راه صعود از دیگ جوشان آزادی می گذرد

بِبر و زندگی کن !

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

تیم فوتبال پرسپولیس ایران در بازی آخر خود در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا باید در یک دیدار حساس به مصاف الدحیل در تهران برود. نماینده ایران در این رقابت ها برای صعود به مرحله بعد نیازمند پیروزی است زیرا بر اساس فرمت جدید از ۵ گروه غرب  ۵ گروه شرق تیم های اول به طور مستقیم راهی مرحله حذفی و سه تیم از بهترین تیم های  مراحل گروهی هر منطقه به جمع شانزده تیم نهایی صعود خواهند کرد.

همین موضوع خود بازی پرسپولیس ایران و الدحیل قطر را به بازی مرگ  و زندگی برای نماینده کشورمان تبدیل کرده و سه امتیاز این دیدار تا حدود بسیار زیادی شاگردان گل محمدی را به مرحلع حذفی خواهد فرستاد .

پرسپولیسی ها در غیاب لشکری از مصدومان در یک دیدار سخت خارج از خانه در عربستان برابر تیم متمول و پرستاره النصر با کلکسیونی از ستاره های دنیای فوتبال یک نمایش بی نقص و کم نظیر را ارائه داد ، تساوی برای پرسپولیس در نبرد با نماینده سعودی ها  نتیجه فوق العاده ای نبود، اما نشانه هایی بسیار مهم و امیدوارکننده در سبک بازی پرسپولیس وجود داشت که همین سبک زیبا و تغییرات خوب گل محمدی ، هر چند می توانست نماینده ایران را با دست پر از عربستان خارج کند اما در روز آخر برابر الدحیل قطر امیدها را برای پیروزی قاطع و صعود به مرحله حذفی بالا برده است .

پرسپولیس ابراز و شرایط تکرار ۲-۴-۴ را ندارد، گل محمدی با متوجه شدن این موضوع در تصمیمی بسیار خوب و شجاعانه تیمش را با سیستم ۳-۳-۴به میدان فرستاده بود ، در مسابقه رفت که منتج به پیروزی دو بر صفر سعودی ها شد ،  بارها از مرکز زمین و فضای پشت محوطه جریمه پرسپولیس، ارسال‌های مورب به جناحین داده شده و موقعیت های زیادی خلق شد ، به همان میزانی که در بازی رفت میانه های میدان در اختیار النصری ها بود ، پرسپولیس استراتژی اش در بازی برگشت آن هم در خانه حریف شلوغ کردن فضای میانه میدان بود و حضور همزمان میلاد سرلک و مسعود ریگی با وظایف غالب دفاعی، منجر شد النصر بر خلاف بازی رفت و حتی هنگام ۱۱ نفره بودن نیز موقعیت چندانی نداشته باشد.

کاهش فضای خالی در سمت راست در فاز دفاعی یکی از مزایای حضور دانیال اسماعیلی فر در ترکیب پرسپولیس است ، او هر چند در فاز تهاجمی این اثر را ندارد اما در فاز دفاعی یک مهره توانمند است ،

هم گولسیانی و هم کنعانی زادگان در لحظات زیادی از هر بازی قادر به تشخیص دقیق فضای پشت سر خود و فاصله تا دروازه نیستند و این یعنی یک فضای قابل توجه برای جایگیری مهاجمان حریف و ضربه زدن به سمت دروازه ، این موضوع در کنار خلا مهاجم ششدانگ از ضعف های اصلی تیم یحیی گل محمدی است و او این فرصت را باید داشته باشد که این خلاها را جبران کند.

او که روزهای پرحاشیه ای را سپری کرده و بواسطه این حواشی پرسپولیس امتیازات حساسی را در لیگ برتر و همچنین بازی با استقلال تاجیکستان از دست داده است می داند که باید روزهای کم حاشیه ای را سپری کند تا پرسپولیس به ساحل آرامش برسد .

پرسپولیس با وجود اینکه نبرد و می توانست برنده باشد اما در مجموع  در ریاض دست به کار بزرگی زد و نوار برد‌های متوالی النصر را پاره کرد ، در بین تیم‌های دوم گروه، احتمال صعود تیم دوم گروه اول بسیار قوی به نظر می‌رسد واز طرف دیگر تیم دوم گروه سوم هم به احتمال زیاد نتواند به جمع تیم‌های برتر راه یابد و از بین ۳ تیم دوم سایر گروه‌ها، یک تیم حذف و دو تیم به مرحله بعدی راه خواهند یافت. شرایط امتیاز‌ها به گونه‌ای است که سپاهان و پرسپولیس که رقابت نزدیکی در لیگ دارند، در آسیا هم وارد رقابت غیرمستقیم شده‌اند و ممکن است سرنوشت صعود و حذف‌شان به یکدیگر گره بخورد.

برتری سپاهان مقابل نیروی هوایی عراق باعث شد تا جایگاه این تیم در رده دوم تثبیت شود. حال این تیم این فرصت را دارد که با پیروزی مقابل الاتحاد در هفته پایانی به عنوان تیم نخست به دور بعد راه یابد و بازی مساوی نیز نماینده ایران را به عنوان یکی از بهترین تیم های دوم راهی مرحله حذفی خواهد کرد.

با نتایج  ثبت هفته پنجم گروه پنجم تکلیف صدرنشینی النصر و رده دوم پرسپولیس مشخص شد و حالا باید وضعیت صعود و عدم صعود پرسپولیس مشخص شود. پرسپولیس در صورت از دست دادن امتیاز مقابل تیم بی‌انگیزه الدحیل به احتمال زیاد حذف خواهد شد، ولی با پیروزی این تیم شانس مناسبی برای صعود خواهد داشت. پرسپولیس در هفته آخر و در برابر انبوه تماشاگران خود میزبان است، در صورت پیروزی برابر الدحیل و شکست سپاهان قطعاً به جمع ۱۶ تیم پایانی راه خواهد یافت.

حالت دیگر صعود پرسپولیس کمی پیچیده‌تر است. پرسپولیس در صورتی‌که بالاتر از تیم دوم گروه دوم قرار گیرد به مرحله بعدی راه خواهد یافت، ولی تکلیف تیم دوم این گروه نامشخص اشت. در این گروه نسف‌قارشی ۱۰ امتیازی است و شارجه با ۸ و السد با ۷ امتیاز در رده دوم و سوم هستند. در روز آخر شارجه به مصاف الفصیلی اردنِ حذف شده خواهد رفت و نسف قارشی و السد مصاف مرگ و زندگی دارند که نتایج این بازی‌ها در سرنوشت پرسپولیس موثر است. در هفته آخر اگر پرسپولیس و شارجه هر دو برنده شوند و شارجه بتواند تقاضل گل بهتری از پرسپولیس داشته باشد، پرسپولیس حذف خواهد شد، مگر اینکه السد بر نسف قارشی غلبه کند و در رده دوم قرار گیرد و پرسپولیس با امتیاز بیشتر صعود خواهد کرد. شانس بزرگ پرسپولیس آن است که بازی پرسپولیس در هفته آخر پس از سایر گروه‌ها برگزار می‌شود و شاگردان یحیی گل محمدی با علم به اینکه چه نتیجه‌ای تضمین‌کننده صعودشان خواهد به میدان خواهند رفت.

چاپ در شماره۱۴۲۰  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور