ناک اوتِ بوکس ایران در هانگژو

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

هانگژو برای بوکس ایران خوشایند نبود .  بوکس به عنوان رشته‌ای که طی سال‌های فعالیت خود با فراز و فرود‌های بسیاری همراه بوده است ،  یکی از ضعیف ترین رشته‌های حاضر در هانگژو بود که بدون مدال ، بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو را ترک کرد.

تیم ملی بوکس با پنج بوکسور در هانگژو حاضر شده بود خیلی  امیدوار بود این بار عملکردی بهتر از دوره گذشته مسابقات داشته باشند ، حضور دانیال شه‌بخش، شاهین موسوی و طوفان شریفی با سابقه کسب مدال آسیایی ،امیدواری را  برای کسب مدال در این دوره متوجه بوکسورهای ایرانی کرده بود.

تیم ملی بوکس در شرایطی عازم هانگژو شده بود  که در تاریخ این مسابقات موفق به کسب ۴۲ مدال شده است ، رشته بوکس با ۱۷ حضور در ۱۸ دوره گذشته بازی‌های آسیایی یکی از رشته‌های قدیمی تاریخ برگزاری المپیک آسیایی است و تیم ملی کشورمان نیز در مجموع ۱۱ حضور خود در این رقابت‌ها موفق به کسب پنج مدال طلا، ۱۱ نقره و ۲۶ برنز و مجموعاً ۴۲ مدال شده است.

تا پیش از هانگژو ، آخرین حضور بوکس ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با بدترین نتیجه تاریخ این رشته ورزشی همراه شد و تیم ملی بوکس که با سه بوکسور به این رویداد اعزام شده بود، برای اولین بار با دست خالی به کشور بازگشت.

حالا با تکرار نتایج ضعیف جاکارتا دست بوکس ایران از رسیدن به مدال کوتاه شده و کاروان بوکسورهای ایرانی بدون کسب مدال این بازی ها را ترک کرده اند .

بدون تردید حواشی فدراسیون بوکس و تقسیم بندی مخالفین و موافقین در این رشته ورشی باعث شده تا بوکس ایران که روزگاری دوران طلایی را در آسیا سپری کرد ، سیر قهقرایی اش را آغاز کند.

بوکس ایران از قهرمانی دور نبوده است ، در سال۱۹۹۳ قهرمان و در سالهای ۱۹۹۵ و ۱۹۹۷ سوم آسیا شده ایم، باید علل افت بوکس ایران بررسی شود ، یکی از این آسیب شناسی ها ، آسیب شناسی دقیق تضعیف قطب هایی است که در کشور تیم های ملی بوکس را تشکیل داده اند ، کرمانشاه، لرستان، مازندران و گیلان که به نوعی قطب های بوکس کشور محسوب می شدند  طی سالهای گدشته ضعیف شده اند  که همین موضوع خود در کنار عدم سرمایه گذاری مالی و عدم استفاده از تمامی ظرفیت ها و کم توجهی به بوکس در رده پایه از جمله عواملی است که وضع فعلی بوکس را رقم زده است .

تحلیل نتایج تیم ملی جای بحث بسیاری دارد. از دو دستگی در بوکسی ها تا عدم برگزاری اردوی تدارکاتی و تورنمنت خارجی و مشکلات مالی و .. اما آنچه در این بین ضرورت دارد واکاوی دقیق و تحلیلی افتی است که سالهاست دامن بوکس ایران را گرفته و بوکسورهای ما را در رقابت های جهانی ، آسیایی و .. ناک اوت می کند.

چاپ در شماره ۱۳۸۲ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۹

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور