گزارش «یادگار امروز» از روندی که انتخابات را به دور دوم خواهد برد؛

رقابت شانه به شانه برای فتح پاستور

عباس دارایی/اختصاصی یادگار امروز

با وجود برگزاری سه مناظره و گذشت ۱۱ روز از فعالیت های انتخاباتی و برگزاری مناظرات و برنامه های نامزدها در سیما هنوز یخ سردی رقابت انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم آب نشده است .

بخش سیاسی و تشکیلاتی جریان اصلاحات به خوبی پای کار آمده اما هنوز قاطبه مردم به این فعالیت ها روی خوشی نشان نداده و فضای سرد کنونی عملا مشارکت را در همان نرخ ۴۰ تا ۵۰ درصد نگه داشته است .

عدم برگزاری انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به صورت همزمان نیز مزید بر علت شده تا رغبت مردم به حضور در پای صندوق های رای به رقم پایینی برسد . در صورتی که نرخ مشارکت در همین رنج باقی بماند به طور قطع انتخابات بین پزشکیان و یکی از دو گزینه جلیلی و قالی باف به دور دوم خواهد رفت .

کشیده شدن انتخابات به دور دوم کار را برای اصلاح طلبان سخت خواهد کرد و از این رو آن ها باید به هر طریقی که شده بخش های خاموش و خاکستری جامعه را بیدار و به پای صندوق های رای بیاورند. پزشکیان دارای یک اخلاق خاص است و تحریک و ترغیب مشاورینش را برای تغییر آهنگ او در مناظرات رد کرده و گفته است به اخلاق پای بند است و نمی خواهد با یقه گیری و اظهارات تند و رادیکال فضای کنونی را به هم بزند .

پزشکیان دارای یک رای نسبی از میان اقوام و گروه های اصلاح طلب و سبد رای نزدیک به آن هاست ، اینکه او پیشتاز انتخابات است تردیدی نیست اما این پیشتازی او را به سمت جذب رای ۵۰ درصدی در میان جامعه رای دهندگان سوق نداده و با این دست فرمان قطعا انتخابات به دور دوم خواهد رفت .

در جریان اصولگرا نیز جلیلی و قالی باف دو مدعی اصلی انتخابات هستند . در تمامی نظرسنجی ها رقابت قالی باف و جلیلی بسیار نزدیک است و در یک نرخ ۲۵ و ۲۴ درصدی قرارد دارد ، اصولگرایان فشار زیادی را به هر دو کاندیدای شاخص شان وارد کرده اند که به اجماع تن بدهند اما جلیلی و نیروهای نزدیک به او به این موضوع باوری ندارند و گفته اند فردی که باید انصراف دهد فالی باف است نه جلیلی !

قالیباف نیز خود را پیروز انتخابات می داند اما برخی نزدیکانش موضوع را به وی گوشزد کرده اند،  احتمال انصراف کاندیداهای شاخص خیلی ضعیف است اما اگر قرار بر استعفا باشد به نظر نمی رسد جلیلی به این موضوع تن بدهد و از این رو در صورتی که هر دو در میدان بمانند شکست جریان اصولگرا قطعی و رای شان تقسیم خواهد شد .

سبد رای قالیباف همه اش اصولگرایی نیست و ممکن است با انصراف او تقریبا نیمی از این رای به سمت پزشکیان برود در صورتی که در صورت انصراف جلیلی همه سبد رای او یکجا به سمت قالیباف خواهد رفت زیرا یک سبد رای سیاسی و ایدئولوژیک است دقیقا از جنس رای معین در سال ۸۴ !

پزشکیان در صورتی که بتواند سلبریتی های ورزشی و هنری و سینمایی را به میدان بیاورد نقش موثری آن ها در ترغیب نسل جدید به حضور در انتخابات برایش ایفا خواهند کرد ، او چهره ای فاقد رای منفی بوده و نکته تاریکی در پرونده سیاسی و مدیریتی اش وجود ندارد و همین موضوع دست او را برای تغییر مسیر در مناظرات در مواجهه با تخریب های رقبا باز کرده است ، به احتمال زیاد در روزهای پایانی تبلیغات شاهد تغییر آهنگ اصلاح طلبان و فعالیت های پر جنب و جوش تر آن ها برای ترغیب مردم به حضور در انتخابات و رای به پزشکیان باشیم .

باید به انتظار نشست اما آن چه معلوم است اینکه باید منتظر تحولات هفته پایانی تبلیغات ماند که ممکن است دست کم ۵ درصد به سبد رای دهندگان اضافه کند که در آن صورت رئیس جمهور در دور نخست انتخاب خواهد شد.

چاپ در شماره ۱۵۷۱ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۴

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور