فساد مافیای صنعت خودرو به نمایشگاه ها راه یافته است

امیری مقدم/ کارشناس صنعت خودرو

بدنه وزارت صمت به خودروسازان جهت حضور در نمایشگاه های مختلف خودرویی مانند گردهمایی اصفهان فشار وارد کرده  و دیکته حضور توام با هزینه گزاف به آن ها تحمیل می شود.فلسفه برپایی «نمایشگاه های خودرو» در کشورهای پیشرفته معرفی محصول جدید است، چنانچه شرکتی در طول یکسال عملکرد خود «نوآوری» نداشت ملزم به «حضور» در نمایشگاه نخواهد بود. اما در ایران متاسفانه «برپایی» نمایشگاه با اهداف آن «معکوس» معنی می شود؛ شنیده ها حاکی از آن است که اگر تولیدکننده ای خودرو جدید جهت معرفی نداشته باشد با «تحمیل» هزینه های گزاف به واحدهای خودروساز آن ها را «مجبور» به شرکت در نمایشگاه ها می کنند.در دنیا غالبا نمایشگاه ها در اختیار صنوف تخصصی مانند اتاق های بازرگانی و انجمن های صنفی جهت انتقال و انتشار دستاوردها و درخواست ها است. معتقدم صنعت خودرو کشور در شرایط فعلی نیازی به تعدد نمایشگاه ندارد، متاسفانه «نمایشگاه های خودرویی» محمل هزینه های خواسته شده از سوی برخی افراد است؛ اغلب شرکت های که در این نمایشگاه ها حضور می یابند هیچ ارزش افزوده ای را کسب نکرده و سود ناشی از برپایی این گردهمایی ها به عده ای در بدنه وزارت صمت می رسد.بدنه وزارت صمت به خودروسازان جهت حضور در نمایشگاه های مختلف خودرویی فشار وارد می کنند، منظور از بدنه وزارت صمت برخی از کارشناسان این وزارتخانه هستند که با دیکته «حضور» به خودروسازان، آن ها را به این گردهمایی های تحمیلی می آورند. در کنار این مورد نیز برخی از قدرت های سیاسی محلی نیز اجبار به حضور خودروسازان بزرگ در نمایشگاه های استانی دارند. فساد مافیای صنعت خودرو متاسفانه به نمایشگاه ها نیز راه یافته و عده ای از این موضوع منتفع هستند. می گویند دلیل برپایی نمایشگاه های خودرو در کشور علاوه بر معرفی دستاوردها، استفاده از نظر بازدیدکنندگان جهت بهبود تولید یا عرضه محصول است.آیا  نظر مشتریان یا بازدیدکنندگانی که یکسال باید در صف تحویل خودرو باشند، می تواند مشکلی از خودروسازان حل کند؟ زمانی که یک شرکت خودروساز برای نظرسنجی در خصوص رنگ سپر یک محصول انجام می دهد از عقیده بازدیدکنندگان استفاده خواهد کرد؟ مجری برگزاری نمایشگاه یا شرکت های خودروساز اعلام کنند که در کدام نمایشگاه آپشن کیفی و ایمنی را کشف کردند؟ زمانی که «بنچ مارک» خودرو در کشور به اندازه سطح ابتدایی خارجی ها به ویژه چینی ها نرسیده، با این شرایط می خواهند از مشتریان نظرخواهی کنند؟معتقدم وزارت صمت موظف به تشویق ایده ها و نوآوری های صنعتگران و نوآوران جوان است، اگر این وظیفه را وزارتخانه مذکور به درستی انجام ندهد، صنعت خودرو رشد نخواهد کرد. گفت بخشی از هزینه نمایشگاه مربوط به مجریان آن است و عمده مخارج مربوط به غرفه سازی ها است، گاهی هزینه غرفه ها از هزینه شرکت در نمایشگاه خودرو گران تر است. «برپایی» نمایشگاه با اهداف آن «معکوس» معنی می شود؛ شنیده ها حاکی از آن است که اگر تولیدکننده ای خودرو جدید جهت معرفی نداشته باشد با «تحمیل» هزینه های گزاف به واحدهای خودروساز آن ها را «مجبور» به شرکت در نمایشگاه ها می کنند.

چاپ در شماره۱۳۹۸ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۷

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور