چرا ترامپ به زندان رفت؟

 

صیدمیرزا بزرگ تبار-فعال رسانه ای

ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده سازی هایی که دمکرات ها وحزب حاکم  کردند ، متهدم به پرداخت حق السکوت ۱۳۰ هزار دلاری به یک بازیگر فیلم های مستهجن در انتخابات سال ۲۰۲۱ شد و به مدت ۲۰ دقیقه زندانی  و اما  با وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری آزادشد.

اینکه چرا ترامپ به زندان رفت سوالی است که اکثریت شقه هایی ازجوامع بشری به دنبال پرسش مناسب و قابل قبولی در مورد آن  می گردند، شاید ساده ترین پاسخ برای عوام این باشد که وی دست به تخلف زده باشد، اما آنچه از دیدگاه اهل فن واهل نظرمتبادر می گردد ، این است که «کشورهایی که دموکراسی درسیستم حاکمیتی آنها مبنا است ، هیچ کس ورای قانون نیست و همه دربرابرقانون یکسان هستند وازسیاسیون وفرادستان گرفته تا فرودستان درهراتفاقی صرفا  قانون درمورد آنها اجرامی شود،به طوری که ازاین حیث شاه وگدا دربرابراجرای قانون یکسان هستند و وقتی کسی جرمی مرتکب شد،نه کیش شخصیت پیدا می کند،نه زر و زور ازجرمش ممانعت می کند و نه قدرت مافیایی مانع از عدم پاسخگویی به جرمی که مرتکب شده ، می شود،دریک کلام اجرای قانون برای همگان لازم الاجراست حالا بالاترین چهره سیاسی باشد یا یک کارگرجز. اگرغیرازاین بود دموکراسی معنا نداشت و…

درجامعه ای که  فضای بازبرآن حاکم است، طبقات ممتاز ومتوسط وضعیف  به یک شکل قانون دربرابرآنان اعمال می گردد،اما قبل ازاین، به سه طبقه اجتماعی جامعه  ازدیدگاه جامعه شناسان  اشاره خواهدشد،در جامعه ای که دموکراسی حاکم است ،فقط اجرای قانون ملاک عمل است نه جایگاه طبقاتی افراد جامعه واما گروه های طبقاتی کدامند؟ به‌طور کلی جامعه‌شناسان سه طبقه اجتماعی را مشخص می‌کنند.

طبقهٔ ممتاز: این طبقه بخشِ کوچکی از جمعیت را تشکیل می‌دهد .(حدودِ ۱۰ درصد) و چندان موردِ توجهِ جامعه شناسان نبوده‌است. این طبقه شاملِ اشرافِ زمین‌دار و کسانی است که از راه مالکیت بر زمین، تجارت، مستغلات و امثالِ آن امرار معاش می‌کنند و مارکسیست‌ها، آن‌ها را بورژوازی می‌نامند. مستخدمانِ عالی رتبه دولت، رؤسای نیروهای نظامی و اعضای حکومت را نیز می‌توان در همین ردیف جای داد.

طبقه متوسط (میانی): این طبقه را کارگرانِ متخصص و کارمندان تشکیل می‌دهند؛ مثلاً معلمان، پزشکان، استادانِ دانشگاه، روحانیون، مدیرانِ کارخانه‌ها، کارکنانِ دفتری، مستخدمانِ دولت و غیره. بر اساس نظریه پارادوکس منافع، طبقه متوسط ۴۰ درصد از جمعیت هر جامعه‌ای را شامل می‌شود که از ۱۰ درصد ممتاز ثروت کمتری داشته و از ۵۰ درصد فقیر جامعه، ثروت بیشتری در اختیار دارند. به عبارتی دیگر، طبقه متوسط دهک‌های ۶ تا ۹ را شامل می‌شود.

طبقهٔ کارگر: این طبقه از کارکنانِ خدمات و کارگرانِ یدی مثلاً پیشخدمت، آشپز، مکانیکِ اتومبیل، بنا، رفتگر، کارگرانِ کارخانه‌ها و غیره تشکیل می‌شود که مارکس ایشان را پرولتاریا نامید.

در جامعه کنونی ما سه طیف وجود دارد، طیف فرودستان که تقریبا نقش مهم و کلیدی درمعادلات سیاسی جامعه نمی توانند ایفا کنند و دنبال رو دیگرانند،دیگر طیف افراطی وطیفی که به خاکستری یا وسط باز موسوم شده است.عنصر حاکم بر افراطیون احساس است و عنصر حاکم بر قشر خاکستری یا وسط باز عقلانیت.افراطیون همه چیز را سیاه و سفید می بینند اما وسط بازان نگاه دیگری دارند که بیشتردرطبقه متوسط جای می‌گیرند وتقریبا می توانند معادلات جامعه راباعقلانیت وایده های خاکستری جهت دهی کنند. این گروه خاکستری به طورخاص می توانند اساتید دانشگاه،معلمان،ارتشیان وگارگران باشند. واما درجامعه باز وجامعه ای که دموکراسی درآن حاکم است ، ترامپی که ازلحاظ ساختارجامعه جزطبقه فرا دست وممتاز محسوب می گردد چون قانون تعیین کننده حقایق است،باید دربرابر قانون پاسخگو باشد وچنانچه جرمی و یا تخلفی مرتکب شده ،باید به جرایم او رسیدگی گردد تاحق وحقوق دیگرطبقات اجتماعی جامعه پایمال نگردد، چرا که قانون مال همه است و فرودست و فرادست در برابرآن یکسانند .

چاپ در شماره ی۱۱۳۵۹روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۰۶/۳۰

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور