۸ میلیون مستاجر، منتظر خانه هستند

مهر  سکوت  جایگزین  شفافیت

هرچند در حکم انتصاب معاون جدید شهرسازی و معماری، که همزمان مسئولیت دبیری شورای عالی شهرسازی و معماری را برعهده دارد، بر موضوع کمک به تأمین زمین در طرح نهضت ملی مسکن تاکید شده، اما بعد از گذشت حدود سه ماه از این انتصاب، هنوز موضع مشخصی از سوی دبیر جدید شورا در زمینه سیاست‌ها، مصوبات و برنامه‌های آینده یا در حال انجام شورا اتخاذ نشده است.

گویا معاون شهرسازی و معماری فعلی، قرار نیست درباره تأمین زمین و چگونگی پیشبرد موضوع ساخت سالانه یک میلیون مسکن، که اولویت‌، الزام قانونی و وعده دولت و البته دغدغه مردم است، شفاف‌سازی کند.نهم مردادماه امسال بود که با حکم مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری و معاون وزیر، بعد از پنج سال، جای خود را به خسرو دانشجو داد. صادق مالواجرد که سال ۱۳۹۷ با حکم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دولت قبل، به این سمت منصوب شده بود، طی سال‌ها و ماه‌های اخیر، مواضع متعددی در حوزه مسکن و شهرسازی اتخاذ کرد. با این حال، عملکرد ناموفق شورای عالی شهرسازی و معماری در زمینه کمک به ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال و انتقادات گسترده کارشناسان در این خصوص را می‌توان از دلایل برکناری صادق مالواجرد و انتصاب دانشجو دانست.شورای عالی معماری و شهرسازی مهمترین نقش را برای تأمین زمین پروژه‌های نهضت ملی مسکن بر عهده دارد. با توجه به الزامات معماری و شهرسازی، زمین مورد نیاز برای تولید انبوه مسکن برای هر خانواده با میانگین ۳.۳ نفر، حدود ۱۶۵ متر (هر نفر ۵۰ متر) برآورد می‌شود. با احتساب نسبت مجاز زیربنا به کل زمین و سایر استانداردها، اجرای نهضت ملی مسکن، در هر سال، به منظور تحقق هدف ساخت یک میلیون واحد مسکونی، حداقل به ۵۰ هزار هکتار زمین نیاز دارد.

 

از چالش تأمین زمین تا مقایسه مسکن مهر و نهضت ملی مسکن

عدم ارائه آمار دقیق تأمین زمین بر اساس هکتار و چالش‌های ناشی از آن، این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که تا پایان سال گذشته، تنها ۱۵ هزار هکتار زمین، تأمین شده که این میزان، تنها یک‌سوم نیازهای نهضت ملی مسکن را پوشش می‌داد. با این حال، دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری، خردادماه امسال، از تخصیص ۳۰ هزار هکتار زمین در قالب طرح نهضت ملی خبر داد. چنانچه این آمار را مبنا قرار دهیم، ۶۰ درصد تأمین زمین انجام شده اما هنوز ۴۰ درصد، باقی است که رقم بالایی محسوب می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از زمین‌ها به شهرهای کوچک اختصاص داشته و مشکل مسکن کلان‌شهرهایی مانند پایتخت به قوت خود باقی است.در همین زمینه صادق مالواجرد، با مقایسه پروژه مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرده بود که «وجب به وجب ۳۰ هزار هکتار» اراضی الحاق‌شده به طرح نهضت ملی مسکن، کارشناسی شده اما «حتی یک متر مربع» از زمین‌های پروژه مسکن مهر با وجود اخذ مصوبه شورای عالی، در جلسات کارشناسی، بررسی نشده بود. به گفته وی، مقایسه این میزان با اراضی ۸۰۰۰ هکتاری مسکن مهر، بیانگر چشمگیر بودن آمار زمین‌های اختصاص‌یافته به طرح نهضت ملی مسکن است.این انتقاد به پروژه مسکن مهر در دولت‌های قبل، یک روز بعد وزارت راه و شهرسازی را ناگزیر کرد برای تعدیل اظهارات دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری توضیحاتی ارائه کند. این در حالی است که شورای عالی شهرسازی و معماری، وظایفی همچون بررسی پیشنهادهای لازم درباره سیاست کلی شهرسازی برای طرح در هیئت وزیران، تصویب معیارها و ضوابط آئین‌نامه‌های شهرسازی و مأموریت‌های متعدد دیگر را برعهده دارد و وزیر راه و شهرسازی، رئیس شورا و معاون وزیر، دبیر شورا هستند.همچنین علاوه بر معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، نمایندگانی از وزارت کشور، جهاد کشاورزی، دفاع، صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، نیرو و نیز سازمان‌های حفاظت محیط زیست، برنامه و بودجه، پدافند غیرعامل به همراه نمایندگان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مجلس در این شورا حضور دارند.

چاپ در شماره ۱۳۷۹ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۵

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور