در گفت و گو با عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک مطرح شد:
باتوجهبه افزایش میزان قاچاق پوشاک، موضوع مقابله با برندهای محرز قاچاق پوشاک در سال ۱۳۹۵ مطرح شد و بنا بر اعلام مقامات صنفی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۷ طرح برخورد با برندهای محرز را بهخوبی پیش برد؛ اما فعالان بازار پوشاک معتقدند که پس از آن از این تاریخ و از سال ۱۳۹۸ طرحهای مبارزه با قاچاق پوشاک بهصورت پراکنده و در بازههای زمانی کوتاهمدت اجرا شده است.از طرف دیگر، تولیدکنندگان قانونی و شناسنامهدار معتقدند که با همه کالاهای قاچاق بدون شناسه و کالاهای محرز باید برخورد صورت گیرد؛ اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این نوع برخورد را تا زمانی که از قاچاق بودن کالا مطمئن نشود نمیپذیرد؛ درصورتیکه بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معیار شناسایی کالای قاچاق، استعلام شناسه است و کالاهای بدون شناسه در بازار قاچاق شناخته میشوند و دستگاههای ذیصلاح نیز، باید طبق قانون اقدام کند.اما متأسفانه تاکنون ضوابط اختصاصی گروه کالایی پوشاک تکمیل و ارائه نشده و همچنین با بهانههای مختلف برخورد با عرضه پوشاک قاچاق با تأخیر چند ساله مواجه شده است. بااینوجود، برای آگاهسازی مردم و اصناف نسبت به برندهای تجاری قاچاق، فهرست جدیدی از نشانهای تجاری موجود در بازار که قاچاق هستند منتشر شده است.باوجوداینکه ارائه فهرست برندهای قاچاق میتواند از بهانهتراشی برخی متخلفان برای عرضه کالاهای قاچاق جلوگیری کند اما نمیتواند آن را بهعنوان یک اقدام مؤثر برای کاهش قاچاق پوشاک شناسایی کرد.در همین زمینه، مجید افتخاری، عضو هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ، پیرامون فهرست جدید منتشر شده برندهای پوشاک قاچاق محرز گفت: اسامی اغلب برندهایی که در مورد آنها بیشترین ابهام و چالش وجود دارد و بهنوعی بازیگران اصلی صحنه قاچاق پوشاک در کشور هستند در این لیست آورده نشده درحالیکه برخی از اسامی این فهرست هیچگاه در بازار ایران فعالیت نداشتهاند.افتخاری با بیان اینکه بهروزرسانی فهرست برندهای تجاری خارجی رایج پوشاک، هیچ خروجی در راستای جلوگیری از قاچاق آنها ندارد، عنوان کرد: این فهرست ویرایش شده لیست برندهای پوشاک قاچاق محرز سال ۱۴۰۰ است و بیشتر برندهای موجود در این فهرست بروز شده، مربوط به نشانهایی است که یا تاریخ نمایندگی آنها در ایران به پایان رسیده است یا آنها نقش پررنگی در قاچاق پوشاک ندارند یا حتی بهطورکلی برخی از اسامی هیچگاه در بازار ایران فعالیت نمیکردند.وی با اشاره به فهرست قبلی برندهای پوشاک قاچاق محرز تصریح کرد: باتوجهبه اینکه نام برخی از برندهای اصلی قاچاق پوشاک در فهرست مذکور نبود، اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاحیهای دراینرابطه ارسال کرد؛ اما اقدامات لازم برای اصلاح فهرست قبلی انجام داده نشد.این عضو هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در پاسخ به این پرسش که چه کسی فهرست جدید برندهای تجاری را داده است، بیان کرد: به گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این مسئله ارتباطی با آنها ندارد و به عبارتی آنها متولی جمعآوری تابلوهای برندهای قاچاق پوشاک نیستند بهطورکلی هر چند وقت یکبار فهرستی جدید از اسامی نشانهای تجاری خارجی محرز قاچاق اعلام میشود؛ اما متأسفانه هیچ خروجی مشخصی ندارد.وی با انتقاد از اینکه روزانه سهم قاچاق بازار به طرز عجیب در حال افزایش است، عنوان کرد: بخشی از قاچاق پوشاک در اختیار برندها و بخشی دیگر به ورود پوشاک از کشورهای مختلف مربوط میشود. محدودیتهای دوران کرونا میزان قاچاق را کاهشی کرده بود؛ ولی در حال حاضر به طرز وحشتناکی کالا از چین وارد کشور میشود .
چاپ در شماره ۱۳۷۲ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
دیدگاه ها