سرمایه گذاری کشور روی درآمد ارزی گردشگری ضرورت دارد

چشم  پوشی از درآمد دلاری

روز ۳۰ مهر ماه بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، هدف کمی تعداد گردشگر ورودی به کشور در پایان این برنامه را ۱۵ میلیون نفر تعیین کردند. ادعایی که برای بسیاری بخشی از همان مجموعه عددسازی و وعده‌های دست نیافتنی به نظر می‌آمد.این ادعا از سوی مجلس نشینان در حالی مطرح می‌شود که آمار‌ها نشان می‌دهد گردشگران خارجی در سال ۲۰۲۲ رقمی حدود ۶.۲ میلیارد دلار در ایران هزینه کرده اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۷۳.۵ درصد رشد داشته است. همچنین شواهد نشان می‌دهد درآمد ۶.۲ میلیارد دلاری ایران از محل هزینه‌کرد گردشگران خارجی نیز بر مبنای همان نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شده است.از سوی دیگر یک مقایسه ساده میان ایران و همسایه دیگرش ترکیه نشان می‌دهد که چطور این کشور با استفاده از صنعت گردشگری حتی توانسته در حد درامد‌های نفتی ایران نیز درآمد کسب کند.

 

صنعت گردشگری بازده نامحدود دارد

مرتضی خاکسار درباره مساله گردشگری و درآمدزایی از این صنعت  می‌گوید: «با توجه به اوضاعی که در وضعیت گردشگری وجود دارد و در حالی که من همواره هم گفته ام صنعت گردشگری یک صنعت با بازده نامحدود است و اگر شما هر چقدر که هزینه کنید در بستر برنامه برای گردشگری، جا بازتر و بازگشت بیشتر خواهد شد. یعنی هر چه امکانات تور‌های ورودی که ارز وارد کشور می‌کنند را بیشتر افزایش بدهیم همچنان جا باز است یعنی ما یک بستر محدود نداریم.

 

سرمایه گذاری کشور‌ها روی درامد ارزی گردشگری

این کارشناس در ادامه با اشاره به ارزآوری صنعت گردشگری نیز می‌گوید: «اگر در بازار‌های جهانی ببینید GNPهای گردشگری یعنی درآمد‌های ناخالص ارزی داخلی و درآمد‌های ناخالصی خارجی در کشور را در این گردشگری بالاترین نرخ را دارد. کشور‌هایی مثل چین، هند، روسیه و حتی کشور کوچکی مثل سنگاپور در حال سرمایه گذاری‌های کلان در این بخش هستند. سنگاپور به عنوان یک کشور کوچک با همین گردشگری به رونق و شکوفایی اقتصادی بالایی رسیده و نرخ بیکاری‌اش به کمترین میزان ممکن رسیده است. همچنین میزان تورم در این کشور به پایین‎ترین سطح خود رسیده و ارزش پاسپورت سنگاپور هم همتراز کانادا و آمریکا قرار گرفته و همه این موارد است که نشان می‌دهد باید به اهمیت مساله گردشگری پی ببریم.»خاکسار در ادامه با اشاره به طرح مساله ۱۵ میلیون گردشگر در برنامه هفتم توسعه و اینکه با توجه به ۵ ساله بودن برنامه یعنی برآورد خود طراحان نیز رقم بسیار پایین ۳ میلیون گردشگر در سال است که یعنی در مقابل کشور‌های همسایه رقم بسیار ناچیزی است می‌گوید: «در دولت رئیسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شد، اما آن اتفاقی که ما کارشناسان امید داشتیم و آن انقلابی که باید در سیستم گردشگری رخ می‌داد و باید در قوانین گردشگری تغییر حاصل می‌شد، رخ نداده است.»وی می‌افزاید: «قوانین گردشگری ایران باید اصلاح شود تا دست و پای متولیان گردشگری و خود گردشگران را بازتر کند و راه ورود تسهیلات به حوزه گردشگری را باز کند و مسیر رسیدن به روادید گردشگری را تسهیل کند و همچنین باید تلاش شود دریافت و صدور ویزا میان ایران و برخی کشور‌ها از بین برود و سامانه‌ای برای ویزای فوری در فرودگاه ایجاد شود. به همه این موارد برای رونق گردشگری باید بیشتر توجه شود.»این کارشناس گردشگری با اشاره به مساله امنیت برای گردشگران نیز ادامه می‌دهد: «برای رونق گردشگری، معرفی ایران به عنوان یک کشور امن به دنیا باید در دستور کار قرار بگیرد.

چاپ در شماره۱۳۸۷ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۴

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور