سیستم نگهداشت ساختمان؛  موضوعی  مغفول مانده

 منوچهر شیبانی/ رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان

مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان دارای نقد است . اگر سیستم نگهداشت ساختمان قبل از وقوع حادثه پلاسکو وجود داشت قطعا این حادثه رخ نمی داد.موضوع نگهداشت ساختمان موضوعی است که تاکنون به آن میزانی که شایسته پرداختن بوده به آن توجهی نشده است همایش نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی تلاش خواهد کرد تا بتواند به موضوع نگهداشت ساختمان از جنبه حفظ منابع ملی و بهداشت و آسایش و در نهایت صرفه اقتصادی به آن بپردازد. در حقیقت این کنفرانس از پیوند دانشگاه و صنعت ساختمان آغاز شد و یکی از تبلورهای واقعی بحث پیوند دانشگاه و صنعت است.در حوزه نگهداشت ساختمان فقط نباید به موضوع فنی توجه کرد. باید موضوع ساختارهای نگهداشت را نهادینه کنیم تا از زمانیکه ساختمان احداث می شود تا بهره برداری می شود دولت و نهادهای عمومی پروژه را هدایت کنند. اما متاسفانه بعد از اتمام پروژه می بینیم که هیچ نهادی برای نگهداشت ساختمان وجود ندارد. باید نهادهای اجرایی را تببین کنیم تا بحث فرهنگ سازی نگهداشت ساختمان را تقویت کنند اما متاسفانه از این موضوع غفلت شده است. البته باید در نظر داشت که موضوع حقوقی و تبیین آن باید جدی گرفته شود و اگر شخصی خواست ساختمان خود را به روز کند و نیاز مالی داشت این موضوع در چارچوب بیمه و تسهیلات عملیاتی شود.مدیریت نگهداشت ساختمان بیشتر معطوف بحث های فنی بوده است. حتی در برخی از کتاب ها از تعمیر و نگهداری نام برده شده است در حالیکه در صنعت ساختمان هم موضوع تعمیر و هم موضوع نگهداری مطرح است اما باید بدانیم که واژه نگهداشت فراتر از بحث فنی را در بر می گیرد.در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تاکید شده که اگر بازرس ساختمانی را نا ایمن تشخیص دهد، آن ساختمان باید تخلیه شود؛ چرا که این مورد در تعارض با منافع شخصی مردم بوده و به همین دلیل تا به حال انجام نشده است.     نبود تفکر سیستمی باعث دردسر در بخش‌های مختلف نگهداری از ساختمان خواهد شد. در برخی از کشورها حتی تعویض پریز هم به عهده نماینده نگهداری ساختمان گذاشته است. موضوعاتی از این قبیل می‌تواند در فرایند بهبود وضعیت و نگهداری ساختمان مهم و تأثیرگذار باشد.با پدیده عجیبی روبرو هستیم که به آن دو نقشه‌ای گفته می‌شود. زمان تصویب نقشه منطبق با اصول جامع و تفصیلی روی پروانه ساخت قرار می‌دهد و نقشه دیگری را اجرا می‌کند. در حقیقت می بینیم که جواز ساخت برای یک واحد مسکونی سه طبقه داده می شود اما در عمل یک ساختمان ۹ طبقه احداث می شود. باید این موارد و دریافت جریمه توسط شهرداری ها از بین برود. این معضل را باید در این حرفه حل کنیم. اگر می شود طرح جامع و تفصیلی اشتباه کند و ساختمان ۳ طبقه، ۹ طبقه شود پس طرح را اصلاح کنیم و اگر درست است جلوی آن را بگیریم. بحث درآمد شهرداری از تخلف باید حذف بشود و به جای آن درآمدهای دیگری برای شهرداری در نظر گرفته شود، آسیب درآمدزایی شهرداری از محل خلاف ها به آیندگان ما خواهد رسید.

چاپ در شماره۱۴۱۰  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۰۱

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور