اصل ۱۳۱ قانون اساسی وشرایط امروز

حسن نجف وند –مدیر مسیول

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در تاریخ جمهوری اسلامی بعد از بنی‌صدر(عزل) و شهید رجایی(ترور) سومین رئیس‌جمهوری  بود  که دوره‌اش به پایان نرسید .

پرسش آن است که سرنوشت ریاست‌جمهوری در چنین شرایطی چگونه می‌شود؟ قانون اساسی به روشنی برای چنین وضعیتی راهکار دقیق ارائه داده است و روند قانونی اداره کشور و انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی به طور کامل پیش‌بینی کرده است.

طبق ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از ۲ ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را برعهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی شود و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

قانونگذار در اصل ۱۳۲ هم آورده است که «در مدتی که اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌ جمهور بر عهده معاون اول یا فرد دیگری است که به موجب اصل یکصد و سی و یکم منصوب می‌‌گردد، وزرا را نمی‌توان استیضاح کرد یا به آنان رأی عدم اعتماد داد و نیز نمی‌توان برای تجدیدنظر در قانون اساسی و یا امر همه‌‌پرسی اقدام نمود

قانون همه چیز را پیش‌بینی کرده است و معاون اول رئیس جمهور مسئولیت اداره دولت را بر عهده دارد و در کنار آن هم سایر قوا به دولت کمک خواهند کرد تا بعد از ۵۰ روز مردم دوباره برای انتخاب رئیس جمهور پای صندوق رای بروند.

دکتر سید ابراهیم رئیسی  ۶۴ ساله و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، جان به جان آفرین تسلیم کردند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری بود که جمهور و مردم را نه از زاویه قدرت سیاسی بلکه با رویکرد خدمت باور داشت و به آن عمل می‌کرد، فرهنگ خدمت را آینه تمام‌نمای دولتش قرار داد، او پیش و بیش از آن که خود را کارگزار بداند، خود را خدمتگزار و خادم مردم می‌دانست، ابایی هم نداشت که او را با همین عنوان بشناسند،خادم مردم. ساده زیست بود و ساده هم حرف می‌زد؛ در سفر استانی هر جایی که می‌رفت سراغ ساده‌زیستان و محرومان را می‌گرفت خدمت به مردم و حضور در میدان مثال زدنی بود و رفتارهای مردمی اش از یاد نخواهد رفت. شهادت رئیس جمهور رئیسی هم باعث می شود تا مردم و مسئولان با پشتکار و استقامت بیشتری مسیر او را برای اعتلای کشور طی کنندوموجب روحیه مضاعف وتلاش بیشتر می شود . مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی در کارنامه هشتمین ریئس جمهوربود.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

چاپ در شماره۱۵۴۵روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۳/۰۳/۰۱

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور