معضلات و مشکلات کشور در میزگرد اقتصادی  بررسی شد

فرارمغزها ، دل نگرانی  پزشکیان

مسعود پزشکیان در یک میزگرد اقتصادی در شبکه یک اظهار داشت: حضرت علی در نامه به مالک اشتر، جامعه را به طبقاتی تقسیم می کند؛ طبقه‌ای از لشکریان که باعث امنیت و عزت و سربلندی جامعه هستند. می‌گوید این گروه را نمی‌شود اداره کرد؛ مگر این‌که مالیات بگیرید. همچنین لشکریان را نمی‌شود اداره کرد؛ مگر قضات و عمال و کتاب وجود دارد که این‌ها را نظم می‌دهد و پشتیبانی و اداره کند. اصل حرف این‌جاست که می‌گوید هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌توانند پایدار بمانند؛ مگر با تاجران و صاحبان صنعت.وی افزود: همین نگاه را اگر بپذیریم و قوانین و مقررات را تنظیم کنیم، نباید این مشکلات را می‌داشتیم. یعنی این نگاه است که ما باید بپذیریم که بدون تولیدکننده و تاجر، کارها غیرپایدار است.پزشکیان در ادامه با اشاره به شاخص‌های اقتصادی کشور، تصریح کرد: بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال ۱۴۰۰ تا بهمن، از ۱۱۵ همت به ۳۰۲ همت رسیده است. یعنی ما ۱۸۷همت افزایش داریم. بدهی دولت به بانک‌ها از همان سال از ۴۱۶ همت به ۸۱۹ همت رسیده است. انتشار اوراق مالی ۷۵۲ همت شده است؛ یعنی دو برابر آنچه که در شهریور ۱۴۰۰ وجود داشت که ۳۳۳ همت بود.وی متذکر شد: تورم طی سه سال، ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ همواره بالای ۴۰ درصد بوده است. تورم گوشت قرمز و سفید در سال ۱۴۰۳ در حدود ۷۲.۹ درصد، گوشت ماکیان ۸۰ درصد، ماهی ۶۳ درصد بوده است. رشد اقتصادی کجا بوده است. پزشکیان ادامه داد: وضعیت جامعه ما چگونه است؟ کارمندان دیگر نمی‌توانند راحت زندگی کنند. بازنشستگان گرفتار هستند و قدرت خرید ندارند؛ یعنی دیگر نمی‌توانند با آن حقوقی که می‌گیرند، به دلیل تورم وحشتناکی که ایجاد شده، به صورت روزمره زندگی خودشان را تامین کنند. در حال حاضر همه نگران و ناراضی هستند و روز به روز اگر جلوی آن گرفته نشود، ما قطعا با مشکل زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

چرا تورم بالا را تجربه کردیم؟

حسین عبده تبریزی، همراه پزشکیان در تکمیل سخنان وی اضافه کرد: آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها، فرصت‌های برابر، دست یافتن به جایگاه اول، ارتقای سطح سرانه، ریزفناوری‌ها، فناوری‌های زیستی، تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و سایر فرازها مانند ارتقای روابط بین المللی، افزایش جذب منابع سرمایه گذاری خارجی مورد قبول ما است. متن سند نهایی چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارشناسان تهیه شده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را پذیرفته و به تأیید مقام رهبری رسیده و تمام این سند توسط ایشان ابلاغ شده است.همراه و مشاور این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر آقای پزشکیان گفتند که قصد اجرای آن را دارند حرف بدی زدند؟ این اصول اجرا نشده و حرف آقای پزشکیان این است که اینها را اجرا کنند.

نظام اداری ایران به دلیل سلطه سیاسی بر این نظام، ناکارآمد شده است

احمد میدری، اقتصاددان و همراه مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم نیز در این میزگرد گفت: ایده‌ای که آقای پزشکیان مطرح کردند، بر این اساس بوده که بهداشت و آموزش، دو حق همگانی هستند، کالا نیستند و میزان مصرف مردم از بهداشت، بستگی به قدرت خرید ندارد. این به آن معناست که همان‌طور که ایرانیان در مساله امنیت، آب و برق برابر هستند، در بهداشت هم باید در بودجه دولت برابر باشند.

داریم مغزها را فرار می‌دهیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که ما در حال فراری دادن مغزها از کشور هستیم، به حوزه صنعت دیجیتال اشاره کرد و گفت: ظرفیت رشد اقتصاد دیجیتال در کشور قابل توجه است و می‌تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد؛ سهم هسته اقتصاد دیجیتال از جی دی پی ۴.۵ درصد است اما در اروپا این رقم تا ۶ است و سهم پوسته این حوزه در اروپا ۱۰ درصد و ما ۲ درصد هستیم؛ پیشران این فاصله ۸ درصد استارتاپ‌ها است اما ما چه کار کردیم؟ فیلتر کردیم و بستر را برای مهاجرت نیروها و مغزهای داخلی فراهم کردیم و از سوی دیگر شرایط را برای سرمایه‌گذاری فراهم نکردیم. در کل به جای تسهیل، آزار دادیم و اگر این کار نمی‌کردیم و اجازه می‌دادیم که رشد پیدا کنند ما در اینجا نبودیم.

چاپ در شماره ۱۵۶۴ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۶

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور