خستگی فعالان بازار لوازم خانگی از آمار درمانی ها

دخالت نکردن دولت، بهترین خدمت است

در حاشیه ششمین نمایشگاه فرصت های صادراتی ایران پنلی با عنوان دلایل عدم استقبال بازارهای جهانی از محصولات لوازم خانگی ایرانی برگزار شد. در این پنل احسان فدایی کارشناس لوازم خانگی و دبیر پنل، محمدرضا شهیدی دبیر انجمن صنفی صوتی و تصویری، عادل دهدشتی مدیر ارشد برند سازمانی گروه انتخاب، عباس ابهری عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، محمدحسین اسلامیان نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی، پرویز کلباسی مدیرعامل سیماران، فرشید گلزاده مدیرعامل صنایع لوازم خانگی مادیران و ابوالقاسم شانه ساز دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک حضور داشتند و به مشکلات تولید و فروش لوازم خانگی اشاره کردند. محمدرضا شهیدی دبیر انجمن صنفی صوتی و تصویری گفت : در سال های اخیر همواره درون ساختار تصمیم گیری ناهماهنگی های زیادی وجود داشته و مشکلات و موانعی که بر سر راه قرار گرفته به صورت خواسته یا ناخواسته توسط دولت زمینه ساز این شده که شرکت های تولیدی در داخل کشور دستشان برای هر نوع فعالیت اقتصادی بسته باشد.

کمیت گرایی دولت

ابوالقاسم شانه ساز دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک گفت: تامین مواد اولیه و قطعات در گذشته از کشورهای مختلف انجام می شد و لوازم خانگی کوچک بازار خوبی داشت. با تولیداتی که انجام می شد روی بازارهای صادراتی بهتر می توانستند کار کنند. اما یکی از مشکلات بزرگی که در چند سال اخیر به شدت رواج پیدا کرده و در اثر یک سیاستگذاری غلط و تداوم آن سیاست ایجاد شده این است که طی سال های گذشته گرفتار آماردرمانی و کمیت گرایی شده ایم. در مجموعه وزارت صمت در چند سال گذشته برای افزایش آمار کمی تولیدات، برای هر کسی که تقاضا داشته مجوز صادر شده است. افراد برای استفاده از تسهیلات تولید که در سال های گذشته تخصیص پیدا می کرد متقاضی تاسیس بنگاه های تولیدی کوچک می شدند. بدون آنکه صلاحیت آنها بررسی شود و تخصص لازم برای فعالیت در این حوزه را داشته باشند. تعدد مجوزها مشکل بزرگی ایجاد کرده است.

کشورهای همسایه هم تولیدات ایرانی را نمی خواهند

محمدحسین اسلامیان نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز  گفت: وقتی محصولات تولید شده، برای تهیه مواد اولیه از ارز بازار آزاد استفاده می کند، قیمت تمام شده آن افزایش می یابد. به طور مثال یک ماشین لباس شویی یا ظرف شویی ایرانی بالغ بر ۳۰۰ دلار هزینه تمام شده، دارد. چگونه این تولیدات با برندهای معتبر دنیا که با قیمت پایین تر یا هم اندازه قیمت تولیدات ایرانی در کشورهای همسایه عرضه می شود، می تواند رقابت کند. وقتی ما خودمان واردکننده تکنولوژی هستیم نمی توانیم با مشکلاتی که در حوزه ارز داریم قطعا نمی توانیم با برندهای خارجی رقابت کنیم. پرویز کلباسی مدیرعامل سیماران گفت : در گذشته صادرات به راحتی انجام می شد چون محدودیت ها و ممنوعیت ها کمتر از امروز بود و دخالت دولت را در بازار کمتر می دیدیم. هر مرحله که پیش می رویم دخالت و ورود دولت به بازار چه از سوی وزارت صمت و چه بانک مرکزی افزایش پیدا کرده لذا مسیر بسیار دشوار شده است. بنابراین ما که در گذشته می توانستیم به کشورهای اطراف صادرات انجام دهیم امروز صادراتمان به صفر رسیده است و بخشی از سود شرکت که از محل صادرات بود از دست رفته است. احسان فدایی کارشناس لوازم خانگی و دبیر پنل نیز  بیان کرد : به خیر تو امید نیست شر مرسان. همه فعالان لوازم خانگی در ایران بر این باورند که بهترین خدمت به مجموعه لوازم خانگی این است که دولت کاری نکند. چون حضور و تصدی گری دولت منجر به سردرگمی فعالان صنعت لوازم خانگی شده است. یک مثال عینی آن بیانیه های وزارت نیرو برای ممنوعیت تبلیغات اسپیلت هاست. در کشوری که مشکل آب داریم و در زمستان مشکل گاز داریم و هر چه پیشتر می رویم مشکلات وخیم تر می شود، بهترین روش به سمت انرژی های نوین و جایگزین کردن کولرهای آبی ست. مشکل اصلی ما در خانه است و هنوز مشکل داخلی ما حل نشده که به مسائل بیرون از کشور بپردازیم. یکی از مشکلات اصلی ما این است که سیاست های تشویقی به سیاست های تنبیهی تبدیل شده است.

چاپ در شماره۱۵۳۰روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۳/۰۲/۱۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور