معلم بلاگرها، کرامت و جایگاه معلمان را زیر سوال می برند
مدتهاست در پلتفرم اینستاگرام، شاهد حضور معلم بلاگرها هستیم که از لحظه لحظههای کلاس خود به همراه دانش آموزان تصاویری بازنشر میکنند. تصاویری از خصوصیترین رفتارهای کودکانی که هنوز در کودکی خود سیر میکنند و بدون هیچ اطلاعی از خود، رفتارهایی در مقابل دوربین معلم انجام میدهند، که ممکن است در آینده اثرات سویی برای آنها در پی داشته باشد. تصویربرداری از دانش آموزانی که هنوز به بلوغ فکری نرسیدهاند، تجاوز به حریم خصوصی آنها در محیط مدرسه است، محیطی که اتفاقا باید برای رشد، آموزش و پرورش کودکان امن باشد، اما مدتی است که به واسطه حضور این دست معلمان که با هدف درآمدزایی بلاگری میکنند، امن بودنش زیر سوال رفته است.هر چند تعداد خیلی کمی از معلمان، به این عرصه وارد شدهاند، اما همین تعداد انگشت شمار نیز میتواند آسیبی به پیکرهی جامعه معلمان وارد کند.
ورود به حریم خصوصی دانش آموزان محمل قانونی ندارد
«ابراهیم سحرخیر» معاون اسبق آموزش متوسطه در واکنش به روندی که معلم بلاگرها در پیش گرفتهاند، گفت: این موارد نه تنها مورد تایید آموزش و پرورش است، بلکه محمل قانونی هم ندارد. این گونه رفتارها که از برخی معلمان در فضای مجازی مشاهده میکنیم، قابل دفاع نیست و مدیر مدرسه، دانش آموزان و حتی آموزش و پرورش میتوانند نسبت به معلم بلاگرها شاکی خصوصی باشند و از طریق مراجع قانونی و پلیس فتا این مسئله را پیگیری کنند.اگر زمانی معلمی از طریق فضای مجازی به دانش آموزان، دانش خود را ارائه بدهد، قابل تقدیر است و باید بستر برای این دست معلمان ایجاد شود تا راه میانبری باشد برای تدریس بیشتر در جامعه آماری بزرگتر و صد البته با کیفیتتر در کنار کتابها و دیگر منابع آموزشی.سحرخیز در ادامه گفت: معلم بلاگرها، محیط مدارس را برای دانش آموزان ناامن کردهاند و از خصوصیترین لحظههای دانش آموزان خود، فیلم در فضای مجازی بارگذاری میکنند، اگر معلم بلاگر، رسمی باشد، آموزش و پرورش میتواند از طریق هیئتهای رسیدگی تخلفات اداری با او برخورد کند و اگر غیررسمی باشد، گزینش با او برخورد خواهد کرد.وی تاکید کرد: آموزش و پرورش باید حتما یک دستور العملی برای جلوگیری از روند کاری معلم بلاگرها ایجاد کند که طبق آن، معلمان از اشتراکگذاری فضای مدرسه که باید محلی امن برای دانش آموزان باشد، در فضای مجازی خودداری کنند و بر اساس این دستورالعمل اگر معلمی، مجدد از فضا و محیط مدرسه و دانش آموزان در فضای مجازی فیلم و عکس بارگذاری کند با آن فرد خاطی اگر رسمی باشد باید برخورد شود و بر اساس شدت اثرگذاری؛ فرد خاطی مورد توبیخ قرار گیرد، به طور مثال برکناری موقت، مسدود شدن حساب حقوق و حتی ارسال پرونده به محاکم قضایی مدنظر قرار گیرد که در صورت انجام مورد آخر، امکان اخراج معلم نیز وجود دارد. اگر معلم غیررسمی، قراردادی باشد، مدیر خود میتواند به فرد خاطی رسیدگی کند و فرد را اخراج کند.
تدریس دروس با شیوه نوین در فضای مجازی، کارآمد است
معاون اسبق آموزش متوسطه در ادامه گفت: اگر در فضای مجازی معلمی درسی را با روش نوین و جدید تدریس میکند و آن را در فضای مجازی درصفحهی خود بازنشر میکند، در این صورت هیچ گونه آسیبی در پی نخواهد داشت، بلکه بسیار مفید و کارآمد برای دانش آموزان خواهد بود. حتی اگر معلمی این روند آموزش عالی خود را در صفحهی خود بارگذاری کند که تبلیغ کلاس خود را به همراه داشته باشد، این هم هیچ ایرادی ندارد که روش نوین خود را تبلیغ کرده، چرا که راهی برای یادگیری بهتر دانش آموزان در جامعه آماری گستردهتر است.وی در پاسخ به ادعای یک معلم بلاگر که گفته بود، ما از طریق فضای مجازی، سختی کار خود را نشان میدهیم، گفت: اگر معلمان از طریق بستر فضای مجازی، از دانش آموزان به عنوان ابزاری برای مطرح کردن خود در جهت منافع شخصی استفاده کنند، این کار کرامت و جایگاه معلمان را زیر سوال برده و این خود تخلف است و باید با آن برخورد شود و سختی کار معلمین را میتوان از راههای دیگر نشان داد که با چه سختی و مشقتی روبرو هستند.وی گفت: چارچوبهایی باید شورای عالی آموزش و پرورش تدوین کند که خط مشیها و حریمهایی تعیین شود و در واقع انتظاری که از یک معلم در استفاده از فضای مجازی میتوان داشت، تعریف شود و سپس در کارگاههای آموزشی به آنها اعلام کنند که اگر طبق این چارچوبها فعالیت نکنید و از آن خارج شوید با شما برخورد خواهد شد.سحرخیز با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نباید اجازه دهد که دانش آموزان و فضای مجازی بنگاهی برای سودآوری معلم بلاگرها باشد، گفت: شوربختانه اگر با این دست اتفاقات روبرو هستیم به دلیل این است که آموزش و پرورش نظارت بالینی کمی دارد و مدیران مدارس وظیفه راهبری خود را به خوبی انجام نمیدهند.
حذف معلم بلاگر، باید آخرین گزینه باشد
معاون اسبق آموزش و پرورش درباره اظهاراتی مبنی بر حذف معلم بلاگرها از سیستم آموزش و پرورش گفت: ابتدا باید مضرات و اثرات مخربی که بخشی از معلم بلاگر پیش گرفتهاند، مشخص شود که به چه میزان است. وزارت آموزش و پرورش باید چارچوبهایی را تعیین کند، نمیتواند بدون در نظرگرفتن چارچوبها دست به اقدامی بزند. از طرفی به معلمین گفته میشود از فناوریهای نوین در آموزش خود بهره ببینند و فقط به روشهای گذشته بسنده نکنند و از روشهای جدید و کارآمد استفاده کنند که دانش آموزان ترغیب شوند به درس و مدرسه و از یک طرف دیگر هم دانش آموزان را نمیتوان محدود کرد که شما فقط کتابهای درسی را مطالعه کنید و به بسترهای دیگر ورود نکنید.وی تاکید کرد: زمانی که معلمی در استخدام آموزش و پرورش است، باید به چارچوبها احترام بگذارد و اگر اعتقادی به این چارچوب ها ندارد، میتواند از آن خارج شود. سحرخیز در ادامه گفت: زمانی که معلم رسمی آموزش و پرورش در مدارس دولتی که بیشمار دانش آموز دارد، بدون کسب اجازه از آن ها، تصاویری میگیرد و آن را در فضای مجازی بارگذاری میکند، برای خودش به نوعی دکان باز میکند و دانش آموزان را همچون پلهای از نردبان پیشرفت خود فرض میکند و در چنین شرایطی مدیر باید با معلم خطاکار برخود کند، اما اخراج آنها منجر به اتمام رویهای که معلم بلاگرها در پیش گرفتهاند، نخواهد شد. معاون اسبق آموزش متوسطه ادامه داد: اخراج هم باید آخرین گزینه در نظر گرفت نه اولین گزینه و به اعتقاد من باید متناسب با تخطی که صورت گرفته، مجازات صورت گیرد.اگر معلمی تواناست و همچون یک هنرمند است، آموزش و پرورش باید از این هنر معلم بهره ببرد و او را وارد پلتفرمی همچون پلتفرم شاد کند و از آن برای آموزش و پرورش دانش آموزان بهره ببرد.
چاپ در شماره ۱۵۴۵ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
دیدگاه ها