بازار وارد تنش جدیدتری شد

آزمون و خطاهای دولت در بازار  خودرو

از سامانه یکپارچه فروش خودرو تا عرضه خودرو در بورس، راه‌هایی است در دولت سیزدهم آزمون و خطا شد و نحوه اجرای آن واکنش‌های مختلفی را از سوی صاحبنظران به دنبال داشت.همزمان با نقش پررنگ تورم در اقتصاد ایران و افزایش قیمت دلار، صاحبان خودرو به سرمایه‌دار تبدیل شدند. افرادی هم که تاکنون موفق به خرید خودرو نشده‌اند، امید چندانی برای خرید ندارند. این در حالی است که مسئولان دولتی تصور می‌کنند دریافت مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند موجب سر و سامان دادن به بازار خودرو شود. غافل از اینکه تا تورم در کشور ما روند افزایشی داشته باشد، در ماهیت سرمایه‌ای بازار خودرو تغییری ایجاد نخواهد شد.هرچند در مورد قیمت خودرو در بازار آزاد، وزارت صمت از تریبون‌های مختلف اعلام کرده که این قیمت‌ها را قبول نداشته و آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، اما واقعیت آن است که تورم بالا در اقتصاد ایران در نهایت منجر به عرضه کم و دو نرخی شدن قیمت خودرو (قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد) شد.اما واقعیت قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که خودرو بر خلاف روال مرسوم در سایر کشورها، از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و از همین رو نسبت به نوسانات نرخ دلار، به صورت لحظه‌ای واکنش نشان می‌دهد و حتی اگر وزارت صمت این قیمت‌ها را قبول نداشته باشد، اما بازار آزاد ویترین اصلی قیمت‌ها در تمام حوزه‌ها محسوب می‌شود.خودروسازان از همان ابتدا مخالف قیمت گذاری دستوری بودند و وزیر جدید صمت هم نسبت به قیمت گذاری دستوری مخالفت خودش را نشان داد. با وجود آنکه شورای رقابت به هیچ وجه موافق افزایش قیمت نبود، اما ایران خودرو یک راه میانبر پیدا کرده است. این خودروساز با تغییراتی در محصولات فعلی، کد فنی جدید برای خودروهایش تعریف کرد و وزارت صمت هم این خودرو‌ها را به عنوان محصول جدید تایید کرد. حالا شورای رقابت مجبور شد برای خودرو‌های جدید بر اساس صورت‌های مالی جدید قیمت گذاری را انجام بدهد. اما آیا این میانبر و یا ترفند ایران خودرو روند تازه‌ای در صنعت و بازار ما به حساب می‌آید؟این ترفند ایران خودرو خیلی هم جدید نیست و دیگر خودروساز دولتی ما یعنی سایپا هم مدت‌ها است که با این روند طی طریق می‌کند. به تازگی سامانه یکپارچه فروش خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عرضه خودرو از محل افزایش تولید و ظرفیت‌های مازاد خودروسازان البته بدون اجبار آغاز و با اعلام شرکت‌ها مازاد تولید در سامانه عرضه می‌شود. در واقع در این دور خودروسازان نه به صورت دستوری بلکه تنها خودرو‌هایی که یا افزایش تولید داشته‌اند و یا ظرفیت مازاد شرکت محسوب می‌شدند عرضه خواهند شد. رضا آریاراد، کارشناس صنعت خودرو گفت: این روز‌ها بحث قیمت گذاری دستوری مطرح شده و تکاپو برای حذف چنین قیمت گذاری آن هم در بخش خودرو بیشتر شده است.به گفته آریاراد، نبود برنامه مدون و هماهنگ در بخش تولید دلیلی برای کاهش و یا گاهاً توقف تولید محصولات خودرویی است و زمینه را برای ایجاد تنش جدیدی در بازار خودرو فراهم می‌کند. همین شرایط باعث می‌شود که دولت با عرضه قطره چکانی قصد تنظیم بازار را داشته باشد و با این روش به دنبال قیمت‌های دستوری و تعیین شده است.کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: صنعت خودروسازی سالهاست که بار زیان انباشته را به دوش می‌کشد و این نمی‌تواند دلیلی بر ادامه قیمت گذاری‌های اشتباه و تحمیل گرانی به مشتریان باشد. هرچند برنامه‌های مختلفی برای بهبود شرایط و کاهش بار هزینه‌ای به مصرف‌کننده تدبیر و اجرا شد، اما هیچ یک راهگشا نبودند.

چاپ در شماره۱۳۸۴ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۱

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور