چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار شد؛

رای مردم؛ دوباره ایران

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رأس ساعت ۸ صبح در سرزمین تاریخ و تمدن ، ایران آغاز شد و شور و شوق برای حضور در پای صندوق‌های رأی در جای جای کشور دیده می‌شد.

مرد و زن، پیر و جوان، رأی اولی و همه در انتظار آغاز مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور در حساس ترین برهه زمانی ایران اسلامی بودند تا بار دیگر به دشمنان ثابت کنند که همانند ابتدای راه انقلاب پایبند به نظام اسلامی هستند.

در همان لحظات ابتدایی آغاز رأی گیری در هر نقطه از شهر و روستاها تنور انتخابات داغ بود و مردم در صف‌ها حضور داشتند..

بعد از حادثه غم انگیز و دردناک آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران اسلامی بر اساس قانون اساسی با موافقت رهبر معظم انقلاب «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهوری سرپرست نهاد ریاست جمهوری را برعهده گرفت و دستگاه‌ها مربوط نیز باید زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ظرف مدت ۵۰ روز را فراهم می‌کردند.

بعد از تأیید شورای نگهبان شش نامزد «مسعود پزشکیان»، «مصطفی پورمحمدی»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی»، «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» و «محمدباقر قالیباف» در زمان تعیین شده تبلیغات خود را انجام دادند.

لازم به ذکر است که «علیرضا زاکانی»، «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» از حضور در انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادند.

تعداد شعب اخذ رأی در سراسر کشور ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه بود که در فرآیند انتخابات مشارکت داشتند و از این تعداد ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه در مناطق روستایی و عشایری مستقر بودند.

۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار در شهرها و مناطق صعب العبور و مناطق عشایر نشین فعالیت کردند.

حضور نوجوانان کم سن و سال فاقد شرایط رای که آرای پدر و مادر خود را به صندوق‌ها انداخته و انگشت‌های جوهری خویش را به رخ دیگران می‌کشیدند، گویای نشاط مشارکت سیاسی در دل خانواده‌ها و مردم کشور بود.

نوجوانانی که هنوز به سن تکلیف سیاسی نرسیده‌اند اما اشتیاق رای دادن داشتند، در شهر و روستا از این ضیافت پر شور عقب نماندند و سرانگشت‌های خود را به استامپ‌ها زده و جوهری کرده و جلو دوربین خبرنگاران می‌گرفتند.

حضور پر شمار مردم در برخی شعب اخذ آرا در نخستین ساعات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اکثر شعبه ها، بیانگر اشتیاق مردم آگاه ایران برای اثرگذاری در سرنوشت سیاسی و ایفای نقش پررنگ در انتخاب رئیس جمهور اصلح و کارآمد بود.

مردم در کوچه و خیابان و حتی صف نانوایی‌ها همچنان در حال رایزنی و صحبت در خصوص انتخاب اصلح بودند تا به محض حضور در پای صندوق رای، بدون معطلی و تردید، گزینه مدنظر خود را روی برگه رای نوشته و در صندوق بیاندازند.

برخی از والدین در شعب اخذ آرا به همراه فرزند معلول خود یا با همراهی جانبازی که روی ویلچر نشسته است برای دادن رای به مسجد محل خویش مراجعه کرده‌ بودند و مشاهده این شکل و شیوه از حضور مردمی در انتخابات، هم از شوق نهفته در دل آحاد ملت برای این حضور پر شور خبر می داد و هم در مشاهده‌کنندگان انگیزه حضور می‌آفرید.

خبرنگاران، تصویربرداران و فعالان متعهد فضای مجازی نیز که پای ثابت این قبیل صحنه‌های مشارکت مردمی هستند، در اکثر شعبه ها از نخستین ساعات رای گیری، مردم را همراهی می‌کردند و به ثبت و ضبط و انتشار تصاویر و جلوه‌های ویژه این همه‌پرسی مشغول بودند.

افرادی که شاید هنوز برای دادن رای تردید داشتند یا گزینه مدنظر خویش را انتخاب نکرده بودند، همچنان وارد بحث با اطرافیان خود می‌شدند و گفت و گوهای در گوشی و مکالمات تلفنی این قبیل شهروندان که در کوچه و بازار به چشم می‌خورد، تکاپوی پنهان برای افزایش حضور مردم در شعب اخذ آرا برای ساعات بعدی را نشان می‌داد.

گرفتن عکس‌های یادگاری و سلفی حین انداختن عکس از دیگر جلوه‌های انتخابات چهادهمین دوره ریاست جمهوری بود و چهره‌های خندان مرد و زن و پیر و جوان در این تصاویر ثبت و نشر می‌شد و در شبکه‌های اجتماعی به سرعت و کثرت بازنشر می‌شد.

مادری که با طفل خوابیده در آغوشش پای صندوق رای آمده و پدری که ساک و وسایل کار خویش را درب مسجد می‌گذارد و برای انداختن رای وارد ‌شد تا بعد از انجام این فریضه، به کار و کارگری خویش مشغول شود، عزم شیرین مردم برای مشارکت سیاسی و اجتماعی را نشان می‌دهد و غیر از این معنایی نداشت.

این سبقت گرفتن مردم از همدیگر در مرحله نخست، نشان از نیت حضور و مشارکت در این رخداد را داشت و در مرحله دوم نیز پافشاری و ابرام تک تک شهروندان بر روی نامزد مدنظر خودشان را نشان می‌داد و این شور و حال است که سرانجام به نتیجه‌ای خوش و نیکو برای همگان منتهی می‌شود.

خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران که همواره در عرصه‌های مهم نظام و انتخابات پیش‌قراول و پیشگام هستند دیروز نیز در نخستین دقایق رای گیری قدم در مسیر خلق حماسه ای دیگر گذاشتند.

بیش از ۲۰۰ خبرنگار رسانه‌های داخلی و خارجی، از جمله خبرنگاران رسانه‌های آمریکا، چین، روسیه، آلمان، اسپانیا، انگلیس، افغانستان، اتریش، ترکیه، کویت، هلند، امارات، ایتالیا، عراق، یمن، ژاپن، فرانسه، فیلیپین، لبنان، قطر، عمان، استرالیا، سوئد، دانمارک، هند، کره جنوبی و … این برنامه را پوشش می‌دادند.

حضور شخصیت ها و چهره های مهم کشوری هم از اولین ساعات اخذ رای پر شور بود.

محسنی اژه‌ای با حضور در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و پس از آنکه  رأی خود را به صندوق انداخت، با دعوت از همه هموطنان برای مشارکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای، گفت: هر کسی که ایران را دوست دارد و آینده بهتری می‌خواهد امروز پای صندوق رای حاضر شود.

محمد مخبر در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم بر اساس مسئولیتی که همیشه احساس کرده و ماموریتی که به لحاظ شرعی دارند، حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند. انتظار می رود همان حماسه ای که در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید اتفاق افتاد، در این انتخابات هم رخ دهد.

آیت الله صادق آملی لاریجانی بعد از انداختن رای خود در صندوق رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت حضور مردم پای صندوق‌های رأی گفت: مسأله انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه حق مردم را در سرنوشت خودشان متجلی می‌کند، یک جهت ایمانی نیز دارد؛ مردم سالاری دینی با حضور مردم پای صندوق‌های رأی حاصل می‌شود.

محسن رضایی با حضور در شعبه مسجد لرزاده از ملت همیشه در صحنه و وفادار به انقلاب اسلامی تقاضا کرد به سخن این سرباز وطن توجه کنند و گفت: امروز روز حساسی برای تثبیت زحمات گذشته و افق رو به آینده است؛ به همین دلیل در انتخابات باشکوه شرکت کنید تا بار دیگر همه جهان همبستگی ملت ایران با نظام و سرنوشت شان را ببینند. امیدوارم حماسه دیگری برای تاریخ ایران اسلامی و آیندگان رقم بخورد.

عبدالرحمان معاشر دبیر کل جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی پس از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در حسینیه ارشاد تهران، بیان کرد: آنچه مسلم است فارغ از اینکه چه کسی انتخاب خواهد شد، این حضور گرم مردم است که می تواند پشتوانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است برای ادامه مسیر پر پیچ و خمی که در پیش داریم.

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان پس از مشارکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در شورای نگهبان تاکید کرد: ان‌شاءالله با مشارکت خوب مردم شاهد انتخاباتی پرشور باشیم. رقابت‌ها در روزهای گذشته همانطور که مردم ایران و همچنین همه جهانیان دیدند رقابت‌های کاملاً جدی بود و ان‌شاءالله که با مشارکت مردم یک انتخابات پرشوری را داشته باشیم که نتیجه آن سرفرازی ملت شریف ایران باشد و یک حماسه عزتمندانه دیگری برای ملت شریف ایران رقم بخورد.

سیامک ره‌پیک  قائم مقام دبیر شورای نگهبان پس از مشارکت در انتخابات در جمع خبرنگاران مستقر در شورای نگهبان گفت: همه باید تلاش کنند تا هم مشارکت خوب که موجب عزت کشور می‌شود، ایجاد شود و همچنین فرد اصلح انتخاب شود که هر دو بر اساس فرمایشات رهبری مهم هستند؛ این کار قابل انجام است و مردم می‌توانند آن را انجام دهند.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور و پس از مشارکت در انتخابات،گفت: وضعیت پوشش و کیفیت ارتباطات مهم است و اعلام می‌کنم با همکاری خوب بین ما و وزارت کشور و دیگر نهادهایی که در بخش‌های گوناگون به ما کمک کردند، وضعیت ارتباطات بسیار خوب و بسیار بهتر از دور اول و دوم انتخابات مجلس دوازدهم است. آمار تقریبا ۱۰۰ درصدی پوشش ارتباطی در شعبه‌ها یک افتخار برای ارتباطات کشور است.

هم‌چنین تعدادی از مقامات و کارکنان وزارت خارجه با حضور در  ستاد انتخابات خارج از کشور که در محل وزارت خارجه برپا شده است، رای خود را به صندوق انداختند.

علیرضا محمودی مسئول برگزاری انتخابات خارج از کشور گفته است که اخبار منتشر شده مبنی بر شمارش آرای صندوق‌های خارج از کشور کذب است و تاکنون رای گیری در هیچ یک از شعب اخذ رای در خارج از کشور به پایان نرسیده است و ایرانیان مقیم کماکان در حال مشارکت در انتخابات هستند.

عیسی زارع‌پور  وزیر ارتباطات هم در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور و پس از مشارکت در انتخابات، با یادآوری این‌که «در این دوره هم مهر از شناسنامه حذف شده و رای‌گیری با شناسنامه یا کارت ملی امکان پذیر است»  اعلام کرد: با همکاری خوب بین ما و وزارت کشور و دیگر نهادهایی که در بخش‌های گوناگون به ما کمک کردند، وضعیت ارتباطات بسیار خوب و بسیار بهتر از دور اول و دوم انتخابات مجلس دوازدهم است. از ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای تا ساعت ۹ و ۱۴ دقیقه، تعداد ۵۸ هزار و ۶۰۰ شعبه یعنی بیش از ۹۹.۹۹ درصد شعبه‌ها متصل شدند و پوشش ارتباطی داشتند. چند ۱۰ شعبه باقیمانده هم احتمالاً شعب سیار هستند که در مسیر حرکت به نقاطی هستند که باید اخذ رأی کنند و پیش‌بینی ما این است که آن‌ها هم متصل می‌شوند. آمار تقریبا ۱۰۰ درصدی پوشش ارتباطی در شعبه‌ها یک افتخار برای ارتباطات کشور است.

هم‌چنین علیرضا فخاری استاندار تهران با اشاره به این‌که «تعداد ۶ هزار و ۶۹۴ شعبه اخذ رای در سطح استان تهران مستقر شده است»  گفت: از مجموع صندوق های مستقر در استان تهران تعداد ۳ هزار و  ۸۵۰ شعبه در تهران بزرگ و مابقی به سایر شهرستان های استان تعلق دارد، گفت: ۴۹۲ شعبه اخذ رای به صورت سیار، مختص مجموعه هایی که دارای جمعیت متمرکز هستند و  امکان استقرار شعبه ثابت نیست پیش بینی شده است.

وی از وضعیت مناسب صندوق ها و شعب اخذ رای در استان تهران خبر داد و بیان کرد:  شرایط استان تهران به لحاظ برگزاری انتخابات خوب و ایده‌آل است و  امنیت برقرار و عوامل اجرایی حاضر هستند و با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

چاپ در شماره ۱۵۷۴ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۹

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور