گزارش « یادگار امروز» به مناسب روز مادر

مادر عشق بی نهایت

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تقویم ایرانی به عنوان روز مادر نام گذاری شده است . این روز گرچه به عنوان روز زن نیز یاد می شود اما به پاس مقام مادر و اهمیت جایگاه مادران در فرهنگ ایرانی اسلامی بعنوان روز مادر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

در ایران باستان «سپندارمذگان یا اسفندگان یکی از جشن های ایرانی ها بوده که طی آن  در پنجم اسفند به عنوان جشن روز زن و زمین برگزار شده است ، سپندارمذ فرشته و ایزدبانوی اسفند ماه در عالم مینوی نشانه مهر و بردباری اهورامزدا است و روی زمین، فرشته موکل بر زمین پاک و زن درستکار است ، در این روز مردان برای زنان هدیه می‌خریدند و از آنان قدردانی کرده و به جشن و سرور پرداخته و بانوان لباس‌های نو پوشیده و مادران از فرزندان خود هدایایی دریافت می‌کردند. در ۲۵ آذر ۱۳۱۹ انجمن حمایت مادران و نوزادان به پشتیبانی پهلوی اول تشکیل شد؛ در سال ۱۳۳۹، اعضای انجمن از محمدرضا پهلوی درخواست می‌کنند که تاریخ تأسیس انجمن، به‌عنوان روز مادر گرامی داشته شود و ۲۵ آذر به عنوان روز مادر در تقویم کشور در دوران پهلوی دوم ثبت و به طور رسمی  روز ۲۵ آذر ماه روز بزرگداشت مادران ایران با اجرای آیین‌های گوناگون در سراسر کشور جشن گرفته شد. پس از انقلاب اما با دستور امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی روز ولادت حضرت فاطمه زهرا به عنوان روز زن در نظر گرفته شد ، امام خمینی در اردی بهشت سال ۵۹ در جمع بانوان در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ فرمودند: ” اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با ‎‏سعادت فاطمه زهرا سلام ا… علیهاست ” ، و با آن توصیه تاریخی از  روز ولادت بزرگ بانوی جهان اسلام بعنوان روز مادردر نظام جمهوری اسلامی رسما رونمایی شد .

 

مادر بودن زیبا است

همه مادرها فرشته های آسمانی اند ، مقام شان شامخ و جایگاه شان در همه ملل و همه جوامع جایگاهی خاص و با ارزش است ،  یکی با دستانش تو را بزرگ می‌کند و بال و پر می‌دهد و دیگری با قلبش، یکی تو را روی چشمانش می‌گذارد، آن دیگری‌ها هم با عشق و دوست محبت ،  مادرها همه فرشته های آسمانی و سمبل ایستادگی و مهر و محبتند و خوبند و دنیایشان یکی است، مادرها حتی یک لحظه دست از دوست داشتن نمی‌کشند ، روز مادر مناسبتی است تا به بهانه آن  دست به دست هم بدهیم، تبریک بگوییم ،  جشن بگیریم، تدارک ببینیم و برنامه های متنوع در نظر بگیریم و چقدر زیباست لحظه‌ای که کنار مادر هستیم و با بوسه‌ای بر دستانش این روز را به او تبریک بگوییم ، مادر تکیه گاهی دوست داشتنی، آرام و قشنگ که با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست و چقدر خوشحالند فرزندانی که مادر در کنارشان است و مادرانی که فرزندان شان را در کنار خود دارند و با دیدن این صحنه‌ها لبخند می‌زنند و اشک شوق می‌ریزند. در این بین مادرانی نیز هستند که پا به سن گذاشته‌ و به هر دلیلی در کنار خانواده‌های خود زندگی نمی‌کنند ، ساکن خانه سالمندان شده‌اند و برخی دیگر در خانه‌های خود و با پرستار زندگی می‌کنند. آنها از فرزندان خود دور هستند و هر روز  دلتنگی می‌کنند اما روز مادر بیشتر از همیشه دلشان می‌گیرد و چشم به در منتظر ورود بچه‌هایی هستند که با جان و دل به آنها بال و پر دادند. برخی هم مادر خود را در قید حیات ندارند ، آنها روز مادر در حسرت مادر نه در کنار مادر که در کنار قبر او روز مادر را گرامی می دارند و برخی نیز دور از قبر مادر برای گرامیداشت یاد و خاطره مادر اشک می ریزند   ، مادر بودن چیز متفاوتی است، یک حال خوب و شگفت انگیز، یک انگیزه قوی و مسکنی آرام بخش. مادر بودن آنقدر زیباست که نمی‌توان با چیزی مقایسه‌اش کرد اما به همان مقدار هم سخت است؛ تحمل می‌خواهد، صبوری و بزرگ منشی می‌خواهد و همه اینها را مادر دارد. روز بزرگداشت زن  و مقام مادر منحصر و محدود به ایران نیست و بسیار از ملل دنیا یک روز را در تقویم خود بعنوان روز بزرگداشت زن ثبت کرده اند ، هر جامعه ، ملل و کشوری  با فرهنگ خاص خود برای انتخاب روز مادر سمبل و دلیلی دارد، اما آنچه اهمیت دارد قدردانی و تشکر از مقام مادر است؛ و این مراسم بهانه ای است تا توجه بیشتری به مادران داشته باشیم و به آنها ثابت کنیم که چقدر دوستشان داریم.

چاپ در شماره۱۴۴۵  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور