ایران نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتردر صنایع الکترونیکی است

میرزایی /کارشناس خودرو

در انقلاب جهانی خودروهای آینده که حول نرم‌افزار و الکترونیک خواهد بود، ایران نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری در صنایع الکترونیکی و نرم افزاری دارد.در عصری که انواع فناوری های حمل و نقل با سرعت بی‌ سابقه ‌ای در حال پیشرفت است، هر روز در انتظار پیشرفت ‌های خیره کننده و نویدبخش جهت افزایش راحتی و رضایت مصرف ‌کننده هستیم. بیشتر کارشناسان دنبال دلیلی هستند که چرا سرمایه گذاری در صنعت خودرو طی سه دهه گذشته برای فناوری های نوظهور انجام نشده یا چرا محصولات تولیدی صنایع خودروسازی مطلوبیت لازم را نداشته و توانایی ساخت خودروهای پاک (مانند خودروهای برقی) در کشور موجود نیست. گاهی ادعاهای بی پایه در بومی سازی بعضی از تکنولوژی ها به اطلاع عموم می رسد که با واقعیت های صنعت و کیفیت محصول همخوانی ندارد. کشورهای پیشرو در زمینه های مختلف فن آوری سال ها پیش شروع به فعالیت تحقیقاتی خود کرده اند. در حال حاضر تکنولوژی های نوظهور مانند خودروهای برقی به تولید انبوه رسیده، قوانین تجاری و سیاسی حاکم در دنیا عامل تعیین و تغییر سرعت پیشرفت است. به بیانی بهتر شروع هر نوع تحقیق و توسعه برای تولید خودروهای الکتریکی پر هزینه و کم فایده است. علاوه به بررسی تحولات خودروهای برقی لازم است به انقلاب بعدی این صنعت یعنی وسایل نقلیه خودران و متصل توجه و برنامه ریزی دقیق برای ۲۰ سال آینده انجام تا پشیمانی مشابه خودروهای الکتریکی برای متولیان ایجاد نشود.وسایل نقلیه متصل که بیشتر به عنوان سیستم های حمل و نقل هوشمند اشتراکی شناخته می شوند، با محیط اطراف در تعامل هستند. این نوع فن آوری افزایش اتصال خودرو با زیرساخت ها و سایر وسایل نقلیه را فراهم می کند. این اتصال شبکه ای به تبادل آنلاین اطلاعات در مورد شرایط جاده، به‌ روزرسانی ‌های ترافیک، پیش‌بینی آب‌ و هوا یا مسیریابی به رانندگان با محیط خود می شود. این تحول شهری و خودرویی، بسیاری از فرصت های جدید تجاری را نوید می دهد. در همین راستا «وسایل نقلیه خودران» که به عنوان خودروهای بدون راننده شناخته می شوند، نشان دهنده اوج اتوماسیون در صنعت خودرو است. این وسایل نقلیه از حسگرها و سیستم ‌های پیچیده استفاده می‌کنند تا موقعیت جهانی و محیط محلی خود را تشخیص و با دخالت یا عدم دخالت انسانی مسیر خود را طی کند. درک اصطلاحات در چشم انداز وسیله نقلیه متصل و خودران ضروری است؛ چرا که عباراتی مانند خودروی متصل (CV)، خودروی خودران (AV)، خودروی متصل و خودران (CAV)و حمل و نقل متصل و خودران (CAM)اغلب توسط عموم به جای یکدیگر استفاده می شوندکه از نظر فنی با هم تفاوتهای اساسی دارند. توجه به این نکته مهم است که انقلاب خودروهای خودران و متصل فقط یک تغییر در نوع وسایل نقلیه نیست. این فن آوری شامل یک تحول کلی در بخش حمل و نقل یک جغرافیا است. فلسفه این فن آوری تمرکز بر گسترش حمل و نقل پاک توام با دسترسی آسان اقشار مختلف جامعه دارد. همین موضوع سبب شده که ایندکس قابلیت های عملی بودن خودروهای خودران و متصل درسطح یک شهر نه در سطح یک خودرو ارزیابی شود.

چاپ در شماره۱۳۸۸ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۶

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور