تاریخ سازی پاراآسیایی ها در هانگژوی چین

طلایی تر از همیشه

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

ایران نایب قهرمان بازی های پاراآسیایی هانگژوی چین شد . پرونده نوزدهمین دوره بازی‌های پاراآسیایی هانگژو درحالی  با نایب قهرمانی کاروان ایران بسته شد که در سه دوره‌ گذشته این مسابقات ایران دو دوره چهارم و یک دوره هم رتبه سوم را از آن خود کرده بود.

در این دوره  از بازی‌ها کاروان ورزشی ایران فراتر از پیش بینی ها عمل کرد و نه تنها یک پله صعود داشت که با قرار گر فتن در سکوی نایب بهترین جایگاه را  در ادوار بازی‌های پاراآسیایی به خود اختصاص داد.

این بهترین نتیجه برای ایران در چهار دوره برگزاری رقابت های پاراآسیایی بوده است ، کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۰ با کسب ۲۷مدال طلا، ۲۴نقره و ۲۹مدال برنز، در اولین حضورش به مقام چهارم دست پیدا کرد ،  در بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۴ ایران یک جهش محسوس را از حیث کسب مدال کسب کرد و با کسب ۳۷مدال طلا، ۵۲نقره و ۳۱مدال برنز، بازهم به مقام چهارم رسید؛ اما ۱۰مدال طلا بیش از دوره‌قبلی کسب کرد.

در مسابقات آسیایی جاکارتا که اوج کار کاروان پاراآسیایی بود ، ایران با کسب ۵۱مدال طلا، رکورد ادوار حضورش را شکست  و به مقام سوم نیز دست یافتن تا یک‌پله صعود در این‌عرصه را تجربه کنند.

در این دوره اما کاروان ورزشی ایران  به‌شکل اعجاب‌انگیزی توانست از ژاپن عبور کرده  و برای اولین‌بار بعد از کشور چین رتبه دوم را با مجموع ١٣١ مدال از جمله ۴۴ طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز صاحب شود.

ایران در حالی به این افتخار مهم و چشمگیر در پاراآسیایی رسیده است که بازی های آسیایی نسبت به دوره گذشته چند پله نزول کرده و به رتبه ششم رسیده بود ، پارآسیایی ها با کمترین بودجه و اعزام حداقلی به مسابقات بین‌المللی، توانسته اند  طی ۴دوره اخیر همواره  در بین ۴سکوی برتر آسیا قرار بگیرند. کاروان ایران در دوره اخیر مسابقات پاراآسیایی هانگژو ۲۰۲۲ هم افتخار بی سابقه ای را رقم زده و در جایگاه دوم بازی ها قرار گرفت تا نشان دهد از حیث شایستگی در کسب مدال و درخشش تفاوت محسوسی با آسیایی ها دارد .

به رغم این در خشش اما نگاهها به آسیایی ها برجسته تر از پاراآسیایی هاست ، اغلب رشته‌هایی که ورزشکارانی بدون مشکل جسمی دارند، بخش خصوصی از آن‌ها حمایت می‌کند و اسپانسرینگ آن ها را تامین می کنند اما در رشته‌های پارالمپیکی و پاراآسیایی این حمایت ها یا وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است و علاوه بر این  قرارداد ورزشکاران معلول اصلاً قابل‌قیاس با ورزشکاران دیگر نیست.

در حالی بازی های آسیایی هانگژو در کمتر از ‏یک ماه در جریان بود تمام ‏رسانه ها به ‏صورت زنده به پوشش خبری این رویداد مهم مشغول بودند ‏و صدا و سیما هم با دو شبکه به پخش مستقیم رقابت ها ‏می پرداخت که رسانه ها و به ویژه صداوسیما در پوشش مستقیم بازی های پاراآسیایی  این کار را نکرد  و ‏در سایت ها و خبرگزاری های ورزشی و قسمت ورزش ‏خبرگزاری های هم خبری از صفحه مخصوص بازیهای ‏پاراآسیایی و ارائه خبر و گزارش به صورت زنده وجود نداشت  و تلویزیون هم به پخش برخی رقابت ها از شبکه ‏ورزش بسنده به صورت محدود کرده و خبری از شبکه ۳ هم نبود .

با این وجود از  مجموع ۱۳۱ مدال کاروان فرزندان ایران،  ۸۱ مدال کاروان سهم مردان  و ۴۰ مدال سهم بانوان ایران بود ، یک مدال طلا میکس (تیم مردان و زنان)، یک مدال برنز میکس ( تیم مردان و زنان)۳۱ مدال طلا مردان، ۱۲ مدال طلا زنان، ۳۴ نقره مردان، ۱۲ نقره زنان، ۲۴ برنز مردان و  ۱۶ برنز زنان شدند تا یک تاریخ سازی بی سابقه در ورزش ایران با نایب قهرمانی کشورمان در رقابت های پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانگژوی چین ثبت شود.

این درخشش بی سابقه نوید حضوری پرقدرت از سوی پاراآسیایی ها در رقابت های پارالمنپیک لندن است که البته نیازمند سیاست گذاری درست ، حمایت به دور از تبعیض و بستر سازی اصولی تر برای درخششی از سوی معلولین و جانبازانی است که فراتر از آسیا  جهانی شده اند و می توانند ماندگارتر از دوره گذشته پاراالمپیک ظاهر شده و در لندن تاریخ سازی کنند.

چاپ در شماره۱۳۹۷ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۶

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور