخی از قبیل چلبی اوغلی و یا حمام سالار شهرستان نیز از مشارکت بخش خصوصی بهره گرفته شده است، گفت:تحقق این برنامه ها در رونق و توسعه روز افزون گردشگری شهرستان بسیار اثرگذار است.

وی خاطر نشان کرد: حمایت های مردم، سازمان های مردم نهاد و رونق و احیای چمن تاریخی سلطانیه با آبرسانی های مطلوب در توسعه گردشگری و پیشرفت شهرستان بسیار مفید است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سلطانیه همچنین توسعه و رشد رشته های مختلف صنایع دستی را از جمله اقدامات مهم دیگر برشمرد و گفت: با اقدامات انجام شده بیش از ۱۸ رشته صنایع دستی در شهرستان فعال شده است.

به گفته وی، این کارها علاوه بر ارزآوری به صادرات محصولات هنرمندان صنایع دستی شهرستان به کشورهای عربی منجر شده است.

توسعه زیرساخت‌ها در سلطانیه متوازن با رشد گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در این باره گفت: در راستای رونق هرچه بیشتر منطقه و ارائه خدمات مناسب به گردشگرانی که شهرستان تاریخی سلطانیه را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند باید توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه متوازن با رشد گردشگری اتفاق بیفتد.

شهرستان سلطانیه با داشتن ظرفیت‌های ویژه در حوزه گردشگری یکی از مقاصد اصلی سفر در کشور است که سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در این شهرستان با ریسک پایین محسوب می‌شود.سید سعید صفوی افزود: شهرستان سلطانیه با داشتن ظرفیت‌های ویژه در حوزه گردشگری یکی از مقاصد اصلی سفر در کشور است که سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در این شهرستان با ریسک پایین محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی استان، آماده حمایت از ایده‌های نو خواهد بود و تعریف و تکمیل مسیر گردشگری برای این منطقه در دستور کار قرار دارد و امتیاز ویژه‌ای برای گردشگری استان محسوب می‌شود.

این مسوول یادآور شد: جذب سرمایه‌گذاران در راستای راه‌اندازی بوم‌گردی، هتل و مجتمع‌های گردشگری، مشارکت دهیاری‌ها در اجرای پروژه‌های مشارکتی و معرفی هرچه بهتر شهرستان به گردشگران داخلی و خارجی از جمله اهداف اداره کل برای اجرایی شدن در شهرستان سلطانیه است.

چاپ در شماره ۱۵۷۵ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۰

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور