با اعلام تایید صلاحیت پزشکیان به یک باره بازار سرمایه سبز شد

اقبال بورس به پزشکیان

«مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای نخستین بار در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر حاضر شد و مواضع انتخاباتی خود که بخشی از آن نیز اقتصادی بود را تشریح کرد. او البته در رابطه با جایگاه برنامه هفتم در دولت خود عنوان کرد: در زمان ثبت نام ریاست جمهوری و پنج دقیقه‌ای که فرصت داشتم گفتم ما قرار نیست برنامه جدید بنویسیم و سیاست جدید در نظر بگیریم. سیاست‌های مقام معظم رهبری مشخص شده و کار‌های قانونی انجام شده و هر شخصی بیاید باید برنامه‌ها را در جهت برنامه هفتم اجرایی کند..پزشکیان با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کشور ما گم شده موضوع عدالت است، گفت: ما از عدالت حرف می‌زنیم، اما هیچگاه سهم مناطق محروم را پرداخت نمی‌کنیم؛ اگر به مناطق مختلف نگاه کنیم، در میدان عمل چیزی از عدالتی که از آن صحبت می‌کنیم، وجود ندارد. امروز در اطراف تهران همه چیز در حال گسترش است در حالی که سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری پیشگیری از توسعه نامتناسب و انتقال نیرو‌ها جهت برقراری تعادل میان منابع و مصارف است. به نظر من تهران و سایر شهر‌های بزرگ روزی با مشکلات آب و محیط زیست مواجه خواهند شد. پزشکیان، اما دیدگاه‌های متنوعی در حوزه اقتصادی دارد که می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها به موافقت با اخذ مالیات، تک نرخی شدن ارز و مخالفت با قیمت گذاری دستوری اشاره کرد.پزشکیان بار‌ها در گفته‌های خود بر مخالف با اقتصاد دستوری تاکید کرد و معتقد است که اگر قرار باشد اقتصاد به صورت دستوری پیش رود، سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری و تولیدکننده هم از تولید دست کشیده و منصرف می‌شود. وی می‌گوید مگر می‌شود وقتی قیمت نهایی یک محصول برای تولیدکننده ۱۰ واحد (برای نمونه) تمام می‌شود، به او دستور بدهیم که با قیمت ۸ واحد محصول خود را به فروش برساند و اینکه الان قیمت در کارخانه‌های خودروسازی و بازار آزاد متفاوت است، به خاطر دستوری بودن اقتصاد است.

دفاع از مالیات بر عایدی سرمایه

پزشکیان البته درباره مساله مالیات نیز معتقد به بازار آزاد و اخذ مالیات از مردم است. او پیش از این نیز در این باره گفته بود: من معتقد به بازار آزاد و اخذ مالیات از مردم هستم. باید سازوکاری تعیین شود که براساس کدملی، کدپستی و… واحد‌های مالیاتی تشکیل دهیم و آن را به بانک‌ها متصل کنیم؛ چراکه شفافیت چرخه مالی رخ می‌دهد و دولت موظف به جبران کسری بودجه می‌شود؛ ما نمی‌خواهیم در زندگی مردم سرک بکشیم، اما قانون دنیا این است.

گلوگاه فساد و مساله شفافیت و یارانه‌ها

مسعود پزشکیان درباره یارانه‌ها می‌گوید: اگر یارانه‌ها حذف شود و بازار آزاد شود و یارانه‌ها به دهک‌های پایین تعلق بگیرد، مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. او در فرودین سال ۱۴۰۰ درباره یارانه‌ها گفته بود: هیچ جای دنیا آن‌طور که ما سوبسید می‌دهیم سوبسید نمی‌دهد چراکه گندم را از کشاورز ۴۰۰۰ تومان می‌دهیم و آن طرف مرز‌های ما ۱۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

مسعود پزشکیان در رابطه با بورس بیشتر متکی به نظر کارشناسان است و می‌گوید برنامه‌ام برای بازار بورس در وهله اول شنیدن سخن کارشناسان طبق شواهد علمی است.اولین توئیت‌های اقتصادی مسعود پزشکیان البته درباره مساله بورس بوده و او به شدت و صراحت نسبت به مدیریت بورس کشور حمله کرده است.یک کارشناس بازار سرمایه  نیز گفت: دیدیم که با اعلام تایید صلاحیت آقای پزشکیان به یکباره بازار سرمایه سبز شد و علت سبز شدن بازار در آن زمان همین رونمایی از تایید صلاحیت پزشکیان بود که البته خبر بحث احتمال بازنگری دستورالعمل نرخ خوراک پتروشیمی و پالایشگاهی هم در این موضوع بی تاثیر نبود.فردین آقابزرگی  با اشاره به اظهارات پزشکیان در شبکه پیام رسانی ایکس درباره نشت اطلاعات در روند افزایش نرخ خوراک صنایع پتروشیمی که اردیبهشت‌ماه سال گذشته انجام شد مبنی بر اینکه «برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی میزشان نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پورتفویشان را داشته باشند»، گفت: به طور قطع این اقدام اضلاع و ابعاد مختلفی داشته و مطلعین در ارتباط با نشر اطلاعات مختص به اشخاص محدود نمی‌شود و سازمان بورس هم در جریان تمام این موضوع بوده‌ است. اما همین که این موضوعات از سوی یکی از کاندیداها مطرح شده جای امیدواری دارد اما نه به این معنا که با ورود یک شخص انتظار داشته باشیم یک دگردیسی اساسی در حکمرانی اقتصادی ایجاد شود، هرچند همه به بروز چنین شرایطی علاقه‌مند هستیم اما تجربه سه دهه گذشته نشان می‌دهد که در یک خط سیر ثابت در حال حرکت هستیم و همان خط را ادامه می‌دهیم.

چاپ در شماره ۱۵۶۳ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۴

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور