شهرداری تهران به واردات واگن روی آورده است
از مدتها قبل قرار بر تولید واگن ساخت داخل برای شهرداری تهران شد اما سفر شهردار تهران به چین برای حضور در اجلاس راه ابریشم برخی برنامه ریزی ها در این خصوص را به نظر می رسد دچار نقص و تردید کرده است.در این سفر دو تفاهمنامه و دو قرارداد میان شرکت واگنسازی تهران با شرکای چینی به امضا رسید. یکی از این دو تفاهمنامه، استفاده از ظرفیت مجوز خرید ۱۰۵۰ دستگاه واگن مترو برای شهر تهران است و با امضای آن تولید ۲۵۹ دستگاه واگن شبیه به کنسرسیوم ۶۳۰ واگنی که پیشپرداخت آن انجام شده است، صورت خواهد گرفت.رضا شیخ طاهری مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران در این خصوص می گوید: “موضوع دوم تفاهمنامه با طرف چینی، به ظرفیتسازی برای مجموعه واگنسازی تهران بازمیگردد؛ چرا که مجموعه واگنسازی تهران، تنها مجموعه تولیدکننده واگن مترو در ایران است”.اظهارات این مقام مسئول در حالی است که ۴۹ درصد سهام شرکت واگنسازی تهران متعلق به طرف مقابل شرکت CRC چین است. فراموشی قول و قرارهای حدود شش سال پیش، با برآورد نهادهای دولتی، اعلام شد نیاز کشور به ۲ هزار دستگاه واگن مترو، اجتنابناپذیر است و با توجه به تاکید بر داخلیسازی و حمایت از محصولات و تکنولوژی ساخت داخل، سهم قابل توجهی برای مشارکت کارخانجات داخل ایران در این پروژه در نظر گرفته شده بود.همان زمان مقرر شد از مجموع ۲ هزار دستگاه واگن، تعداد هزار و ۵۰ دستگاه جهت رفع نیاز حمل و نقلی پایتخت و ۹۵۰ دستگاه نیز برای کلانشهرها تامین شود. از این میزان، برای تولید داخلی واگن با شرکتها و کارخانجات معتبر و با سابقه، مقرر شد تولید و تأمین ۱۵۰ واگن به یکی از شرکتهای مهندسی و ساخت لوکوموتیو داخلی و ۱۴۴ دستگاه واگن دیگر نیز به شرکت واگن سازی دیگر سپرده شود و قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه نیز با شرکت چینی CRC بسته شد.حتی در زمانی که «شهریار افندی زاده» معاون کنونی وزیر راه و شهرسازی و قائم مقام معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در سال ۹۷ بود به این موضوع اشاره کرده بود که تأمین ۶۳۰ واگن برای متروی تهران در دستور کار قرار دارد که طبق مناقصه انجام شده از سوی وزارت کشور، شرکت واگنسازی تهران و یکی از شرکتهای چینی به عنوان برنده مناقصه اعلام شدند.اما این روزها و پس از گذشت سالها و فراز و فرودهای بسیار در جریان واردات واگن و افزودن به توان و سرعت سامانه ریلی کشور و با وجود قرار و مدارهای بسیارِ شهرداری تهران با شرکتهای مختلف داخل کشور، گویا شهرداری تصمیم خود را برای خرید ۶۳۰ واگن از چین، به خرید حدود ۸۰۰ واگن رسانده و از برنامه تولید داخلی واگنها در کشور منصرف شده است. حال سوال اینجاست که با وجود تاکیدات مکرر مسئولان مبنی بر استفاده از ظرفیتهای تولید داخل و افزایش توان تولید، بهرهگیری از دانش و توانمندیهای جوانان ایرانی و اشتغال آفرینی، چنین تصمیمی چگونه توجیه میشود؟ این میان، عجیبتر انکار وجود کارخانجات مجهز و در حال تولید واگن در کشور توسط مدیر عامل شرکت واگنسازی تهران است.قوانینی برای استفاده حداکثری از توان تولیدی کشور همانگونه که در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی تاکید بر اعتماد به توانمندی تولید داخل و محصولات ساخت داخل کشور شده است، وزارت صمت نیز موظف به تعریف فرایندهایی برای عمل به این مهم و نظارت بر انجام آن در کشور شده است.
چاپ در شماره۱۳۹۷ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
دیدگاه ها