بانک های ناکارآمد به زودی به حاشیه رانده می شوند

خدمات رسانی به مردم، اولویت آخر بانک ها

وجود بیش از ۳۰ بانک و موسسه مالی همراه با ۲۱ هزار شعبه در کشور، اقتصاد ایران را به کشوری بانک محور تبدیل کرده است. بانکهایی که اغلب به نفع خود کار می کنند و با خروج از رسالت کاری سالهاست به جای ارایه خدمات مناسب به مردم مسیر بنگاهداری را در پیش گرفته اند. خیلی از آنها با وجودی که از دارایی های زیادی برخوردارند ولی نقدینگی چندانی نداشته و به دلیل این که بانک مرکزی با درایت برای جلوگیری از خلق پول و رشد نقدینگی، آنها را نسبت به اضافه برداشت منع کرده است، بنابراین بالاجبار مجبورند یا از طریق وام بین بانکی نیازهای خود را تامین کنند و یا اینکه با پرداخت سود بالا، خارج از قاعده و نرخ مصوب تعیین شده برای جلوگیری از خروج منابع، مشتریان خود را راضی نگهدارند، چرا که از نقدینگی لازم برای گردش پول برخوردار نیستند.این بانکها که معمولا خصوصی می باشند مشکلاتی را نیز به اقتصاد کشور تحمیل کرده اند که به گفته کارشناسان، بخشی از تورم و پس رفت های اقتصادی ناشی از وجود ضعف و کارکردهای غیراصولی فعالیت آنهاست که منجر به رشد میزان نقدینگی یا حبس منابع بانکی در پروژها و بنگاههای اقتصادی نامولد شده است، موضوعی که نه تنها خدمات رسانی نظام بانکی به مردم را زیر سئوال برده بلکه اقتصاد کشور را نیز به چالش کشیده است.

خدمات رسانی به مردم، اولویت نخست همه بانک ها نیست

این در حالی است بانک‌ها می‌توانند با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود، در توسعه بخش واقعی اقتصاد با انجام فعالیت های تولیدی موثر مشارکت نمایند. زیرا نقش بانکها در انجام فعالیت های اقتصادی و مشارکت آنها در بخش های مولد منجر به رشد و توسعه و ارایه خدمات لازم به مشتریان می شود از طرفی نیز در تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نقش برجسته‌ای را ایفا کنند. ولی اغلب بانک ها این روزها فقط به فکر منافع خود بوده و سرمایه های مردمی که به صورت امانت در دست آنهاست را در بخش هایی چون مسکن و پروژهای بزرگ و یا بعضا بکارگیری پول در بازارهای سفته بازی از طریق شرکت های زیر مجموعه، متاسفانه از رسالت کاری خود خارج شده اند.در چنین شرایطی بانک مرکزی با هدف ساماندهی نظام بانکی کشور نظارت و کنترل خود را بر عملکرد بانکها بیش از پیش زیاد کرده است به طوری که پس از تاکید این بانک بر اصلاح عملکرد شــبکه بانکی کشــور برای خروج برخی بانک هــا از ناترازی و تهدید آنها به لغو مجــوز، اغلب بانکهایی که کیفیت دارایی آنها نامطلــوب و منابع آنها پاســخگوی نیاز مشتریان نیست به تکاپو افتاده تا بتوانند با راهکارهای اصولی از تیررس بانک مرکزی در امان مانند.

سرمایه های مردمی که در پروژه های برخی بانک ها فریز شده است!

برخی بانکها بخش عمده سرمایه هایشان در برخی پروژه ها فریز شده است و سپرده های مردمی را با هدف بازگشت سرمایه قابل توجه در جاههایی بکار گرفته اند که اکنون ناتوان در دستیابی آن بوده به طوریکه این بانکها با وجودی که دارایی های فراوانی دارند ولی از وجود نقدینگی تهی هستند، تا جایی که حتی برای پرداخت سررسید سپرده های مردم دستشان خالی مانده است. در چنین شرایطی است که بانک مرکزی هشدارهای لازم را به سری بانک های ناکارآمد و ناتراز داده است تا خود را با نظام و مقررات این بانک وفق دهند زیرا در صورت ادامه ناترازی و ناکارآمدی، بدون اغماض مجوز آنها لغو و یا آن بانک در بانکی دیگر ادغام می شود.

مشکل بانک های ناتراز اگر حل نشود بحران آفرین خواهد بود

برزو حق شناس، کارشناس بازار، » اظهارداشت: بانک مرکزی اگر می خواهد به مشکلات سیستم بانکی پایان دهد باید به انحلال بانکهای ناکارآمد مشکل آفرین بپردازد که البته بر چنین موضوعی تاکید دارد. اقدامی که کم توجهی به آن بی تردید می تواند مشکلات را بدتر کند چرا که هر چه نسبت به این مسئله کم توجهی شود وضعیت بانکهای ناتراز بدتر خواهد شد.

چاپ در شماره ۱۵۵۵ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور