رقابت پنج در مقابلِ یک

سوپرایزِ جمهور

گروه سیاسی یاد گار امروز : بر اساس اطلاعیه شورای نگهبان فهرست اسامی تایید صلاحیت شده انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف اعلام شد.

حالا با اعلام رسمی اسامی نامزدهای تایید شده انتخابات ریاست جمهوری شمارش معکوس برای تعیین نهمین رئیس جمهور ایران در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است .

بر خلاف تمامی پیش بینی ها ، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها کاملا رویه قبلی خود در سه انتخاباتی قبلی را تغییر داده  و با تایید ۵ نیروی اصولگرا از اصولگرای میانه رو گرفته تا سنتی و رادیکال در کنار یک چهره شاخته شده اصلاح طلب ، دو جریان اصلی سیاسی کشور یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان را در رقابت زودهنگام جمهوری چهاردهم به بازی گرفته است .

بر خلاف انتخابات های قبلی هیچ خبری از چهره های میانه رو و اعتدال گرایی که در هشت سال دولت روحانی و سه انتخابات قبلی ریاست حمهوری یک پای رقابت های انتخاباتی به نیابت از پشتوانه جریان اصلاح طلب و رای و حمایت آن ها بودند نیست .

بدین ترتیب چهره‌هایی همچون محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی، رئیس‌جمهور پیشین و رئیس‌مجلس پیشین و اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی  مجددا رد صلاحیت شده‌اند ، علاوه بر این   صلاحیت چهره های شاخص دیگری همجون سید وحید حقانیان معاون  سابق امور ویژه بیت رهب ری  ، مهرداد بذرپاش وزیر راه  شهرسازی، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد ، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کابینه روحانی ، محمد شریعتمداری وزیر کار دولت روحانی  و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت روحانی  مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته است.

بر این اساس، هیچیک از اعضای کابینه ابراهیم رئیسی که پیش‌تر برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بودند تایید صلاحیت نشده‌اند و تنها در کابینه رئیس جمهور شهید نام امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و سازمان بنیاد شهید دیده می شود.

سوپرایز ویژه این انتخابات علاوه بر رد صلاحیت های گسترده چهره های اصولگرا و اصلاح طلب و میانه رو ، تایید صلاحیت مسعود پزشکیان یکی از سه نامزدی بود که جبهه اصلاحات ایران او را بعنوان یکی از گزینه های مورد حمایت خود در کنار عباس آخوندی و اسحاق جهانگیری قرار داده و صراحتا اعلام کرده بودند تمایلی به حمایت از گزینه های نیابتی همچون علی لاریجانی ندارند .

علی لاریجانی در حالی از سوی شورای نگهبان برای دومین بار متوالی از حضور در انتخابات بازماند که این  نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ساعاتی پیش از اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت ها  حتی رئیس ستاد انتخاباتی خود را نیز برگزیده بود ، ابراهیم متقی‌فر، استاد و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه صبح روز یکشنبه در گفتگو با برخی رسانه‌های داخلی خود را رئیس ستاد انتخاباتی علی لاریجانی معرفی کرده بود اما حالا کاندیدای مورد حمایت او و بخشی از جریان میانه رو ، جایی در رقابت انتخاباتی دوره چهاردهم نخواهد داشت !

محمود احمدی نژاد نیز یکبار دیگر و این بار برای سومین بار از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد ، او البته هدف و مقصودش از حضور در انتخابات چیزی فراتر از انتخاب بعنوان رئیس جمهور بوده و حالا با رد صلاحیت لار یجانی و جهانگیری و برخی چهره های دیگر ، او نیز بهانه ای برای شکوه و گلایه و واکنش منفی نخواهد داشت .

چهره های دولتی نیز یکی پس از دیگری رد صلاحیت شده اند ، آن ها که برای تصدی ریاست جمهوری یکی پس از دیگری ثبت نام کرده بودند به صورت فله ای حذف شده و حتی بذرپاش که برخی او را احمدی نژاد دوم و رئیس جمهور مورد علاقه بخشی از ساختار قدرت عنوان می کردند رجل سیاسی تشخیض داده نشد !

حالا اصلاح طلبان با پزشکیان و اصولگرایان با کاندیداهای متنوع ، یکبار دیگر باید به سیاق آخرین رقابت های رسمی شان در انتخابات رئیس جمهور ۷۶ و ۸۰ و ۸۸ برای انتخاب ر ئیس جمهور نهم جمهوری اسلامی ایران رقابت متفاوتی را رقم بزنند ، متفاوت از این حیث که ۵ چهره اصولگرا در مقابل یک چهره اصلاح طلب نزدیک به خاتمی و جریان جبهه اصلاحات باید به رقابت بپردازند تا جهره رئیس جمهور نهم در رقابت چهاردهم آن هم در هشتم تیر ماه سال جاری مشخص شود !

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها بر اساس ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، از زمان اعلام اسامی افراد تایید صلاحیت شده آغاز می‌شود و تا بیست و چهار ساعت پیش از شروع رای‌گیری که تاریخ آن ۸ تیر ۱۴۰۳ اعلام شده، خاتمه می‌یابد.

در این گزارش نگاهی اجمالی داریم به زندگی‌نامه و کارنامه مردان رقابت چهاردهم.

ا. مسعود پزشکیان:مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ۱۳۳۳ شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی است.

پزشکیان در دولتِ دوم محمد خاتمی وزیر بهداشت بود و در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت مستمر به عنوان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی حضور داشته است.او همچنین در مجلس دهم، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود.وی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نیز ثبت‌نام کرد، اما شورای نگهبان صلاحیت او را احراز نکرد.

۲. مصطفی پورمحمدی:مصطفی پورمحمدی متولد ۳ دی ۱۳۳۸ است.او فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی آغاز، و تا سال ۱۳۶۵ به‌عنوان دادستان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان فعالیت کرد.وی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ قائم مقام وزیر اطلاعات بود.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ وزیر کشور دولت نهم بود و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده گرفت.پورمحمدی سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت یازدهم به مدت چهار سال وزیر دادگستری شد. وی هم‌اکنون به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز فعالیت می‌کند و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز هست.

۳. سعید جلیلی:سعید جلیلی متولید ۱۳۴۴ در مشهد است.او پیش از این دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. در سال ۱۳۹۲ در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، و بیش از ۴ میلیون رای کسب کرد و نفر سوم شد. جلیلی از همان سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است.وی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع آیت الله سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

۴. علیرضا زاکانی:علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ است.زاکانی در سال ۱۳۶۸ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و در تابستان سال ۱۳۷۶ مدرک دکترای عمومی خود را گرفت و پس از آن در سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را آغاز و در سال ۱۳۸۳ به پایان رساند.وی سابقه عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی(س) و بیمارستان شریعتی را نیز دارد، او همچنین عضو هیئت مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز بوده است.

زاکانی در مجالس هفتم، هشتم و نهم نماینده تهران بوده و در دوره یازدهم نیز به عنوان نماینده قم به مجلس راه یافت.ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران، عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر از دیگر مسئولیت‌های زاکانی به شمار می‌رود.او از سال ۱۴۰۰ عهده‌دار سمت شهرداری تهران شد و در سال ۱۴۰۲ نیز به سمت دستیار رئیس جمهور منصوب شد.

۵. سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی متولد ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ در فریمان است.

وی از سال ۱۴۰۰ سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران را در دولت سیزدهم برعهده دارد.

قاضی زاده هاشمی که سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد، قبل از حضور در بنیاد شهید و انتصاب به عنوان معاون رئیس جمهور، نایب رئیس مجلس یازدهم بود.نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین در دوره های هشتم، نهم و دهم نیز به عنوان نماینده مشهد و کلات در مجلس حضور داشت و در دوره‌های نهم و دهم دبیر و عضو هیئت رئیسه مجلس بوده است.

۶. محمدباقر قالیباف:محمدباقر قالیباف متولد شهریورماه ۱۳۴۰ در طرقبه مشهد است.وی در سال ۱۳۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء انتخاب شد و سه سال پس از آن در سال ۷۶ با حکم رهبر معظم انقلاب، به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۷۹ به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد.قالیباف پس از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، در شهریورماه سال ۸۴ با رأی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و سه دوره متوالی به مدت ۱۲ سال در این سمت باقی ماند.

وی به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس یازدهم راه یافت و به عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی این مسئولیت را برعهده گرفت.محمدباقر قالیباف در مجلس دوازدهم نیز به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه یافت و با ۱۹۸ رای نمایندگان به عنوان رییس مجلس در اجلاسیه اول مجلس دوازدهم انتخاب شد.

وی در دوره های نهم، یازدهم و دوازدهم نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، البته در انتخابات ۹۶ تا پایان در صحنه انتخابات باقی نماند و به نفع آیت الله سید ابراهیم رئیسی از رقابت کناره گیری کرد.

چاپ در شماره ۱۵۶۰ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۱

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور