توسعه خدمات رایگان درمان اولویت دولت است
میرهاشم موسوی/مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی
توسعه خدمات رایگان درمان اولویت ما و اولویت دولت است. البته ما قائل به اولویت خرید راهبردی خدمات سلامت نیز هستیم و باید توسعه این نوع خدمت را هم پیگیری کنیم اما در جاهایی که بر اساس سطحبندی موجود، باید دسترسی عادلانه به خدمات درمانی رایگان مستقیم ایجاد کنیم، تا جایی که منابع اجازه بدهند به این کار ادامه میدهیم. طی چند ماه گذشته برخی اتفاقات خوب در سازمان رخ داد از جمله اینکه سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان دستگاه برتر در «پنجره دولت هوشمند» شناخته شد. این رخداد نشان میدهد که این سازمان در دنبال کردن رویکرد هوشمندسازی موفق بوده است. همکاران ما هم در حوزه توسعه نسخه الکترونیک و هم در حوزه بیمه و مباحث فنی، زحمات زیادی کشیدند و با همگرایی دستاوردی به این بزرگی رقم زدند. این دستاوردها نشانههایی از تغییرات دیدگاه و نوع نگاه در نحوه مدیریت نوین سازمان که باید پلهای شود تا تحولات و دگرگونیهای اساسی را در این عرصه شاهد باشیم. ما وظیفه داریم تا این خبرها و دستاوردها را تبیین کنیم تا مخاطبان با ما در این رویکردها همراهی کنند. اتفاق خوب دیگر طی چند روز گذشته، تقدیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری از حوزه حقوقی سازمان بود. با توجه یه اینکه اکثر نارضایتیهایی که از سازمان به وجود میآید بهنوعی مرتبط با حوزه قوانین و مقررات است؛ سازمان تأمیناجتماعی دسترسیهای متنوعی برای اطلاع مردم از قوانین و مقررات ایجاد کرده و به تنقیح قوانین همت گماشته که منجر به کاهش دعاوی حقوقی شده است. این خیلی مهم است. باید این دستاوردها را تبیین کرد. آرامش و آسایشی که از قِبَل این اتفاقات برای مخاطبان ایجاد میشود باید به جامعه منتقل شود تا بدانند نحوه مواجهه سازمان با مسائل حقوقی، با یک سال پیش یا دو ماه پیش فرق کرده است. باید برای شرکای اجتماعی، بیمهشدگان، بازنشستهها و کارفرماها فرهنگسازی کرد و نتیجهاش آرامشی شود که از سازمانی خدمتمحور در جامعه انتظار میرود. اتفاق خوب دیگر این بود که در بین تمام دستگاههای اجرایی کشور، سازمان بازرسی کل کشور از سازمان تأمین اجتماعی به دلیل شفافیت در ارائه خدمات تقدیر و تشکر میکند. در روز اول شروع دوره مدیریت جدید در سازمان تأمیناجتماعی به صراحت اعلام کردیم که در مبارزه با فساد با هیچ کس تعارف نداریم و حقوق و منافع مردم و حفظ و صیانت از منابع، خط قرمز ماست. ولی صرف گفتن کفایت نمیکند و اولین عنصر مبارزه با فساد، شفایت سازمانی است تا همه ببینند و بدانند و در این امر به ما کمک کنند. نهادهای نظارتی باید به بنگاههای اقتصادی و حوزه درمان و بیمه دسترسی داشته باشند. این اتفاق خوبی است که نهادهای نظارتی این سازمان را در بین تمام دستگاههای اجرایی بهعنوان یکی از دستگاههای برتر در شفافیت و دسترسی به اطلاعات معرفی کنند. البته این دستاوردها نقطه توقف ما در سازمان تأمین اجتماعی نیست و باید تا حدی پیش برویم که هیچ ابهامی در کار نباشد. هر موضوعی که باعث رنجش مردم میشود، در رابطه با حقوق مردم و در مسائل مختلف، باید در عملکرد خودمان این مسائل را حذف کنیم تا آنچه مردم از ما انتظار دارند، تحقق یابد.
چاپ در شماره ۱۳۸۰ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
دیدگاه ها