فوتسال جهانگیر شده است

 زنگ خطر در آسیا به صدا درآمد

عباس دارایی/ سطح فوتسال آسیا به بالاترین حد ممکن رسیده است . در حالی پیش از این  ایران  قهرمان بلامنازع فوتسال آسیا بوده و ژاپن طی ادوار اخیر بعنوان قدرت دوم این قاره به شمار می رفت که سطح کیفی فوتسال آسیا به گونه ای نبود که تیم هایی برای ایران بعنوان قدرت برتر و ژاپن بعنوان قدرت دوم قاره کهن دردسر ساز شوند اما طی سالهای اخیر به قدری فوتسال در آسیا پیشرفت داشته که به بالا رفتن کیفیت این رشته در آسیا و همچنین کم شدن فاصله بین کشورهای آسیایی منجر شده است .

هفدهمین دوره جام ملت‌های فوتسال آسیا که با قهرمانی سیزدهم ایران در این رقابت ها همراه شد یکی از شگفت انگیزترین و سطح بالاترین جام ملت های فوتسال آسیا در ادوار مختلف بود ، از شگفتانه هایی چون تاجیکستان و افغانستان گرفته تا فوتسال تاکتیکی و برتر ازبکستان در این دوره از بازی ها و قهرمانی سیزدهم ایران در این رقابت ها همه از اتفاقات رقم خورده در این دوره از جام ملت های فوتسال آسیا بود ، اما مهم ترین اتفاق در این دوره از بازی ها حذف ژاپن قهرمان دوره گذشته فوتسال آسیا از مرحله گروهی و عدم صعود این تیم به جام جهانی بود که با شکست برابر قرقیزستان و تساوی مقابل تاجیکستان رقم خورد .

نوع بازی‌ افغانستان با هدایت یک ایرانی  نشان داد که این تیم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ، این تیم در کنار صعود به مراحل بالاتر  در پلی‌آف موفق شد در ابتدا عراق را شکست داده و بعد هم قرقیزستان را از پیش رو بردارد تا خود را به عنوان پنجمین نماینده آسیا در جام جهانی ۲۰۲۴ معرفی کند.

قهرمانی ایران در کنار مقام چهارمی تاجیکستان و عنوان پنجمی افغانستان باعث شد تا از مجموع پنج سهمیه آسیا در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ سه کشور فارسی زبان قرار گیرند  ، پدیده این دوره از بازی ها بدون تردید تاجیک هایی بودند که در بازی نیمه نهایی در ضربات پنالتی بازی برده را به تایلند میزبان رقابت ها واگذار کرده و در دیدار رده بندی نیز در ضربات پنالتی مقابل ازبکستان یکی از تیم های قدرتمند این دوره مغلوب شدند ، پیشرفت خیره کننده فوتبال این کشور در جام ملت های فوتبال حالا به فوتسال نیز تعمیم یافته و تاجیک های پارسی زبان رد پای جدیدی در فوتبال و فوتسال آسیا بر جای گذاشته و فوتسال این کشور یکی از ۵ نماینده قاره آسیا در جام جهانی آینده خواهد بود.

ازبکستان نایب قهرمان چهار دوره از بازی های فوتسال جام ملت های آسیا یکی از تیم‌هایی است که در سال‌های اخیر پیشرفت خیره کننده‌ای در فوتسال آسیا داشته است و توانسته است خودش را به رده سوم رنکینگ برترین تیم‌های آسیایی برساند.

آن ها با بکار گیری  «خوزه وناسیو لوپز» یکی از نام آشناترین سرمربیان فوتبال جهان برای قهرمانی در این دوره خیز برداشته بودند ،  این مربی اسپانیایی که هدایت تیم ملی فوتسال اسپانیا را در کارنامه دارد ۲ بار با این تیم به عنوان قهرمانی اروپا و ۳ بار هم به فینال جام جهانی رسیده است. او همچنین در تیم‌های باشگاهی همچون «کاژا سگوویا» و «لوبل» توانسته است فاتح رقابت‌هایی همچون لالیگا، جام حذفی اسپانیا و لیگ قهرمانان اروپا شود.

ازبک ها که میزبان جام جهانی فوتسال هستند در این دوره در بازی نیمه نهایی تیم ایران را به زحمت انداختند ، آن ها با لوپز نشان دادند که پیشرفت محسوسی داشته و اگر به سد ایران بر نمی خوردند قطعا فینالیست این دوره بودند .

حضور مربیان شاخص در کنار سرمایه گذاری عظیم کشورها در قاره کهن حالا فوتسال را با یک جهش محسوسی در آسیا همراه کرده اند به گونه ای که در  فوتسال فعلی آسیا هیچ تیمی از پیش بازنده نیست ،  رقابت بسیار سخت شده و همه تیم‌ها فوتسال بلد شده‌اند.

کار در فوتسال  هر سال از قبل سخت‌تر می‌شود و همه تیم‌ها در فوتسال آسیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در جام ملت‌ها نیز اکثر مربیان نامی بودند ؛ از لوپز اسپانیایی و مربی آرژانتینی تیم ویتنام گرفته تا مربی سابق بارسلونا که هدایت عربستان را بر عهده داشت ،  این بازی‌ها مقدماتی جام جهانی بود و به همین دلیل سطح کیفی تیم ها بسیار بالا و انگیزه ها نیز برای حضور در جام جهانی در بالاترین سطح قرار داشت .

گرچه ایران برای سیزدهمین باز فاتح جام ملت های فوتسال آسیا شد اما این قهرمانی چندان قاطع نبوده و از برتری های پرگل برابر حریفان همچون سالهای نه چندان دور خبری نبود ، فوتسال تاکتیکی شده و  سطح مسابقات بالا رفته و ایران هم باید بیشتر تلاش کند زیرا دیگر از  پیش قهرمان نیستیم .

ایران با کسب قهرمان در آسیا نماینده اول این قاره در جام جهانی ازبکستان خواهد بود ، برای حضور در بازی های جام جهانی باید تفکر جهانی داشت و داشتن نگاه جهانی نیز نیاز به تفکر جهانی دارد و با برنامه ریزی همه جانبه می توان به این چشم انداز نه چندان دور از ذهن رسید.

تدارکات قوی و حمایت های قوی تر و انجام بازی های دوستانه با تیم های بزرگ جهان در یک بازه زمانی کوتاه مدت برای حضوری قوی در جام جهانی نیاز اصلی فوتسال ماست اما نباید غافل شد که پیشرفت خیره کننده فوتسال در همه کشورها به ویژه آسیا از همین الان زنگ خطر را برای ما به صدا درآورده و باید برای عقب نماندن از کورس توسعه محسوس فوتسال برنامه ریزی کنیم تا درجا نزنیم .

چاپ در شماره ۱۵۴۹ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۶

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور