امیدی که نامید شد

نیم قرن حسرت !

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

تیم فوتبال المپیک ایران با هدایت رضا عنایتی از حضور در دور دوم رقابت های مقدماتی المپیک ۲۰۲۴ پاریس بازماند . تیم ملی فوتبال امید ایران بعد از دو پیروزی مقابل تیم‌های هنگ کنگ و افغانستان در حالی در  سومین بازی از مرحله انتخابی المپیک به مصاف ازبکستان رفت و با نتیجه ۱ بر صفر شکست خورد تا با ثبت این شکست شانس تیم ملی المپیک ایران برای صعود به مرحله دوم مقدماتی المپیک از دست برود.

با این نتیجه تیم کشورمان برای صعود به مرحله نهایی این رقابت‌ها، چشم‌انتظار نتایج سایر گروه‌ها بود تا بتواند به‌عنوان یکی از ۴ تیم دوم، راهی مرحله نهایی شود، اما با نتایج رقم‌خورده در سایر گروه‌ها، این اتفاق رخ نداد و شاگردان رضا عنایتی وداعی زودهنگام با این مسابقات داشتند.

با توجه به نتایج کسب‌شده ایران و مالزی در همه موارد با هم مساوی بودند اما ایران به‌دلیل دریافت کارت زرد بیشتر حذف شد و مالزی به‌عنوان چهارمین تیم برتر گروه‌ها جواز صعود را دریافت کرد.

طبق قوانین این مسابقات، تیم‌های صدرنشین ۱۱ گروه مرحله مقدماتی، به‌همراه چهار تیم دوم برتر گروه‌ها راهی رقابت‌های زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا می‌شدند. این مسابقات حکم انتخابی المپیک ۲۰۲۴ را دارد و تیم ایران با حذف در مرحله مقدماتی به کار خود در مسابقات پایان داد و رؤیای صعود تیم امید به المپیک، ۵۰ساله شد.

آخرین حضور ایران در رقابت های فوتبال المپیک مربوط به  ۱۹۷۶ بوده است ،  جایی که تیم قدرتمند ایران در آن سال ها موفق شد جواز حضور در مونترال را کسب کند،  تیم فوتبال ایران در سال ۱۹۸۰ هم حضور حضور در مسابقات را به دست آورد اما ایران این رقابت‌ها را تحریم کرد و به روسیه نرفت.

حذف تیم فوتبال المپیک ایران از رقابت های انتخابی المپیک ۲۰۲۴پاریس برای بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال چندان ناباورانه و دور از انتظار هم نبوده است و بسیاری از اهالی فوتبال پیش بینی می کردند که تیم المپیک ایران به دلایل مختلف فنی، مدیریتی و حاشیه ای قادر نخواهد بود تا حتی با صعود به دور دوم در مسابقات نهایی مقدماتی المیپک از پس حریفان قدرتمند خود بر بیاید.

طی نیم قرن گذشته بارها ایران از حضور در المپیک باز مانده است و این خود یک تراژدی غمناک برای فوتبالی است که در پیش از انقلاب و در آخرین حضورش در المپیک  ، حضوری قدرتمند و شایسته در این رقابت ها داشته است ، سوال مهم و اساسی این است  که اصولا چرا ما باید این توقع را داشته باشیم که به جای تیم هایی همچون ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و عربستان و حتی قطر و ازبکستان  که برنامه ریزی های حساب شده ای برای توسعه و پرورش فوتبال پایه خود داشته اند، فوتبال ایران باید المپیکی می شد و اینکه آیا این تیم به فرض صعود به المپیک و برغم بهره مندی از جوانان مستعد و توانا آیا می توانست بدون برنامه ریزی ساختاری و بلند مدت حرفی برای گفتن در المپیک داشته باشد.؟

باید پذیرفت که نباید گناه حذف از مقدماتی المپیک آن هم در مرحله اول مقدماتی  را تنها بر گردن کادر فنی تیم المپیک و رضا عنایتی  انداخت و باید در این زمینه مشکلات ریشه ای و ساختاری فوتبال ایران را نیز مدنظر قرار داشت.

واقعیت این است که تیم های پایه به ویژه المپیک ما به مثابه کودکی سرراهی است که هیچ کس آن را تحویل نمی گیرد ، قدرت فدراسیون ما با ژاپن و کره جنوبی یکی نیست و نباید خودمان را با آنها مقایسه کنیم،  متاسفانه فوتبال پایه ما در تهران خلاصه شده است و دیگر کسی به شهرستان ها توجه نمی کند، کادرفنی تیم المپیک، زمان کافی برای بستن تیم خود ندارد و حتی باشگاهها نیز با تیم ملی همکاری خوبی ندارد و این مساله باعث شد تا ما خیلی زود از دور مسابقات کنار برویم.

مشکل کلیدی و ریشه ای این است که ما هنوز نمی‌دانیم مسئولیت تیم امید با کمیته المپیک است یا فدراسیون فوتبال ؟ ، برای تیم ملی امید چه برنامه‌ای داشتیم که حالا انتظار موفقیت داشته باشیم ،  نقش فدراسیون و در راس آن مهدی تاج را باید در این شکست به خوبی تحلیل کرد ،. اشتباهات تاج و فدراسیون نشسنان  چندگانه است،  بیش از هر مولفه دیگری باید توجه داشت که تاج در دیرترین زمان ممکن اقدام به انتخاب سرمربی تیم ملی امید کرد و در حالی که حریفان ایران از یک سال پیش سرمربیان خود را انتخاب کرده بودند، او بدون هیچ دلیل منطقی تا توانستن تعلل کرد ، آنها  هیچ اهمیتی برای این تیم و صعودش به المپیک قائل نبودند و هیچ دیدارتدارکات مناسب یا اردوی تمرینی تمام‌عیاری برای آن درنظر نگرفتند. این اشتباهات به قدری بزرگ و غیرقابل اغماض است که اصلا عمدی به نظر می‌رسد، چرا مهدی تاج و فدراسیونش  تا این اندازه نسبت به تیم ملی امید «بی‌خیال» بود؟

مشکلات زنجیره ای از مدیریت تا عوامل لجستیکی در کنار افراد فنی دست به دست هم داد تا نتیجه دلخواه گرفته نشود.

سوال این است که چرا باید از تیمی که برنامه مشخصی نداشت و هیچ تدارکاتی هم در پیش نگرفته بود انتظار صعود به المپیک داشته باشیم؟

چاپ در شماره ۱۳۶۲ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۴

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور