گزارش «یادگار امروز» از گمانه زنی‌ درباره ترکیب کاندیداهای انتخابات؛

رزرو بلیت به مقصد پاستور

عباس  دارایی  /  اختصاصی  یادگار امروز

۸۱داوطلب برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۵ نفر اصولگرا ، ۱۹ داوطلب مستقل و ۱۷ داوطلب میانه رو و اصلاح طلب هستند .

در یک سطح بندی اولیه می توان اینگونه استبناط کرد که محمد باقر قالی باف ، سعید جلیلی ، مهرداد بذرپاش ، علیرضا زاکانی ، قاضی زاده هاشمی و علی نیکزاد و سید صولت مرتضوی  سرشناس ترین چهره های اصولگرا هستند که برای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام چهاردهم ثبت نام کرده اند .

در جریان میانه رو و جریانات معتدل  نیز علی لاریجانی سرشناس ترین چهره ثبت نامی است  و در میان اصلاح طلبان نیز اسحاق جهانگیری ، مسعود پزشکیان ، عبدالناصر همتی ، عباس آخوندی وزیر راه دولت روحانی و محمد شریعتمداری وزیر کار دولت روحانی  و محمد وکیلی نماینده تهران در مجلس دهم و عضو فراکسیون امید  و صوفی وزیر تعاون دولت خاتمی از چهره های شاخص و نامدار ثبت نامی به شمار می روند .

محمود احمدی نژاد نیز که سعی دارد خود را شخصیتی فراتر از جریانات سیاسی اصولگرا و انقلابی نشان دهد هم یکی از چهره های سرشناس و نامدار ثبت نامی در این دوره محسوب می شود.

محمدصدر و محمد رضا عارف از جریان اصلاح طلب ، محسن رضایی و مخبر معاونین رئیس جمهور شهید نیز از جمله افراد شاخصی بودند که داوطلب ریاست جمهوری نشدند .

در یک نگاه اجمالی هر چند نمی شود یک تحلیل عمیق و دقیق از انتخابات را ارائه داد اما اینگونه می توان استنباط کرد که یا یک انتخابات رقابتی شکل می گیرد که شبیه ترین انتخابات به انتخابات سال ۹۲ خواهد بود که در آن از همه جریانات اصولگرا ، اصلاح طلب و میانه رو و مستقل حضور خواهند داشت و یک انتخابات رقابتی و پرمشارکت در یک سطخ ۵۵ تا ۶۰ درصد شکل می گیرد و یا انتخاباتی مدیریت شده بین اصولگرایان و یک چهره میانه رو برقرار می شود که در آن مشارکت همان نرخی را شاهد خواهد بود که پیش از این در سه انتخابات قبلی رقم خورده بود.

در سطح اول حضور چهره هایی چون قالی باف ، جلیلی ، زاکانی و بذرپاش یا منظور رئیس سازمان برنامه ریزی دولت   از جریان اصولگرا ، علی لاریجانی از جریان میانه رو و اسحاق جهانگیری و محمد شریعتمداری رقابت نهایی را در یک شش ضلعی و یا نهایتا هفت ضلعی بین سه جریان اصولگرا ، اصلاح طلب و میانه رو قابل تصور است که در نهایت دو یا سه نفر از این افراد که در نقش پوششی در مناظرات ظاهر خواهند شد از انتخابات کنار خواهند رفت و چهار مدعی اصلی انتخابات بین جریان اصولگرایان شورای هماهنگی با حضور قالی باف ، تندروها و بخش هایی از دولت فعلی با حضور جلیلی  ، میانه روها با لاریجانی و اصلاح طلبان با جهانگیری شکل می گیرد .

در این سطح رقابت بین قالی باف به نمایندگی از جریان اصولگرا و اسحاق جهانگیری از جریان اصلاح طلب خواهد بود که پیش از این ، این رقابت در انتخابات ۹۲ بین روحانی و قالی باف رقم خورده بود.

در سطح دو اصلاح طلبان از بازی کنار گذاشته شده و یا یک مهره نه چندان مطرح همانند شریعتمداری روی دست آنها می ماند که چاره ای جز اجماع آن ها با لاریجانی باقی نمی ماند که در این صورت بخش های زیادی از جریان رسمی اصلاحات انتخابات را تحریم و بخش هایی از آن ها از جمله کارگزاران و میانه روها با لاریجانی همسو می شوند و این همسویی او را در نقش روحانی سال ۹۲ سعی می کند در مقابل لشکر مدعیان اصولگرا نظیر قالی باف و جلیلی  و بذرپاش و قاضی زاده هاشمی و زاکانی قرار دهد که برخی اصلی  برخی هم پوششی اند .

جریان دولت که افرادی همچون منظور رئیس مدیریت و برنامه ریزی ، بذرپاش وزیر راه ، اسماعیلی وزیر ارشاد ، مرتضوی وزیر راه و .. را در غیاب مخبر دزفولی راهی انتخابات کرد نیز عمدتا تمایل به جلیلی دارند که حمایت آن ها از جلیلی او را در روبروی قالی باف و لاریجانی و احتمالا اصلاح طلبان با گفتمان ادامه خدمت بادولت سید مظلومان و یک رویکرد ارزشی انقلابی قرار می دهد .

هر چند از این جریان افرادی همچون بذرپاش سودای ریاست جمهوری را دارند اما در نهایت در سطح دو رقابت که بسیار محتمل تر است ، قالیباف اصلی ترین گزینه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود که حتی ممکن است برای پیروزی راحت تر او چهره هایی نظیر لاریجانی نیز از پیش رو برداشته شوند.

پیشاپیش گمانه زنی هایی در برخی رسانه های اصولگرا در خصوص افراد تایید صلاحیت شده نهایی آن هم همزمان با بررسی صلاحیت ها در روزهای نخست ، مطرح و منتشر شده است که در این گمانه زنی ها چهره شاخصی از میان جریان اصلاح طلب دیده نمی شود ، این موضوع نیز نشان می دهد این رسانه های نزدیک به مراکز تصمیم گیری یا در حال تست افکار عمومی هستند و یا در حال زمینه سازی برای اعلام نتایج رسمی بررسی صلاحیت ها که در آن درب بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید ، آنچه قابل تحلیل است اینکه اصلاح طلبان این بار نیز در بازی نهایی جایی نخواهند داشت و بسیار کم رنگ و غیر محتمل خواهد بود که یک مهره شاخص و رای آوری نظیر جهانگیری و یا پزشکیان و آخوندی در بین فهرست نهایی نامزدهای انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم چیده شود !

چاپ در شماره۱۵۵۹روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور