برنامه عملیاتی برای حمایت از نشریات وجود ندارد
یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد نشر هزینههای بالای چاپ کتاب گرانی کاغذ عدم استقبال مخاطبان از کتابهای منتشر شده نویسندگان بومی است که البته بخشی از آن به کاهش محسوس خرید کتاب و محصولات فرهنگی باز میگردد.
کارشناسان عقیده دارند اگر بازار فروش کتاب و محصولات حوزه نشر فعال و رو به رشد باشد علیرغم تمام افزایش هزینههای چاپ باز هم میتوان به اقتصاد نشر امیدوار بود اما بدون مشتری و خریدار این صنعت رو به زوال حرکت می کند کما اینکه همین حالا نیز به این ورطه گرفتار شده است.یک کارشناس اقتصادی ، درباره چرایی این شرایط حاکم بر بازار و اقتصاد نشر، می گوید: به صورت مشخص باید گفت دولتها در دو دهه اخیر برنامه عملی خاصی را برای حمایت از نشر و کاهش قیمت فرآوردههای انتشاراتی نداشتند.آرش میرصالحی ادامه داد: اگر برنامهای هم در دولت ها در این ۲۰ سال اخیر وجود داشته به بوته عملیات گذارده نشده است به عبارت دیگر نتایج مثبت آن را شاهد نبودیم در نتیجه اقتصاد نشر با مشکلات عدیده روبرو شده است.وی بیان میکند: این روزها به واسطه بروز مشکلات اقتصادی چاپ کتاب هم دیگر مانند قدیم صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه چرخه اقتصاد نشر دچار تغییر شده است به عبارت دیگر انتشارات امروز به واسطه تداوم کارشان مجبور به کتابهایی میشوند که یا هزینه آنها از سوی مولف تامین شده باشد و یا به فروش معقول آن اطمینان داشته باشند.این کارشناس اقتصادی و دانش آموخته اقتصاد با بیان اینکه این موضوع سبب شده تا کیفیت و کمیت چاپ کتابها به صورت واضح کاهش پیدا کند، تاکید کرد: امروز شرایطی پدید آمده که نویسندگان نه تنها در ازای کتابی که مینویسند پولی دریافت نمیکنند بلکه مجبور میشوند بخشی از هزینه چاپ را نیز متقبل شوند به عبارت دیگر باید پول هم بدهند و این سبب می شود تا بسیاری از نویسندگان جوان و با استعداد استان سمنان دست به کار تولید محتوا نشوند.
کتاب ها دانهای چاپ می شود
امیر حسین کریمی که در حوزه نشر فعالیت دارد می گوید: اگر کتابهای چاپ شده ارگانی مانند حفظ آثار دفاع مقدس ادبیات پایداری، مباحث فرهنگی و کتابهای درسی را کنار بگذاریم نگاهی به اقتصاد نشر بخش خصوصی در زمینههای مختلف شامل ادبیات علوم انسانی، اقتصاد و غیره نگاهی بیندازیم خواهیم دید که اوضاع و احوال خوبی بر حوزه اقتصاد نشر کشورمان حاکم نیست.کریمی درباره علل این امر توضیح می دهد: بخشی از این اوضاع و احوال ناشی از شرایط اقتصادی کشور است به عبارت دیگر رکود تورمی که در زمینههایی مانند صنعت و کشاورزی شاهد هستیم در حوزه اقتصاد نشر هم حاکمیت دارد به عبارت دیگر قیمت تمام شده یک کتاب آنقدر بالا است که توان خریدن آن از سوی مخاطبان وجود ندارد پس در نتیجه انتشارات به عنوان یک بنگاه اقتصادی محصولی را تولید میکند که خریدار ندارد.وی با بیان اینکه این معامله از ابتدا و از همان خشت اول نادرست و نامعقول به نظر میرسد، افزود: از سوی دیگر نمیتوان دست روی دست هم گذاشت و هیچ چیزی را انتشار نداد در نتیجه امروز انتشارات به فکر کاهش تیراژ کتابهای خود افتاده و حتی کتابها را دانهای انتشار میدهند هر زمان این تعداد محدود فروخته شد تعداد دیگری کتاب منتشر میشود.این ناشر عقیده دارد در این شرایط اقتصادی اما باید به انتشارات هم حق داد چرا که فروش کتاب به شدت کاهش پیدا کرده مردم دیگر مانند قدیم کتاب نمیخرند پس انتشار بیش از ۲۰۰ نسخه کتاب کار معقولی نیست نباید فراموش کرد که انتشار انتشارات بنگاههای اقتصادی هستند که باید منبع درآمد گروهی از افراد باشند در این برهه دشوار کار در انتشارات سختتر از همیشه است در نتیجه یک درک متقابل باید از فعالان این شغل وجود داشته باشد و همه تقصیرها گردن آنها نیفتد زیرا به هر صورت ادامه حیات برای این قشر دشوار است.
چاپ در شماره ۱۳۶۳ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
دیدگاه ها