تیم پیرِ ایران و جام ملت های دشوار

   شرایط دشوارِ امیر

عباس دارایی/اختصاصی یادگار امروز

تیم فوتبال ایران در دو بازی دوستانه خود در فیفا دی به پیروزی رسید . تیم تحت هدایت امیر قلعه نویی  در حالی در دو بازی فیفا دی شهریور ماه برابر بلغارستان و آنگولا دو رقیب اروپایی و آفریقایی اش به پیروزی رسید که چندان این بازی ها در قیاس با بازی های فیفا دی سایر مدعیان آسیایی ، محک جدی برای ایران نبود .

بلغارستان سالهاست از یک قدرت درجه دو اروپایی به یک تیم معمولی و درجه سه در قاره سبز تبدیل شده و آنگولا که تنها حضورش مربوط به بازی های جام جهانی ۲۰۰۶ است از جمع تیم های مدعی آفریقایی فاصله گرفته و یک تیم نه چندان مطرح در این قاره به شمار می رود.

ایرانِ قلعه نویی در مقایسه با جام جهانی ِ تحت هدایت کارلوس کی روش چندان تغییری نکرده و دست نخورده است ، میانگین سنی تیم ملی یک میانگین بسیار بالاست و ایران یک تیم پیر است که به نظر نمی رسد در جام ملت های آسیای ۲۰۲۳قطر کار راحتی را در رقابت با قدرت های درجه یک آسیایی نظیر ژاپن ، عربستان ، کره و استرالیا داشته باشد .

قلعه نویی در حالی ترجیحا همچون دوره قبلی حضورش در تیم ملی با یک کادر بسیار پرتعداد با جینی از مربیان داخلی و خارجی کارش را در تیم ملی شروع کرده است که ۱۳ بازیکن تیم ملی فوتبال ایران بالاتر از ۳۰ سال سن دارند.

شاگردان قلعه نویی  با میانگین سنی بالای جام جهانی گذشته، زیاد تفاوتی نکرده و در دو بازی بلغارستان و آنگولا هم تیم ملی تغییر چندانی از حیث میانگین سنی نکرده و با همین دست فرمان  به مصاف حریفان خود در مسابقات جام ملتها خواهد رفت .

این موضوع  قطعا برای تیم ملی فوتبال ایران با توجه به این که مقدماتی جام جهانی حتی زودتر هم شروع می شود،  یک نگرانی ویژه است ، به فرض عدم موفقیت در جام ملت ها ، قلعه نویی حتی برای مقدماتی جام جهانی نیز فرصت چندانی برای جوانگرایی وجود ندارد زیرا بلافاصله پس از پایان جام ملت ها در قطر ، ایران باید خود را مهیای حضور در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در مرحله اول کند.

در فیفا دی ایران محکی چندانی نخورد ، ژاپن در دو دیدار جدی برابر آلمان و ترکیه دو نتیجه شگفت انگیز چهار بر یک و سه بر دو را رقم زد ، تساوی برابر ولز و پیروزی بر عربستان دو نتیجه بازی های کره جنوبی در فیفا دی بود ، استرالیا برابر مکزیک به تساوی سه بر سه دست یافت ، عربستان هم علاوه بر بازی با کره جنوبی که به شکست برای این تیم منجر شد برابر کاستاریکا سه بر یک شکست خورد ، قصه فیفا دی اما برای ما متفاوت بود ، تیم پیر و دست نخورده ایران در دو بازی برابر دو حریف متوسط اروپایی و ضعیف آفریقایی علیرغم پیروزی یک بر صفر و چهار بر صفر ناهماهنگ نشان داد.

قلعه نویی برابر بلغارستان یک تیم پیر را به میدان فرستاد ، او در حالی در این بازی ۱۶ بازیکن را به میدان فرستاد که از این تعداد فقط سه بازیکن زیر ۳۰ سال بوده و مابقی از میانگین سنی بالای ۳۰ سال برخوردار بوده و به همین جهت تیم ملی بازی چشم نوازی ارائه نداد ، شاگردان قلعه نویی در حملات خصوصا زدن ضربات آخر ضعیف عمل کرده و ناهماهنگی بین بازیکنان کاملا به چشم می‌آمد.

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت این قلعه نویی در دومین بازی دوستانه خود در فیفادی سپتامبر به مصاف آنگولا رفت و توانست با نتیجه چهار بر صفر به پیروزی برسد. دبل کردن مهدی طارمی به همراه گلزنی صادق محرمی و شهریار مغانلو این نتیجه را رقم زد.

گرچه پس از پیروزی راحت برابر رقیب نه چندان مطرح آفریقایی ، قلعه نویی  خیلی تلاش کرد با بیان جملاتی از این دست  که یک گلزن جدید برای تیم ملی شناسایی شد یا اینکه مرادمند اولین بازی ملی خود را انجام داد، این بازی را مفید و متفاوت جلوه دهد اما واقعیت این است ایران در قیاس با سایر قدرت های آسیا هنوز محک جدی پس از جام جهانی نخورده است ، این تیم پیر است ، ناهماهنگ نشان می دهد و عیارش هنوز مشخص نشده و این در حالی ژاست که تیم هایی نظیر ژاپن سر و گردنی بالاتر از رقبای آسیا دارد و دیگر تیم ها نظیر عربستان با بکار گیری یک مربی درجه یک اروپایی نظیر مانچینی و کره جنوبی با کلینزمن و استرالیا توانسته است از دیگر رقبای آسیایی سبقت بگیرند.

رسول کربکندی از بزرگان فوتبال ایران به خوبی عنوان کرد که آنگولا هرگز در شان فوتبال ایران نبوده واین مصاف تدارکاتی هیچ بار مثبت فنی برای فوتبال ایران به همراه نداشته است ، از اظهارات امیرقلعه نویی بعد از این دو بازی تدارکاتی کاملا پیدا است که خود در صدد لاپوشانی ضعف‌های آماده سازی فدراسیون فوتبال در راستای فراهم کردن بازی‌های تدارکات مناسب است ، حذف امیدها از رقابت های مقدماتی المپیک زنگ خطری جدی را برای فوتبال ایران به صدا درآورد ، ایران کار سختی برای حضور در جام ملت های آسیا دارد و شرایط سخت پیش رو می طلبد کادر فنی با انتخاب بازی های دوستانه با تیم های مطرح تر و میدان دادن به عناصر جوان زمینه ای را ایجاد کند که برخلاف جام جهانی در  قطر بتواند از اعتبار فوتبال ایران به خوبی دفاع کند.

چاپ در شماره ۱۳۵۸ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۹

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور