اشتباهات داوری در ورزش ایران و جهان

سید محمود امامیان/ دبیر کل ائتلاف بزرگ و ورزش ایران

 

یکی از مهم‌ترین موارد در ورزش، داوری است که با زدن یک سوت ناحق، حقی به ناحق رسیده و باعث تضعیف روحیه و یا شکست یک نفر، تیم و یا کشوری می شود که این امر موجب جریحه دار شدن احساسات نفر، تیم و حتی یک کشور می شود.

داوری در ورزش ایران و جهان سال هاست که تبدیل به یکی از مشکلات لاینحل در کلیه رشته های ورزشی در میادین آسیایی، جهانی و حتی المپیک شده است که متاسفانه تاکنون مسئولین فدراسیون های جهانی هم در این خصوص طرح و برنامه ای ارائه نکرده اند.

حتی با پیشرفت تکنولوژی در جهان در زمینه های الکترونیکی و مخابراتی در سال های اخیر و اضافه شدن برخی از فناوری ها به امکانات استادیوم ها‌ و سالن های ورزشی خصوصا در کشورهای صنعتی وفرا صنعتی ‌ در رشته های کشتی، والیبال، شنا، فوتبال و… شاهد استفاده از سیستم “ویدئو چک” یا بررسی ویدئویی هستیم که در حقیقت توانسته گره از برخی اعتراضات و‌ مشکلات بعضی از رشته های ورزشی  را باز نماید.

در سال‌های اخیر، برای کم‌کردن مسئولیت ها و فشارهای موجود بر داوران فوتبال، وسایلی مانند “خط دروازه هوشمند”، “اسپری محو شونده دیوار دفاعی”، “ارتباط بیسیم بین داوران و کمک داوران” و همچنین استفاده از “داور خط دروازه” وارد مستطیل سبز شده اند که البته توانسته اند تا حدودی مشکلات و اعتراضات موجود بازیکنان و مربیان را حل نمایند.

اما به هیچ‌عنوان‌نتوانسته‌اند همه اشتباهات داوری را به حداقل ممکن برسانند.

نخستین گام‌ برای کم‌کردن مشکلات داوران در زمین مسابقه، خصوصا در رشته‌هایی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال، هاکی و….. که‌ داور باید همپای بازیکنان (حتی به جهت پوشش و حضور در تمام نقاط زمین گاهی بیشتر از بازیکنان) بدود، برخورداری از آمادگی جسمانی بالاست.

در گذشته و حال اشتباهات داوری توانسته اتفاق بزرگی را رقم زده و بسیاری از تیم ها و نفرات را به ناحق پیروز و حتی به جام قهرمانی برسانند که اگر بخواهیم در این خصوص گفتگو کنیم موارد متعددی  را می توان مثال زد.

در نهایت باید فدراسیون های جهانی در خصوص قوانین داوری تجدید نظر کرده و قوانین عدالت محوری را جایگزین قوانین فعلی کنند تا همواره حق به حق‌دار برسد.

چاپ در شماره۱۴۲۷  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۱

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور