وقتی وزیر صمت به فکر تولید خودروی برقی است و  خودروسازان  عاجز از  حل  مشکلات

خودروسازان اندر خم تأمین قطعات

ادامه رکود اقتصادی و دیده‌ نشدن نشانه‌ها برای خروج از این وضعیت باعث شده تا تعدادی از فعالان و کارشناسان اقتصادی از سال گذشته درباره پیامد‌های تداوم رکود اقتصادی در صنعت خودرو هشدار داده و دولت را به اتخاذ برنامه‌ای حساب‌شده برای ایجاد رونق و توسعه در این صنعت فراخوانند، اما تا امروز نه تنها برنامه‌ای برای بهبود وضعیت وخیم این صنعت اتخاذ نشده که حتی با سیاست‌های دولت، شرایط این صنعت بحرانی‌تر نیز شده است.بسیاری از کارشناسان معتقدند وعده‌های بی پایه و اساس از سوی وزیر فعلی صمت و سایر وزرای گذشته عامل اصلی تخریب صنعت خودرو بوده و هست. حتی به تازگی علی‌آبادی با اعلام تولید خودروی برقی توسط خودروسازان، باز هم وعده جدید این صنعت را دچار مشکل جدیدتری خواهد کرد.ازآن‌جایی که اعمال هرگونه سیاست‌های مغایر با رشد تولید از جمله افزودن محدودیت‌ها و موانع جدید به سردرگمی شرکت‌های تولید خودرو منجر شده است، اما متولیان این بخش نمی‌خواهند درباره مشکلات در بخش صنعت خودروسازی شفاف سازی کنند و با سرپوشانی بر مشکلات، وضعیت را سخت‌تر کرده‌اند. صنعت و بازار خودرو کشور از مشکلات مختلفی از جمله آشفتگی بازار از حیث قیمت و عدم دسترسی مصرف کننده به خرید با قیمت مصوب کارخانه، ایمنی و کیفیت نامناسب خودرو‌های تولیدی و زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور رنج می‌برد به نحوی که این صنعت را به صنعتی ظالم از دیدگاه مردم و صنعتی مظلوم از دیدگاه صنعتگران مبدل کرده است.تولید خودرو در نیمه سال جاری به دلیل کاهش منابع ارزی و کمبود نقدینگی ۷.۷ درصد کمتر شد و تجمیع محصولات در انبار‌ها و زیاندهی شرکت‌ها نیز افزایش یافته است! البته طبق آمار وزارت صنعت در نیمه نخست سال، ۶۴۳ هزار دستگاه خودرو تولید شد که سهم سواری و بخش خصوصی به ۸۵ و ۲۲ درصد رسید که این میزان تولید خودرو باز هم نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

 

وعده وزیر برای تولید خودروی برقی محقق می‌شود؟!

عدم تولید مناسب و توزیع خودرو به بازار مصرف، چالش اصلی خودروسازان طی سال‌های اخیر است، اما با این همه دردسر در صنعت خودروسازی، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی، گفت که باید به سمت تولید خودرو‌های هوشمند در کشور حرکت کنیم.بحث تولید خودرو‌های برقی در کشور در سال ۱۳۷۸ شکل گرفت و از آن سال تمرکز برای تولید این خودرو جدی شد. به گفته علی آبادی، تولید داخل به دلایل مختلف از جمله ایجاد اشتغال بسیار مهم است، اما مهمتر از آن نوآوری است، در حال حاضر من نگران تولید خودروی برقی در کشور نیستم، چون این موضوع در کشور آغاز شده است، بلکه باید به سمت تولید خودرو‌های هوشمند در کشور حرکت کنیم و از این پس باید در این باره صحبت کنیم و لذا از امروز به مردم خبر از تولید خودرو‌های هوشمند را می‌دهیم. طبق آمار وزارت صمت که توسط دفتر صنایع خودرویی منتشر می‌شود، خودروسازان از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه تعداد ۵۳۵ هزار و ۹۰۳ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این در حالی است که برای رسیدن به هدف تعیین شده، خودروسازان باید ماهانه ۱۴۱هزار و ۶۶۶ دستگاه تولید می‌کردند که در این صورت باید در انتهای مردادماه شاهد تولید ۷۰۸ هزار و ۳۳۳ دستگاه خودرو می‌بودیم؛ بنابراین شرکت‌های خودروساز در پنج‌ ماهه امسال تنها سه‌چهارم هدف تعیین‌شده را محقق کرده‌اند و ۲۵ درصد از برنامه سیاستگذار عقب هستند.

چاپ در شماره۱۴۲۰  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور