ادعای  وجود ۱۲۰ هزار خودروی مازاد در پارکینگ ها  درست است  یا غلط؟

معمای  پیچیده

سمیه رسولی/ گروه اقتصادی

خودروسازان در حالی ادعا می‌کنند که ۱۲۰ هزار خودروی مازاد به منظور فروش به نرخ ۵ درصد زیر حاشیه بازار دارند که آمار تولید و فروش ۹ ماهه خودرو بیانگر مسائل دیگری است.صنعت خودروسازی در ایران با داشتن سهم ۲۰ درصدی از ارزش افزوده کل بخش صنعت و سهم حدود ۴ درصدی در تولید ناخالص‌داخلی (GDP)، از جایگاه مهمی در اقتصاد ملی برخوردار است. با این حال به دلیل سیاست گذاری‌های غلط، این صنعت با مشکلات بنیادین و چالش‌های زیادی از جمله نرخ پایین بهره وری، کیفیت نازل، قیمت بالا، زیان انباشته، بدهی‌های سرسام آور، بی توجهی نسبت به سلیقه و نیاز مصرف کننده دست به گریبان شده است. طی این ۴ دهه همه دولت‌ها به فراخور شرایط وعده‌های متعددی برای حل مشکلات این حوزه و بهبود فرایند تولید و عرضه مطرح کردند اما با دادن این وعده‌ها و اجرای برنامه‌های متعدد و موقت نه تنها گره‌ای از مشکلات صنعت خودروسازی کشور باز نشد بلکه به دامنه مشکلات افزوده شد و هر روز هم چهره جدیدی از خود نشان می‌دهد؛ به گونه‌ای که امروز صنعت خودروسازی هیچ مدافعی ندارد و صدای انتقاد همه نسبت به عملکرد آن بلند شده است.یکی از مشکلات حوزه خودرو مربوط به نحوه عرضه این محصول می‌شود؛ از حدود ۳ سال پیش که بازار خودرو بیش از پیش دچار آشفتگی و گرانی شده بود دولت تصمیم گرفت با شیوه‌ای تحت عنوان قرعه کشی، با ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو و قرعه‌کشی میان آنها، هرج و مرج را در بازار خودرو کاهش دهد.اما این شیوه خلاف آنچه که مسئولان تصور می‌کردند عمل کرد؛ یعنی با جولان دلالان علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که در خصوص خرید و فروش کد ملی برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی‌ها پیش آمد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار روز به روز بیشتر شد و مصرف‌کنندگان واقعی از بازار خارج شدند، تا جایی که امروز خودرو کاملاً از یک محصول مصرفی تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای شده است.دولت برای بهبود این فرایند تصمیم گرفت با راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو اقدام به عرضه انبوه خودرو به صورت مرحله‌ای کرد. در این بین نکته قابل توجه آنکه هر دو گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا در اطلاعیه‌هایی اعلام کرده‌اند که خودروهای مازاد دارند؛ سایپا حتی عدد هم ارائه کرد. بنابراین دو ابهام جدی مطرح می‌شود؛ نخست آنکه آیا خودروسازان خودرویی در پارکینگ‌ها نگه داشته‌اند که قرار است به اسم خودروی مازاد روانه بازار کنند؟ یا اینکه در ارائه آمار تولید و فروش شفافیت لازم را نداشته‌اند؟!

 

افت ۱۳ درصدی فروش خودرو

بر این اساس، بررسی عملکرد خودروسازان منتشر شده روی سامانه کدال (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) طی ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد که در مجموع ۷۲۸ هزار و ۹۱۵ دستگاه فروخته شده است.این در حالیست که در مدت مشابه پارسال ۸۳۶ هزار و ۷۶۸ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین فروش خودرو در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه پارسال با افت مواجه شده و خودروسازان ۱۰۵ هزار و ۸۵۳ دستگاه معادل ۱۲.۹ درصد کمتر فروخته‌اند.

 

کاهش ۱۰.۵ درصدی فروش ایران خودرو

بررسی عملکرد شرکت ایران خودرو نشان می‌دهد که این شرکت طی ۹ ماهه امسال ۳۹۴ هزار و ۴۳۹ دستگاه خودرو فروخته که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۴۴۰ هزار و ۳۷۹ دستگاه بود افت ۱۰.۵ درصدی معادل ۴۵ هزار و ۹۴۰ دستگاه را نشان می‌دهد.همچنین این شرکت صرفاً در ماه آذر ۵۲ هزار و ۷۹ دستگاه خودرو فروخته است.

چاپ در شماره۱۴۵۳  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور